تشدید محدودیت و سهمیه‌بندی در بورس کالا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات رینگ پتروشیمی بورس کالا در حالی روز گذشته رخ داد که اعمال محدودیت برای کالاهای پلیمری به اوج خود رسید.

به گزارش دنیای‌اقتصاد در معاملات این روز پلی‌استایرن معمولی و مقاوم تنها به خریداران دارای پروانه فعالیت فروخته شد. همچنین اکثر محصولات پلیمری در معاملات روز گذشته بین ۲ تا ۱۴۰ تومان افزایش نرخ را تجربه کردند.

در این روز پلی‌استایرن انبساطی ۴۰۰ پتروشیمی تبریز با بیشترین افزایش قیمت و پلی‌اتیلن ترفتالات سوپر برایت پتروشیمی تندگویان با کمترین افزایش قیمت روبه‌رو شدند. در این روز پلی‌استایرن مقاوم پتروشیمی تبریز با نرخ یک هزار و ۵۵۴ تومان و پلی‌استایرن معمولی نیز با نرخ یک هزار و ۵۴۴ تومان فروخته شد.

در معاملات این روز همچنین پلی‌اتیلن سنگین ۵۰۵۰اua با افزایش نرخ ۴۵ تومانی نسبت به هفته گذشته با قیمت یک هزار و ۱۱۱تومان و پلی‌اتیلن سنگین ۶۰۵۰۷اuv با نرخ یک هزار و ۱۲۵ تومان به فروش رفت.

اعمال محدودیت در بورس کالا تا انتهای سال جاری

محمود غفاری، مدیر تالارهای بورس کالا درباره اعمال محدودیت‌ها در رینگ پتروشیمی به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: بورس کالا، کاملا با سهمیه‌بندی و فروش کالاهای پتروشیمی به پروانه‌داران مخالف است؛ چرا که عرضه محصولات با سهمیه‌بندی و محدودیت تنها در بورس کالا ایجاد فساد خواهد کرد. با این حال بورس کالا مخالفت خود را با قیمت‌گذاری براساس fob منهای ۵ درصد و همچنین فروش سهمیه‌بندی کالاها به سازمان بورس اعلام کرده است، آنها نیز نظرات بورس کالا را به شورای عالی بورس فرستادند و به این ترتیب شورای عالی بورس نظرات بورس کالا را تایید و بورس کالا را موظف به رعایت نکردن مصوبات کارگروه در مصوبه کمیسیون اقتصاد کرد.

با توجه به اعلام این موضوع به بورس کالا، تصمیم بر عدم رعایت قیمت پایه بر مبنای fob منهای ۵ درصد از سوی بورس کالا گرفته و قرار شد تا از این پس قیمت‌ها براساس معاملات روز قبل که بهترین مبنا برای کشف نرخ است، تعیین شود. وی در ادامه افزود: اما متاسفانه این موضوع سبب شد تا برخی مراکز مانند وزارت صنایع و بازرگانی پتروشیمی به آن واکنش نشان دهند. این مراکز اعلام می‌کنند که متولی صنعت کشور هستند و تصمیم بورس کالا در مورد fob منهای ۵ درصد می‌تواند تنش‌های بسیاری را در بازار ایجاد کند و به این ترتیب از بورس کالا درخواست کردند تا مشخص شدن تکلیف نهایی مصوبه کمیته اقتصاد توسط خود کمیسیون اقتصاد، بورس کالا رویه گذشته خود را ادامه دهد.

غفاری در ادامه گفت: با توجه به اینکه بورس کالا تمایلی به اثرگذاری منفی در بازار ندارد و به خاطر احترامی که برای متولیان صنعت کشور قائل است، توافق نامه‌ای سه جانبه بین بورس کالا، بازرگانی پتروشیمی و وزارت صنایع برای افزایش عرضه‌ها که مهمترین عامل کنترل بازار است صورت گرفت و در عین حال قرار شد تا پایان سال جاری رویه سابق در بورس کالا انجام شود و به این ترتیب کالاهای کمبود دار با مکانیزم وزارت صنایع وارد بازار شده و به صورت اتوماتیک عرضه و تقاضا در بازار متعادل شود و دیگر نیازی به قیمت‌گذاری براساس fob منهای ۵ درصد و رعایت محدودیت در بورس کالا نباشد.

مدیر تالارهای بورس کالا در پایان خاطرنشان کرد: بدیهی است در این فاصله کمیسیون اقتصادی دولت اتفاقات مربوطه را بررسی و اصلاحات لازم را با توجه به نظرات شورای عالی بورس و متولیان صنعت اعمال خواهد کرد، به این ترتیب بورس کالا امیدوار است از ابتدای سال آینده مبنای قیمت‌گذاری fob منهای ۵ درصد نباشد و محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی نیز در بورس کالا حذف شود.