محدودیت خرید در گروه شیمیایی‌ها‌ اعمال شد

عکس: نگار متین نیا

گروه بورس کالا-کتایون دارابی: سود کاستیک در معاملات روز چهارشنبه رینگ پتروشیمی ‌در حالی عرضه شد که بسیاری از خریداران از عدم تحویل حواله‌ها از سوی بازرگانی پتروشیمی‌ ابراز نگرانی می‌کنند.

یکی از آگاهان بازار در این باره به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: سودکاستیک به بحرانی‌ترین عرضه در بورس کالا تبدیل شده است و خریداران بسیاری هنوز موفق به دریافت سود نشده‌اند.

البته یکی دیگر از فعالان اقتصادی معتقد است؛ با واگذاری سهام بازرگانی پتروشیمی ‌به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک مجتمع‌های پتروشیمی ‌خود وظیفه فروش محصولات را به عهده بگیرند و به این ترتیب شاهد عرضه محموله‌ها با کارآیی بالاتری در بورس کالا خواهیم بود.

با این وجود در معاملات این روز سودکاستیک وارداتی شرکت سابیک عربستان با نرخ ۲۳۰ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۴۶۰ تومان خریداری شد. این کالا به صورت سلف عرضه شد. هفته گذشته در معاملات رینگ پتروشیمی ‌سودکاستیک در رقابت ۱۰ تومان ارزان‌تر خریداری شد.

افزایش نرخ آرگون در بورس کالا

آرگون پس از دو هفته، روز چهارشنبه در بورس کالا عرضه شد. در این روز آرگون پتروشیمی ‌شیراز با نرخ یک‌هزار و ۳۹ تومان و با حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک‌هزار و ۲۵۵ تومان خریداری شد.

این در حالی است که دو هفته پیش آرگون با نرخ ۶۵۰ تومان عرضه شد که کارگزاران این کالا را در رقابت با قیمت یک‌هزار و ۲۵۲ تومان خریداری کردند.

به گفته فعالان اقتصادی، عدم عرضه آرگون طی ماه‌های گذشته سبب شده است تا تقاضا در بازار برای خرید این کالا افزایش یابد و در نتیجه نرخ آرگون رشد کند.

فروش جوش‌شیرین به خریداران پروانه‌دار

جوش‌شیرین در معاملات روز چهارشنبه بورس کالا تنها به خریدارانی که دارای پروانه فعالیت بودند، فروخته شد.

با وجود اینکه بارها بورس کالا طی ماه‌های گذشته عنوان کرده بود که هیچ‌گونه محدودیتی در بورس قابل اجرا نیست، اما در این روز جوش‌شیرین با محدودیت فروخته شد.

جوش‌شیرین پتروشیمی ‌شیراز با نرخ ۵۳۲ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۱۹۰ تن از آن خریداری شد.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: بورس کالا طی ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده بود که محدودیت و سهمیه‌بندی را در بورس کالا نمی‌پذیرد؛ چرا که این موضوع سبب ایجاد رانت خواهد شد و مغایر با اصل شفاف‌سازی قیمت‌ها در بورس کالا است، اما متاسفانه روز سه‌شنبه و چهارشنبه در معاملات بورس کالا محدودیت برای خرید کالاهای پتروشیمی ‌صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: آیین‌نامه‌ای در خصوص عرضه محصولات پتروشیمی‌ در بورس کالا وجود ندارد و این موضوع سبب شده است تا بازرگانی پتروشیمی‌ به تنهایی درباره میزان و چگونگی عرضه‌ها تصمیم‌گیری کند.

کربنات سدیم سبک و سنگین نیز در معاملات این روز با توجه به اینکه خریداران از عدم پرداخت حواله‌های این دو محصول ابراز نگرانی می‌کنند، بار دیگر عرضه شد.

در این روز کربنات سدیم سبک با نرخ ۱۶۶ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد کرد و با قیمت ۲۰۰ تومان خریداری شد. همچنین در این روز کربنات سدیم سنگین با نرخ ۱۶۶ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۲۰ تومان خریداری شد.