قیمت انواع مواد اولیه در هفته جاری، به روند نزولی خود ادامه داد و در مقایسه با هفته گذشته از کاهش قابل توجهی برخوردار بوده است.

طبق گزارشات قیمت منتشره توسط متال بولتن به نقل از سایت کارگزاری سی‌ولکس کالا در هفته مذکور، قیمت معاملاتی آهن قراضه (وHMS۱&۲(۸۰:۲۰ بالغ بر ۳۰۸-۳۰۳ دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی‌که قیمت هفته قبل معادل ۳۰۸ -۳۰۳ دلار/تن، فوب بوده است.
همچنین آخرین قیمت آهن قراضه HMS1&2(70:30)0 وShredded در تاریخ 10/6/2010 به ترتیب بالغ بر 280-276 دلار/تن و 288-284 دلار/تن، فوب رتردام گزارش شده است که حاکی از این امر است که قیمت معاملاتی انواع آهن قراضه بر مبنای فوب رتردام درهفته مورد بررسی نسبت به هفته قبل حدود 24 دلار/تن افت نشان می‌دهد. به دنبال افزایش تقاضای آهن قراضه توسط تعدادی از کشورهای عمده واردکننده، انتظار می‌رفت که قیمت آهن قراضه تا حدودی تقویت شود، لکن این انتظارات محقق نشد و با وجود بهبود نسبی تقاضا، قیمت آهن قراضه به روند نزولی خود ادامه داد. به نظر می‌رسد که در حال حاضر بازارآهن قراضه تحت فشار دو عامل اساسی است. از یک طرف بازار جهانی فولاد ضعیف و چشم‌انداز آتی آن در کوتاه‌مدت دارای ابهام است و به نظر می‌رسد که بازار ضعیف آهن‌آلات در ماه‌های پیش رو ادامه یابد، بنابراین این شرایط بر بازار آهن قراضه تاثیر منفی گذاشته است. از طرف دیگر، مازاد عرضه آهن قراضه در کشورهای عمده عرضه‌کننده ملاحظه می‌شود و تجار آهن قراضه در تلاش هستند تا موجودی آهن قراضه خود را هرچه سریع‌تر به فروش برسانند. بررسی بازار آهن قراضه ترکیه نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی فعالیت خرید آهن قراضه توسط تجار و کارخانه‌های فولادی ترکیه، ادامه داشته و انجام سفارشات خرید توسط تعدادی از خریداران در بازار ترکیه منتشر شده است. لکن باید توجه داشت که تداوم تقاضای خرید آهن قراضه توسط ترک‌ها به دلیل بازار ضعیف محصولات نهایی فولاد با ابهام همراه است. به موجب آخرین اطلاعات منتشره، قیمت وارداتی آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 توسط ترکیه،320-310 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است، در حالی‌که قیمت در هفته قبل معادل340-335 دلار/تن، سی اف آر بوده است که از کاهش بالایی برخوردار بوده است. قیمت معاملاتی آهن قراضه Shredded نیز بالغ بر322-318 دلار/تن، سی اف آر ترکیه گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل بیش از 25-20 دلار/تن افت داشته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی، قیمت آهن قراضه MS1&2(70:30)0 اروپا معادل 317-313 دلار/تن،سی اف آر، ترکیه اعلام شده است که نسبت به قیمت هفته قبل حدود 20 دلار/تن کاهش نشان می‌دهد. در آمریکا، قیمت انواع آهن قراضه در بازار داخلی آمریکا در هفته مورد بررسی، از روند نزولی برخوردار بوده است. آخرین قیمت آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 و Shredded در بازار داخلی آمریکا به ترتیب 325-320 دلار/تن و 344-334 دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته حدود 15-5 دلار/تن کاهش داشته است. تقاضای خرید آهن قراضه در بازار داخلی آمریکا وجود دارد ولیکن کمتر از حد انتظار است. در بخش صادرات، آخرین قیمت صادراتی آهن قراضه HMS1&2(80:20)0)وShredded آمریکا در تاریخ 10/6/2010، به ترتیب 302-292 دلار/تن و 312-302 دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته از کاهشی معادل 15-10 دلار/تن برخوردار بوده است. گزارشات موجود نشان می‌دهد که صادرات آهن قراضه آمریکا با کندی صورت می‌گیرد و گزارشی از انجام معاملات عمده در بازار منتشر نشده است. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که این روند طی هفته‌های آینده ادامه یابد و به نظر می‌رسد که عرضه‌کنندگان آهن قراضه در آمریکا شرایط سختی را در پیش خواهند داشت.




