موج- در حال حاضر ۳/۳ میلیون تن مواد پلیمری به ارزش حدود چهار میلیارد دلار توسط واحدهای پتروشیمی در کشور تولید می‌ شود. حسین ابوئی مهریزی، با بیان این مطلب گفت: براساس کارشناسی‌های به عمل آمده،‌ حداکثر تولید در خصوص مواد پلیمری در کشور مربوط به سال ۸۸ است.

به گفته وی، مواد پلیمری توسط مجتمع‌های پتروشیمی تولید می‌شود که در حال حاضر میزان ظرفیت مجتمع‌های پتروشیمی موجود که تولیدکننده مواد پلیمری در کشور هستند، برابر ۷/۵ میلیون تن است. ابوئی مهریزی در ادامه با رد برخی اخبار در خصوص غیرفعال بودن ۷۵ درصد از کارخانه‌های پلیمری، بیان کرد: تا قبل از شناورسازی قیمت مواد پلیمری پتروشیمی و به علت وجود رانت حاصل از تفاوت قیمت مصوب، این محصولات با قیمت‌های جهانی،‌ بسیاری از ظرفیت‌های ایجاد شده در جهت استفاده از رانت مذکور بوده و حذف رانت تاثیری بر روند رو به رشد تولیدات مصنوعات پلیمری نداشته است.

وی افزود: در زمان وجود قیمت مصوب مواد پلیمری پتروشیمی، ‌مصنوعات پلیمری براساس قیمت مواد اولیه با نرخ حاشیه بازار تولید و عرضه می‌شد و در محاسبات مربوط به فروش مصنوعات مذکور به هیچ وجه قیمت مصوب ملاک محاسبه قرار نگرفته و مصرف‌کنندگان نهایی از این رانت منتفع نمی‌شدند. به گفته مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن، بنابراین علت فعالیت پایین این گونه کارخانجات بالابودن ظرفیت غیرلازم و احتمالا غیرواقعی تولید با انگیزه استفاده از رانت یاد شده بوده و تمامی واحدهایی که طی دهه گذشته فقط به منظور استفاده از این رانت ایجاد شده، به تدریج از چرخه تولید خارج شده یا می‌شوند.