بازار آهن در انتظار معاملات هفته آینده بورس کالا

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: معاملات رینگ فولادی‌ها روز گذشته تنها به عرضه دو کالا که یکی محصول شرکت گروه ملی و دیگری فولاد خراسان بود محدود شد و ذوب آهن اصفهان نیز که سهمیه عرضه این هفته را قبل از تعطیلات و هفته قبل در بورس کالا به فروش رسانده بود در معاملات دیروز هیچ کالایی را عرضه نکرد. بر اساس این گزارش با توجه به اینکه از روز سه‌شنبه هفته جاری و با بازگشایی مجدد بازار قیمت آهن رو به رشد گذاشته بود، نرخ محصولات عرضه شده دیروز نیز در رقابت تنگاتنگ کارگزاران افزایش یافته و معامله شد. بر این اساس میلگرد A-۳، ا۱۶و۲۰ گروه ملی که ۱۱۰۰ تن با قیمت ۶۷۵۰ ریال عرضه شده بود بعد از رقابت به نرخ ۶۹۵۹ ریال رسید و فروش رفت. فولاد خراسان نیز میلگرد A-۳، ا۱۴ و ۱۶ را نیز با نرخ ۶۷۱۶ ریال عرضه کرد که بعد از رقابت نرخ آن به ۷۰۰۰ ریال رسید. به گفته نماینده این شرکت علت رشد قیمت این کالا در بورس محدود بودن موجودی این کالا در بازار و کارخانه بوده ضمن اینکه نقدی بودن آن نیز بر شدت هجوم خریداران افزوده است.

البته برخی از فعالان بازار با توجه به محدود بودن حجم عرضه این کالا که تنها ۳۶۰ تن بوده این مساله را عامل اصلی رشد قیمت این کالا در بورس می‌دانند از این رو بالارفتن عرضه دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس را راهکاری مناسب در جهت بهتر شدن فرآیند کشف نرخ‌ها در بورس عنوان می‌کنند.

البته برخی نیز معتقدند اگر ذوب آهن این هفته یکشنبه عرضه می‌کرد احتمال کنترل رشد قیمت‌ها در این دو روز اخیر وجود داشت.

قیمت‌ها واقعی یا غیرواقعی؟

در ۲ روز اخیر نرخ آهن‌آلات در بازار ایران روند رو به رشدی داشته این در حالی اتفاق افتاد که در مدت تعطیلی بازار ایران برخی اخبار از روند کاهشی قیمت بیلت در بازارهای جهانی حکایت داشتند از این رو دو پیش‌بینی متفاوت در بازار وجود دارد. بر این اساس برخی از فعالان بازار با این توجیه که خریدهای فعلی نه به منظور مصرف بلکه با هدف پر شدن انبارها انجام می‌شود، رشد نرخ‌ها را منطقی نمی‌دانند و نگرانند که قیمت‌ها روند نزولی آغاز کند، اما از سوی دیگر برخی معتقدند از آنجا که خریداران در حال حاضر تجار هستند، بنابراین بازار در اختیار آنهاست و حاضر به عقب‌نشینی و کاهش قیمت نمی‌شوند. از این رو بازگشت نرخ‌ها از نظر این گروه بعید به نظر می‌رسد خصوصا تا قبل از آغاز سال جدید چرا که به عقیده این گروه تجربه ثابت کرده که بازار ایران در هفته‌های پایانی سال همیشه رونق خوبی دارد و به همین دلیل است که تجار طبق سنت همه ساله در این چند هفته به خرید کالا و پر کردن ذخیره احتیاطی انبارهای خود اقدام می‌کنند. از این رو این نرخ ۷۰۰ تومان با توجه به نرخ فعلی شمش به عقیده این دسته از بازار منطقی است. البته این گروه همچنین معتقدند این شرایط ادامه می‌یابد؛ چراکه هنوز موجودی انبارها کامل نشده و برخی از تجار تنها نیمی‌ از انبارهای خود را ذخیره‌سازی کرده‌اند از این رو اغلب در انتظار عرضه‌های روز یکشنبه هفته آینده ذوب‌آهن و نرخ‌گذاری قیمت‌ها در این روز هستند. در همین حال برخی از عرضه‌کننده‌های خصوصی نیز دیروز از نرخ‌گذاری کالاهای خود خودداری کرده و منتظر عرضه‌های هفته بعد ذوب‌آهن نشستند.