آخرین قیمت معاملاتی آهن قراضه گرید A۳ توسط برخی از کشورهای حوزه دریای سیاه از جمله رومانی، ۳۱۰ دلار/تن، سی اف آر ترکیه گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته حدود۳۰ دلار/تن کاهش نشان می‌دهد.
در بازار داخلی چین، درهفته مورد بررسی، قیمت آهن قراضه در اغلب مناطق این کشور از روند تقریبا ثابتی برخوردار بوده است، ولی چشم‌انداز بازار منفی ارزیابی می‌شود. آخرین قیمت آهن قراضه در بازار داخلی این کشور معادل 2980-2850 یوآن/تن (437-418)اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل تقریبا ثابت بوده است. گفته می‌شود در شرایط حاضر، فولادسازان چینی در خرید آهن قراضه با احتیاط عمل می‌کنند، چرا که نوسانات بازار فولاد در داخل چین ادامه دارد و حتی احتمال کاهش بیشتر قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی این کشور دور از انتظار نیست. لذا کارخانه‌های فولادی چین خرید آهن قراضه خود را بسیار کاهش داده و ترجیح می‌دهند که از موجودی خود مصرف کنند. در بخش واردات، فعالیت خرید چین همچنان ضعیف توصیف شده است و تجار و فولادسازان چینی با در نظر گرفتن شرایط بازار فولاد، انگیزه‌ای برای واردات ندارند. قیمت آهن قراضه HMS1&2(80:20)0 آمریکا به مقصد کشورهای جنوب شرق آسیا زیر 400دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است.
نوسان نرخ سنگ‌آهن
طبق گزارش متال بولتن، در هفته مورد بررسی، قیمت معامله شده spot (نقدی _
تک محموله‌ای) سنگ‌آهن وارداتی چین از هند به شرح جدول فوق بوده است. در هفته مورد بررسی، قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات دارای نوسان بوده است، ولی در مجموع دارای روند صعودی جزئی بوده است. گفته می‌شود تقاضای خرید سنگ‌آهن توسط فولادسازان و تجار چینی در حال کاهش است و همین امر موجب شد که افزایش مشاهده شده در اوایل هفته، در طول هفته تعدیل شود.
برخی گزارشات حاکی است که تعداد زیادی از کارخانه‌های فولادی کوچک چین به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید خود را متوقف کرده‌اند و همچنین انتظار می‌رود که تولیدکنندگان بزرگ فولاد نیز در تابستان، که به طور سنتی تقاضای فولاد کم است، برای انجام تعمیرات، تولید خود را متوقف کنند. به‌علاوه، چشم انداز ضعیف فولاد در سه ماه سوم سال موجب شده است که تقاضای خرید سنگ‌آهن توسط چینی‌ها کاهش یابد. اطلاعات منتشره توسط اتحادیه آهن و فولاد چین نشان می‌دهد که تولید روزانه فولاد خام این کشور از 82/1 میلیون تن در ماه آوریل به 81/1 میلیون تن در ماه مه کاهش یافته است. لذا انتظار می‌رود که با کاهش تقاضای خرید سنگ‌آهن، قیمت آن نیز تحت تاثیر قرار گیرد و به سطح 145-140 دلار/تن، سی اف آر برسد. هر چند تعدادی از فعالان بازار با اشاره به افزایش قیمت سنگ‌آهن در قالب قراردادهای سه ماهه، رشد شاخص سهام چین و بهبود قیمت ورق، اعلام نمودند که این عوامل ازقیمت سنگ‌آهن حمایت کرده و به احتمال زیاد قیمت سنگ‌آهن در سطح فعلی تثبیت خواهد شد.
متوسط قیمت(معامله شده) نقدی (spot)سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار۵/۶۳ درصد بر مبنای سی اف آر بنادر چین، عمدتا معادل ۱۵۲-۱۵۱ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل از رشد بسیار جزئی برخوردار بوده است. لازم به ذکر است تعدادی از عرضه کنندگان هندی پیشنهاد قیمت خود را به سطح ۱۵۷ دلار/تن،
سی اف آر چین بالا بردند که مورد قبول خریداران قرار نگرفت. یکی از تجار سنگ‌آهن در چین اعلام کرد که قیمت پیشنهادی فروشندگان برای سنگ‌آهن عیار 5/64 درصد برزیل معادل 168 دلار/تن، سی اف آر چین است؛ اما قیمت مورد نظر خریداران حدود 140 دلار/تن است.
