مرکز خدمات فولاد- صنعت فولاد زیر بنای اقتصاد کشور چین به شمار می‌رود. فصل گذشته اقتصاد این کشور ۹/۱۱ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته که بیش از ۴۳ درصد این رشد از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت، از جمله جاده‌سازی، مسکن‌سازی و ماشین‌آلات سنگین به دست آمده است. این سرمایه‌های ثابت وابستگی شدیدی به فولاد دارند چه از جنبه مصالح ساختمانی یا ماشین‌آلات مورد نیاز. در این میان سنگ‌آهن نیز در تولید فولاد نقش اساسی دارد. تامین سنگ‌آهن در قیمتی با ثبات برای رشد اقتصادی و ساختن اقتصادی مدرن جنبه حیاتی دارد. در هر حال چین در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را کرد تا ثبات را به بازار سنگ‌آهن بازگرداند؛ چرا که افزایش تقاضای دیگر کشورها موجب شده چین نسبت به تغییرات در بازارهای جهانی آسیب‌پذیر شود.

برزیل، استرالیا و چین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن جهان هستند. به‌رغم تولید بالا، چین بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن نیز می‌باشد؛ چرا که تقاضای بالایی دارد. ولی در مقابل برزیل و استرالیا تقاضای داخلی کمی دارند و این امر به آنها اجازه داده بازار جهانی سنگ‌آهن را در دست بگیرند. همچنین کیفیت سنگ‌آهن این دو کشور نیز بالاتر از سنگ‌آهن تولید چین است. از این رو توانسته‌اند ۵/۶۸ درصد بازار جهانی را از آن خود کنند. حال چین در تلاش است با افزایش سرمایه‌گذاری در تامین منابع سنگ‌آهن خارج از چین وابستگی به سه غول معدنی را کاهش دهد. این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در غرب آفریقا، روسیه، استرالیا و خاور دور می‌باشد. همچنین فولادسازان چینی به خرید سنگ‌آهن از شرکت‌های معدنی کوچک روی آورده‌اند تا به قیمت ارزان‌تری دست یابند.

در هرحال تا زمانی که چین نتواند از عهده تقاضای بالای سنگ‌آهن خود برآید در مذاکرات قیمت گذاری حرفی برای زدن نخواهد داشت و قدرتی ندارد.

افزایش قیمت سنگ‌آهن، امسال ۹۰ میلیارد یوآن به هزینه فولادسازان چینی اضافه می‌کند. هنوز وضعیت بسیاری از آنها از سوددهی پایین سال ۲۰۰۹ بهتر نشده و افزایش ۶۹/۱ درصدی هزینه تولید، اکثر کارخانه‌های دولتی را با بحران شدیدی روبه‌رو خواهد ساخت. به‌رغم مقاومت چین در مقابل قراردادهای کوتاه‌مدت، سرانجام فولادسازان مجبورند افزایش قیمت‌ها را بپذیرند و افزایش هزینه را به قیمت‌های خود منتقل کنند تا از پس آن بر آیند. در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های کوچک قراردادهای فصلی سنگ‌آهن را امضا نموده‌اند که این حاکی از شکست مذاکرات امسال است. در آوریل قیمت داخلی سنگ‌آهن در چین ۴/۱۱ درصد نسبت به ماه مارس بالا رفت و قیمت محصولات فولادی رشد ۵/۵ درصدی را تجربه نمود.

معمولا دولت چین برای مقابله با افزایش قیمت‌ها کارخانه‌های دولتی را مجبور می‌نماید تا به طور موقت قیمت را ثابت نگه دارند. ولی با توجه به سوددهی بسیار پایین صنعت فولاد، به کارخانه‌ها اجازه بالا بردن قیمت داده می‌شود. چنین کاری موجب تورم قیمت‌ها در سومین اقتصاد جهان خواهد شد. حال این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت فولاد، رشد قیمت بخش‌های مصرف‌کننده را از اتومبیل گرفته تا لوازم خانگی به دنبال داشته باشد.