رقابت کارگزاران برای خرید پلیمری‌ها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: به‌رغم توقف قیمت محصولات پلیمری طی دو هفته اخیر، روز گذشته عرضه اندک و تقاضای بالای خریداران سبب شد تا نرخ محصولات پلیمری در رقابت رشد کند.

در این روز کارگزاران برای خرید اکثر محصولات پلیمری با یکدیگر رقابت کرده و نرخ این کالاها را افزایش دادند.

به گفته فعالان اقتصادی، عرضه اندک محصولات پتروشیمی توسط بازرگانی پتروشیمی سبب شد تا کارگزاران برای خرید به رقابت بپردازند.

با این حال برخی از آگاهان بازار، معاملات روز گذشته را بدون نوسان ارزیابی می‌کنند و معتقدند بازار محصولات پتروشیمی با توجه به نزدیک شدن به سال جدید وارد شرایط خوبی شده است.

با این وجود نمی‌توان عرضه‌های اندک بازرگانی پتروشیمی را روز گذشته در بورس کالا بی‌ثاثیر بر رقابت کارگزاران دانست؛ چراکه بسیاری از کارگزاران در این روز از عرضه اندک ABS و ۸۲۱ گله‌مند بودند.

پلی‌اتیلن سنگین EX۵ خریداری نداشت

در معاملات این روز پلی‌اتیلن سنگین EX۵ پتروشیمی مارون با نرخ یک هزار و ۲۳۱ ریال و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه و معامله نشد.

این کالا طی هفته‌های گذشته نیز با استقبال از سوی خریداران مواجه نشده بود و میزان اندکی از آن طی هفته‌های گذشته خریداری شده بود. به گفته فعالان اقتصادی، نرخ بالای این کالا در رینگ پتروشیمی سبب شده است تا کارگزاران تمایلی به خرید آن نشان ندهند.

اگرچه کارگزاران بسیاری طی هفته‌های اخیر به نرخ این کالا اعتراض کرده بودند و از نماینده بازرگانی پتروشیمی خواستند تا نرخ آن را کاهش دهد، اما بار دیگر این کالا با نرخ پایه هفته‌های گذشته عرضه شد. البته به گفته برخی از آگاهان بازار، به دلیل نبود بازار مصرف این کالا، خریداران تمایلی به خرید آن نشان نمی‌دهند.

در معاملات روز گذشته پلی‌اتیلن ترفتالات BG۷۸۵ پتروشیمی تندگویان با نرخ یک هزار و ۱۴۸ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۰۱ تومان خریداری شد.

پلی‌اتیلن ترفتالات BG۸۲۵ پتروشیمی تندگویان نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۲۰۷ تومان و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۲۸۱ تومان خریداری شد.

پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف TG۶۴۱ پتروشیمی تندگویان نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۵۸ تومان و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۳۷ تومان خریداری شد.

پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام با نرخ یک هزار و ۱۸۳ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۱۳ تومان خریداری شد.

پیش‌بینی افزایش نرخ محصولات فیلم

فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، هفته آینده نرخ محصولات فیلم افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که نرخ پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام روز گذشته در رقابت نیز رشد کرد. در این روز این کالا با نرخ یک هزار و ۳۵۴ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۴۳۰ تومان خریداری شد.

رقابت برای خرید پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ در بورس کالا

در این روز پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۹۳۲ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۵۵ تومان خریداری شد.

اگر چه تاجران pvc از توقف خرید و فروش در بازار داخلی این کالا خبر می‌دهند؛ اما کارگزاران در این روز برای خرید pvc رقابت کرده و نرخ آن را افزایش دادند.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش واردات بی‌رویه این کالا طی ماه‌های گذشته سبب شده است تا خریداران تمایلی به خرید محصولات داخلی نشان ندهند.