پذیرش شمش طلا در مبادلات آتی

گروه بورس کالا- با توجه به مبادلات موفق شمش به صورت نقدی و سکه به صورت آتی در بورس کالا مدیران بورس کالا بر آن شدند تا با توجه به استقبال فعالان، شمش طلا را نیز وارد مبادلات آتی بورس کالا کنند. از این رو مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر با اشاره به قول مکتوب بانک مرکزی به بورس برای ورود شمش طلا به معاملات آتی بورس در آینده گفت: از روز چهارشنبه هفته جاری (امروز) با همکاری اتحادیه طلا و جواهر پذیرش آتی شمش طلا در بورس کالا انجام خواهد شد.

علی‌اکبر‌هاشمیان با بیان اینکه از روز چهارشنبه هفته جاری پذیرش آتی شمش طلا در بورس کالا انجام خواهد شد، گفت: قرار است اتحادیه طلا و جواهر نیز به صورت فعال در معاملات طلا در بورس کالا شرکت کند. مدیرعامل بورس کالای ایران با اظهار امیدواری نسبت به گسترش و اوج‌گیری معاملات طلا در بورس کالا گفت: این معاملات روی قیمت طلا تاثیری نخواهد گذاشت، زیرا قیمت جهانی طلا مبنای عرضه و تقاضا قرار می‌گیرد.

وی همچنین در مورد نظر بانک مرکزی برای عرضه سکه طلا در بورس کالا نیز اظهار داشت: بانک مرکزی نامه‌ای به بورس ارائه کرده است که در آن قول داده سکه طلا در آینده وارد بورس شود و زمان آن با خود بانک مرکزی است و بورس کالا نیز منتظر فرا رسیدن این زمان است.

ذرت و پلی‌اتیلن در راه است

هاشمیان از برنامه پذیرش آتی ذرت و پلی‌اتیلن در بورس کالای ایران خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با پذیرش این دو قلم کالا ابزار مشتقه گسترش زیادی پیدا کند. وی با اشاره به ورود سیمان به بورس کالا عنوان کرد: با پذیرش شرکت‌های دیگر سیمانی در بورس و عرضه این محصول در بورس‌های اصفهان و اردستان امید است که این صنعت رونق بگیرد. مدیرعامل بورس کالای ایران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بورس کالای کیش گفت: با الحاق معاملات نفت بر اساس مصوبه دولت، امید است وزارت نفت معاملات نفت را وارد این بورس کند که با این کار آینده خوبی برای بورس کالای کیش رقم می‌خورد.

معاملات قراردادهای آتی شمش طلا از شهریور ماه کلید می‌خورد

در همین راستا، رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس نیز از پذیرش شمش طلا برای مبادلات آتی در بورس کالا خبر داد و گفت: به طور حتم با آغاز معاملات شمش طلا، حجم و ارزش فیوچرز بورس کالا رشد چشمگیری خواهد یافت. رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جلسه آتی هیات پذیرش بورس کالای ایران، پذیرش شمش طلا در معاملات آتی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، «محمودرضا خواجه نصیری» با بیان مطلب فوق افزود: امیدنامه و سایر مدارک و مستندات این محصول به هیات پذیرش بورس کالا ارائه شده است تا بررسی شمش طلا در این هیات آغاز شود. وی خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان معاملات قراردادهای آتی شمش طلا از اوایل ماه آینده در بورس کالا شروع می‌شود.

رییس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: به طور حتم با آغاز معاملات شمش طلا، حجم و ارزش فیوچرز بورس کالا رشد چشمگیری خواهد یافت.

