گروه بورس کالا- روند نزولی نرخ‌ها در بازارهای جهانی در هفته‌ای که گذشت، ادامه‌دار شد و اکثر کالاها با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. بازار داخلی نیز متاثر از بازار جهانی با کاهش قیمت‌ها مواجه شد و از این رو نگرانی فعالان بازار را به همراه داشت، اگرچه بسیاری از فعالان بازار در انتظار بهبود قیمت‌ها هستند، اما آگاهان بازار از پیش‌بینی وضعیت بازار در هفته‌های آتی خودداری می‌کنند. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی شرایط بازارها در هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید:

روند نزولی نرخ بیلت ادامه‌دار شد

روند نزولی قیمت قراضه و عدم تقاضا برای مقاطع که در دو ماه گذشته وجود داشته همچنان بر بازار بیلت حاکم است. بیلت نقدی تحویل مدیترانه ۳۹۱ دلار در بورس لندن معامله شد که نسبت به هفته گذشته ۲۰ دلار کاهش نشان می‌دهد. قیمت بیلت تحویل بنادر خاوردور محصول سی‌آی‌اس ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار بود که نسبت به هفته قبل ۱۰ دلار تنزل نشان می‌دهد، ولی خریدارها به دنبال قیمت زیر ۵۰۰ دلار هستند. بیلت سی‌آی‌اس فوب دریای سیاه هم نسبت به هفته قبل ۲۰ تا ۳۰ دلار کاهش یافت و به ۴۲۰ دلار هر تن رسید. روس‌ها بیلت را به ترک‌ها ۴۵۰ دلار پیشنهاد دادند، ولی خریداری نبود. در اروپا و سی‌آی‌اس تولیدکنندگان بیلت سطح تولید را پایین آورده‌اند، ولی بازار به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. یک ذهنیت این است که اگر این روند تا پایان ژوئن متوقف نشود رکود بر بازار تا آخر سپتامبر (حوالی مهر ماه) ادامه خواهد یافت، چون اوایل آگوست با ماه رمضان مصادف است که عملا بازارها تعطیل است. این ذهنیت در چین هم هست که قیمت بیلت باید کاهش یابد چون کارخانه‌های زیادی از تولید خود کاسته‌اند.

بازار ساکت بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران همچنان ساکت است. در فروردین و اردیبهشت امسال نزدیک به ۶۷۰ هزار تن بیلت به کشور وارد شده، ولی از اول خرداد تا ۲۳ خرداد ماه واردات به شدت افت کرده و به ۱۶۱ هزار تن رسیده که در مقایسه با ۳۸۳ هزار تن واردات کل اردیبهشت ماه نزدیک به ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما موجودی در بنادر زیاد است. در هفته گذشته بیلت در قیمت ۵۴۰ تومان در بندر امام خمینی هم پیشنهاد شد، این در حالی است که فروشنده‌های خارجی با اعتبارات اسنادی غیر بانک‌های ایرانی تا ۴۸۵ دلار سی‌اف‌آر انزلی هم حاضر به فروش بوده‌اند. بازار مقاطع در ایران بسیار ساکت است، همین امر باعث شده تا تقاضای بیلت به نحو فاحشی محدود شود، اکثر خریداران بیلت در حد نیاز روزانه شان خرید می‌کنند در حالی که تولید آنها بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. با توجه به شرایط بازار مقاطع تا پایان تیر ماه امیدی به افزایش قیمت بیلت داشت.

بازار راکد مقاطع

بازار مقاطع در کل دنیا با مشکل روبه‌رو است. در اروپا همه در انتظار سقوط اقتصادی اسپانیا و پرتغال نشسته اند، کاهش ارزش یورو واردات این قاره را عملا به صفر رسانده، در حالی که صادرات هم به رونق اروپا کمکی نکرده است. این در حالی است که کشورهای آفریقا و منطقه خلیج‌فارس به علت فصل گرما در رکود به سر می‌برند. در امارات قیمت میلگرد ۳۰ دلار افت کرده و به ۶۱۳ دلار هر تن رسیده است. ترک‌ها با حدود ۳۰ دلار کاهش قیمت، میلگرد را به ۶۰۰ تا ۶۳۰ دلار در کارخانه عرضه کردند که شامل ۱۸ درصد مالیات ارزش افزوده است، ولی به علت افت قیمت قراضه، پیش‌بینی می‌شود قیمت باز هم کاهش یابد. به همین دلیل اکثر کارخانه‌ها سیاست کاهش تولید را در پیش گرفته‌اند، آنها میلگرد را در قیمت ۵۱۰ دلار فوب نقدی عرضه می‌کنند، ولی خریداری نیست. در شمال اروپا قیمت میلگرد به ۵۶۰ یورو تنزل کرد که نشان از ۳۰ یورو کاهش قیمت می‌داد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا به کارخانه‌ها اخطار داده است که تولید ۴ ماهه حدود ۳۰ میلیون بیش از مصرف است و آنها باید تولید را به سرعت کاهش دهند، در خاوردور توکیو استیل ژاپن قیمت میلگرد تحویل جولای را ۷۶ دلار هر تن پایین آورد. در تایوان قیمت مقاطع ۱۹ تا ۲۲ دلار افت کرد. در چین به علت سیاست دولت برای مهار تورم و حباب مسکن بازار مقاطع راکد است و موجودی انبارها بالا است. قیمت مقاطع در خلال یک ماه گذشته نزدیک به ۱۰۰ دلار هر تن کاهش یافته، ولی تقاضا هر روز محدودتر شده است، همه تولید‌کننده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند تولید خود را کاهش دهند تا زیان کمتری را متحمل شوند.

