فروش فولاد در بورس به 350 تن تقلیل یافت

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کاهش قابل توجه تقاضا در روزهای پایانی این هفته باعث شد تا عرضه‌های بورس به حداقل برسد. بر اساس این گزارش در معاملات رینگ فلزی روز گذشته تنها یک‌هزار و ۵۰ تن میلگرد در بورس از ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد که ۳۵۰ تن از آن با قیمت ۵۲۰ تومان فروش رفت.

البته در این روز میلگرد فولاد آذربایجان نیز مجددا میلگرد A-۳،۱۴ خود را با قیمت ۵۰۰ تومان عرضه کرد که خریداری وارد رینگ نشد.

به گفته فعالان بازار، اگرچه در چند روز اخیر قیمت میلگرد کمی ‌رشد داشته، اما این به دلیل بالا رفتن حجم تقاضا اتفاق نیفتاده، بلکه چون برخی تجار از ارائه قیمت و کالای خود امتناع می‌کنند، قیمت‌ها رو به بالا می‌شود. از این رو اغلب فعالان بازار رشد‌های گاه و بی‌گاه قیمت‌ها را مصنوعی دانسته و علت مشخصی برای آن تعیین نمی‌کنند.

در همین حال گفته می‌شود محصولات وارداتی در بازار همچنان با نرخ‌های پایینی عرضه می‌شوند که وجود این کالا‌ها بر عرضه‌های ذوب‌آهن و بازار محصولات این شرکت در بورس نیز تاثیر گذاشته است.

این مساله حتی باعث شده تا تجار نیز از عدم عرضه انبوه کالاهای ذوب‌آهن در بورس استقبال کنند و آن را عاملی در جهت جلوگیری از ریزش دوباره قیمت‌ها در بازار عنوان ‌کنند.

البته رشد قیمت قراضه در بازار‌های جهانی از جمله عواملی است که برخی از تجار به آن اشاره کرده و احتمال تاثیر‌پذیری بازار‌های فولاد از این مساله را مهم می‌دانند، اما آنچه که باعث شده تا این تحلیل نیز چندان قابل قبول نباشد این است که به‌رغم رشد قیمت آهن قراضه قیمت بیلت در هفته اخیر در بازار‌های جهانی و در روزهای اخیر در بورس لندن روند با ثبات قابل توجهی نداشته است. تنها امید فعالان بازار در حال حاضر اعلام برنامه‌های دولت در بخش مسکن است به خصوص سهولتی که برای دریافت پایان کار ساختمان‌های در دست اجرا در نظر گرفته شده نیز از نقاط امیدواری بازار آهن بر شمرده می‌شود، اما این مساله هم از آنجا که با فصل بارندگی همزمان شده به نظر نمی‌رسد تاثیر قابل قبولی داشته باشد به خصوص اینکه به دلیل دریافت تسهیلات اعتباری تجار هنوز واردات کالا برای برخی از آنها سود می‌کند و تضمینی وجود ندارد که تغییری در روند ورود کالاهای ارزان وارداتی به وجود آید.

در همین حال یکی از تجار معتقد است، با رسیدن به فصل پایانی سال و به دلیل اینکه همه ساله در این زمان میزان نقدینگی بازار کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند تجار سعی می‌کنند معاملات نقدی را جایگزین معاملات سلف کنند تا از این طریق در تبدیل کالاهای خود به نقدینگی مشکل پیدا نکنند. از این رو ترجیح می‌دهند معاملات خود را در خارج از بورس و به صورت نقدی انجام دهند. دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا A۳ -۱۴ فولاد آذربایجان ۳‌هزار تن در بورس کالا عرضه شد که برای آن ۶۳۰۰ تن تقاضا ثبت شد. بالاترین نرخ ثبت شده از سوی خریداران برای این کالا ۴۶۵ تومان بود، اما از آنجا که عرضه‌کننده، کالای خود را کاهش نداد در نتیجه این کالا برای چندمین هفته متوالی فروش نرفت.