در هفته مورد بررسی، آخرین قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار ۵/۶۳ درصد، در بازار داخلی چین با احتساب ۱۳ درصد مالیات، ۱۱۴۰ یوآن/تن (۱۶۷ دلار/تن)، سنگ‌آهن ۶۳-۶۲ درصد استرالیا، ۱۱۶۰ یوآن/تن (۱۷۰ دلار/تن) و سنگ‌آهن ۶۷ درصد برزیل، ۱۳۰۰یوآن/تن (۱۹۰ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، قیمت فروش انواع سنگ‌آهن وارداتی، به جز استرالیا، در بازار داخلی چین ثابت بوده است و سنگ‌آهن استرالیا حدود ۱۰ یوآن/تن افت داشته است.
آخرین نرخ کرایه حمل از برزیل به بندر Beilun چین حدود 82/33 دلار/تن اعلام شده است. نرخ کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور حدود 72/14 دلار/تن بوده است. نرخ حمل از هند به چین نیز معادل 14/24 دلار/تن گزارش شده است.
در بازار اعلام شد که فولادسازان چینی بنا به دلایلی چون افت تقاضا و قیمت فولاد در بازار داخلی این کشور و بازارهای جهانی و بحران اقتصادی و بدهی اروپا تلاش می‌کنند در مقابل درخواست افزایش قیمت عرضه کنندگان بزرگ سنگ‌آهن مقاومت کنند.
کک متالورژی و تداوم روند نزولی
در هفته مورد بررسی، قیمت کک در اغلب مناطق چین از روند نزولی برخوردار بوده است. تقاضا و قیمت ضعیف فولاد، موجب کاهش شدید خرید کک توسط فولادسازان شده است. آخرین قیمت کک متالورژی در مناطق مختلف چین،۱۷۰۰ تا ۱۹۸۰ یوآن/تن
(290-249 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت معاملات هفته حدود 50 یوآن/تن کاهش نشان می‌دهد. قیمت زغال‌سنگ کک شو هم در بازار داخلی چین،1500-1400 یوآن/تن
(۲۲۰-۲۰۵ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، حدود ۵۰ یوآن/تن کاهش داشته است.
با توجه به کاهش تقاضای خرید کک توسط فولادسازان چین و افزایش موجودی کک در این کشور انتظار می‌رود که قیمت کک بازهم کاهش یابد. هر چند کاهش قیمت زغال‌سنگ
کک شو نیز در افت قیمت کک موثر بوده است. آخرین قیمت کک صادراتی چین در ۱/۶/۲۰۱۰ معادل ۴۸۰-۴۷۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است.
کاهش تقاضای چدن
گزارشات موجود نشان می دهد که به علت کاهش تقاضای خرید چدن، تعدادی از تولیدکنندگان چدن در حال بررسی کاهش تولید هستند. اخیرا به دلیل افت شدید قیمت آهن قراضه، کارخانجاتی که امکان جایگزینی را داشته‌اند، آهن قراضه را جایگزین چدن کرده‌اند. با توجه به اینکه قیمت فعلی چدن کمتر از هزینه‌های تولید است، لذا تولیدکنندگان چدن در برزیل و روسیه به دنبال کاهش تولید هستند. در تاریخ ۱۰/۶/۲۰۱۰، قیمت معاملاتی چدن صادراتی برزیل بالغ بر ۴۸۰-۴۴۰ دلار/تن، فوب اعلام گردیده است، که نسبت به قیمت هفته قبل ثابت بوده است.
آخرین قیمت چدن صادراتی کشورهای CIS در تاریخ 10/6/2010، همانند هفته قبل، معادل 420-410 دلار/تن، فوب گزارش شده است.
آخرین قیمت چدن وارداتی کشورهای اروپایی در تاریخ ۱۰/۶/۲۰۱۰ بالغ بر ۳۸۰-۳۵۰ یورو/تن، سی اف آر بنادر اروپا گزارش گردیده
است که نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند. در چین، قیمت چدن در هفته مورد بررسی از روند نزولی برخوردار بوده است. آخرین قیمت چدن در بازار داخلی چین بالغ بر3200-3040 یوآن/تن اعلام شده است که در مقایسه باهفته قبل، در برخی از مناطق این کشور حدود 100 یوآن/تن افت داشته است.
ثبات نرخ فرومولیبدن
قیمت فرومولیبدن درتاریخ 11/6/2010، 40 دلار/کیلوگرم اعلام شده است که نشان می‌دهد قیمت فرومولیبدن از اواسط ماه ژانویه 2010 ثابت است.