نگرانی از کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن

روز یکشنبه هفته گذشته، کارخانه ذوب‌آهن با عرضه سبد میلگرد در قیمت ۶۳۰ تومان، بازار را متعجب کرد، اما از آنجا که سطح فروش کافی نبود روزهای بعد هم به عرضه خود ادامه داد. این سیاست جو بازار را به شدت تاریک کرده است. همه نگران ارزان‌تر شدن موجودی میلگرد و تیرآهن خود هستند. این سیاست فروش کالا روشی است که همه تجار در پیش گرفته‌اند. این وضع باعث ارزان‌تر شدن دیگر انواع میلگرد شده است. روز سه‌شنبه میلگردهای چینی در تناژهای ۲۰۰۰ تن را تا ۵۸۰ تومان در تهران پیشنهاد دادند.اکثر دست‌اندرکاران فکر می‌کنند که سناریوی سال قبل در حال تکرار است و میلگرد تا قیمت ۵۶۰ تومان و تیرآهن تا ۶۱۰ تومان جا برای سقوط دارند. علت این امر کاهش تقاضا از یک طرف و تنزل قیمت در بازارهای جهانی از سوی دیگر است. در حال حاضر بیلت را در قیمت ۴۹۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر انزلی و میلگرد را ۵۵۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر جنوبی می‌توان سفارش داد. با توجه به عوارض گمرکی، واردات این کالا به صرفه نیست، ولی اگر بیلت را مبنا قرار دهیم، قیمت تمام شده آن پس از ترخیص ۵۲۰ تومان خواهد بود.

با توجه به هزینه‌های حمل و تبدیل، قیمت میلگرد ساخته شده بیش از ۶۳۰ تومان در کارخانه نخواهد بود که با متوسط قیمت ۶۶۰ تومان که نرخ فروش امروز است، فاصله چندانی ندارد. اما این‌ها معادلات حسابداری است. افت قیمت بیلت و کاهش تقاضای مقاطع می‌تواند باعث رکود بیشتر بازار و تنزل قیمت شود. به نظر نمی‌رسد تا پایان تیر ماه این شرایط تغییر کند. شاید رسیدن به قیمت‌های سال قبل دور از دسترس نباشد.

تقاضای کمرنگ برای خرید ورق

قیمت ورق در تمام دنیا به علت کاهش تقاضا، روند نزولی آرامی داشت. قیمت ورق سرد در خاوردور محصول کارخانه‌های بزرگ چین ۲۰ دلار تنزل کرد و به ۸۰۰ دلار سی‌‌اف‌آر رسید، ولی کارخانه‌های کوچک تا ۷۶۰ دلار هم عرضه کرده‌اند. صادرات چین در ماه ژوئن معمولا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد که به معنای تنزل قیمت در بازار داخلی است. در حال حاضر ورق گرم کویل هر تن ۵۸۰ دلار سی‌اف‌آر بنادر خاوردور از چین پیشنهاد می‌شود. در ترکیه قیمت ورق گرم به ۶۱۰ دلار فوب رسیده که ۳۰ دلار نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. ورق گرم محصول اوکراین هم تحویل ترکیه ۵۵۰ دلار هر تن پیشنهاد داده شده، ولی خریدار نیست. در آمریکا ورق گرم کویل ۱۴ دلار هر شورت تن تنزل کرد و به ۷۷۰ دلار رسید. به نظر می‌رسد که تولید ورق در آمریکا باید ۱۰ درصد کاهش یابد چون از تقاضا بیشتر است. در همه بازارها رکود فصلی همراه با انتظار تنزل قیمت‌ها دیده می‌شود، به همین دلیل تقاضا هر روز کمرنگ تر می‌شود.

واردات اندک ورق به ایران

بازار ورق در ایران ساکت بود، به‌رغم آنکه نزدیک به یک ماه است که مبارکه در بازار حضور ندارد. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی به قیمت ۵۴۰ تومان هر کیلو روی تریلی هم پیشنهاد شد، ولی به علت رکود بازار لوله و پروفیل تقاضا محدود است. ورق گرم ضخامت‌های ۵/۲ تا ۱۲ تا ۶۳۰ تومان در اصفهان برای بعضی عرض‌ها پیشنهاد شد، ولی تقاضا کم است، ضمن اینکه این قیمت تقریبا برابر قیمت فروش مبارکه است. ضخامت ۱۲ میلیمتر تا ۳۰ هم در ۶۵۰ تومان در تهران عرضه می‌شود که خریدار ندارد. ورق سرد با افت قیمت تا ۲۰ تومان هر کیلو در انزلی عرضه شد، ولی موجودی این کالا محدود است، به خصوص آنکه واردات خرداد ماه به شدت کم بوده در بعضی سایزها مثل ضخامت ۶۰/۰، ۹۰/۰ و ۲ میلیمتر عرضه محدود است. ورق گالوانیزه تا مرز ۹۰۰ تومان هم سقوط کرده است، با توجه به عرضه بالا احتمال دارد باز هم این روند ادامه داشته باشد. قیمت وارداتی ورق گرم کویل ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر ۵۶۰ دلار هر تن و ورق سرد قزاق ۶۴۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر انزلی است، ورق گالوانیزه محصول چین هم تا ۸۵۰ دلار هر تن پیشنهاد شده، ولی خریداری نیست. با توجه به تعطیلات کارخانه‌ها و رکود ساختمان‌سازی نباید انتظار بهبود بازار ورق را تا آخر رمضان داشت.