عرضه گندم  در رینگ صادراتی براساس موجودی استان‌ها

گروه بورس کالا- سردار خالدی: حجم عرضه محصولات گندم رینگ صادراتی به خاطر سیستم چرخشی و بر مبنای میزان حجم موجودی استان‌ها از سوی شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی صورت می‌گیرد و کاهش آن در هفته‌های اخیر روند طبیعی بازار است. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، روز گذشته برخلاف قول و قرارهای گفته شده که فعالان بازار از خرید و فروش ۵۰ هزار تنی گندم خبر می‌دادند، در مجموع از ۳۲۵ هزار گندم عرضه شده، ۷ هزار تن به فروش رفت که قیمت پایه هر تن آن متناسب با نرخ‌های جهانی و کاهش ارزش دلار ۱۶۵ دلار تعیین و به ارزش یک میلیون و ۱۵۵ هزار دلار دادوستد شد.

با رشد ۴۰ هزار تنی عرضه گندم در بازار دیروز، انتظار بر این بود که فعالان و معامله‌گران به خرید و فروش بیشتری از گندم مبادرت بورزند، هرچند هم نسبت به روز سه‌شنبه (ماقبل) با رشد ۲ هزار تنی روبه‌رو بود؛ اما براساس گفته کارشناسان و تحلیلگران، تا خروج و عرضه گندم مازاد دولت از چرخه اقتصادی فاصله زیادی است و خرید و فروش این میزان گندم بازار را همچنان با رکود مواجه کرده است.

همچنین میزان گندم خوراکی خریداری شده از سوی فعالان و معامله‌گران بدین ترتیب بود که یک‌هزار تن گندم خوراکی استان خراسان،

۴ هزار تن گندم خوراکی استان گلستان و ۲ هزار تن گندم استان آذربایجان‌شرقی به قیمت پایه هر تن ۱۶۵ دلار و ارزش دلاری به ترتیب ۱۶۵ هزار، ۶۶۰ هزار و ۳۳۰ هزار دلار دادوستد شد.

از مجموع میزان گندم عرضه شده، ۴۵ هزار تن آن مربوط به عرضه گندم دورم بوده که برای هر تن آن ۱۹۶ دلار تقاضا شده بود، هرچند که برای هر تن گندم دورم عرضه شده استان خوزستان ۱۶۹ درخواست شده بود، اما در پایان به دلیل نبود تقاضای لازم، معامله‌ای در گروه گندم دورم صورت نگرفت. در این راستا، نیز عباس بنازاده، مدیر توسعه بازار، درباره وضعیت بازار و اینکه چرا خرید ۵۰ هزار تنی گندم صورت نگرفته است، به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: به دلیل پرداخت نشدن وجه تضمینی خریدار به فروشنده و انجام نشدن روال اداری آن، معامله‌ای امروز (دیروز) انجام نشد و در واقع هیچ دلیل خاصی به جز این نداشت، زیرا که شرکت بورس کالا خود را متعهد ساخته، تمامی امور مربوط به معاملات براساس روال قانونی انجام گیرد تا طرفین قرارداد متضمن ضرر و زیانی نشوند، به همین خاطر امیدواریم که در روز شنبه هفته پیش رو این میزان گندم در رینگ صادراتی دادوستد شود.

بنازاده در ادامه با اشاره به اینکه شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران بر مبنای میزان حجم موجودی استان‌ها، گندم را وارد تالار می‌کند، افزود: سیستم چرخشی که برای عرضه از سوی شرکت بازرگانی دولتی در نظر گرفته شده ممکن است عرضه‌های بازار را با نوساناتی مواجه کند، اما باید متذکر شد که کاهش عرضه‌ها در واقع هیچ‌گونه تناسبی با کاهش استقبال معامله‌گران و رونق بازار ندارد.

وی سپس خاطرنشان کرد: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی نرخ‌های خود را متناسب با نرخ دلار و بازار جهانی کالاهای کشاورزی اعلام می‌کند، فرآیندی که طی دو سه هفته گذشته از سوی این شرکت رعایت شده است. مدیر توسعه بازار در پایان با بیان اینکه مشتریان گندم دورم کارخانه‌های آرد و فرآورده‌های آن هستند، تصریح کرد: در اوایل دادوستد بازار، ۹۰ هزار تن گندم دورم برای نیاز محصولات، آرد و فرآورده‌های آن خریداری شد و همین سبب تکمیل شدن ظرفیت نیاز کارخانه‌ها شده است، اما به احتمال فراوان تا اواسط یک‌ماه آینده، مشتریان این محصولات نیاز خود را دوباره از رینگ تامین خواهند کرد.