اصراری به معامله سکه در بورس نداریم

پذیرش شمش طلا در مبادلات آتی در حالی انجام می‌شود که به صورت نقدی نیز مورد مبادله قرار می‌گیرد، این در حالی است که عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا حدود یک سال است که با وجود موافقت اولیه بانک مرکزی در بورس کالا عرضه نمی‌شود. در همین حال، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه اگر بانک مرکزی با عرضه سکه به بورس کالا موافق نیست ما نیز اصراری برای این کار نداریم، به دو ایراد بانک مرکزی در مورد عرضه هر روز سکه با ورود آن به بورس و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران پاسخ داد. علی صالح‌آبادی در واکنش به نامه بانک مرکزی درباره عرضه نقدی سکه در بورس کالا اظهار داشت: سال گذشته طی نامه‌ای بانک مرکزی موافقت خود را با عرضه نقدی سکه در بورس کالا با امضای رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود، در حال حاضر نیز که این نامه به رسانه‌ها ارسال شده است، می‌توان این دو نامه را با یکدیگر مقایسه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است نظر بانک مرکزی طی این مدت تغییر کرده باشد، گفت: نکته اولی که در این نامه بیان شده الزام برای عرضه هر روز سکه در صورت ورود آن به بورس است، در حالی که چنین الزامی وجود ندارد و به هر شکلی که در بانک کارگشایی عرضه می‌شد، می‌توانند این کار را در بورس کالا نیز انجام دهند.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: در بورس کالا محصولات هر روز عرضه نمی‌شود، به طور مثال مس هفته‌ای یک بار عرضه دارد و سکه نیز می‌تواند ماهی یک بار این کار را انجام دهد، بنابراین چنین اجباری برای عرضه هر روز سکه در بورس کالا وجود ندارد.

صالح‌آبادی درباره نکته دومی که در این نامه ذکر شده مبنی بر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران تصریح کرد: وقتی مجبور به عرضه هر روز سکه در بورس نباشند، شرایط عرضه نیز در بانک کارگشایی و بورس کالا فرقی ندارد، زیرا تفاوتی در ماهیت آن ایجاد نمی‌شود، بنابراین اگر طبق قانون پولی و بانکی عرضه سکه توسط بانک مرکزی معاف از مالیات است، این کار چه در بانک کارگشایی و چه در بورس انجام شود، فرقی نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اگر سکه در بانک کارگشایی مشمول مالیات نیست، این مساله در مورد عرضه آن در بورس کالا نیز مشمول مالیات نمی‌شود، افزود: این دو نکته که در نامه فوق ذکر شده هیچ موضوعیتی ندارد.

این مقام مسوول در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی تمایلی برای عرضه سکه در بورس کالا ندارد ما نیز اصراری برای انجام این کار نداریم، زیرا در حال حاضر بورس کالا به قدری محصولات مختلف عرضه می‌کند که اصراری برای عرضه سکه وجود ندارد، بنابراین اگر بانک مرکزی فکر می‌کند ورود سکه به بورس مزیت دارد، موافقت کند وگرنه هیچ اصراری برای این کار نداریم. رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا جوابیه‌ای در این رابطه به بانک مرکزی ارائه می‌کنند، گفت: نیازی به جوابیه نیست، بانک مرکزی عرضه‌کننده بوده و به هر دلیلی تمایلی به عرضه سکه در بورس کالا ندارد.

به گفته وی، با ورود سیمان و ورود همه شرکت‌های سیمانی در بورس کالا معاملات این محصول در سال به بیش از ۲ میلیارد دلار خواهد رسید، همچنین وجود محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و فلزات نیز نسبت به گذشته بسیار رشد کرده است.

صالح‌آبادی اظهار داشت: در بخش معاملات کشاورزی با قانون جدیدی که در مجلس در خصوص افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی تصویب شده، حجم عظیمی از محصولات این بخش وارد بورس خواهد شد. در این صورت حجم معاملات بورس کشاورزی با تصویب این قانون تا ده‌ها و صدها برابر قابلیت افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه از اول سال جاری تاکنون حجم معاملات کشاورزی نسبت به کل سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است، گفت: این نشان‌دهنده افزایش حجم معاملات در بخش‌های مختلف بورس کالا بوده و در قراردادهای آتی نیز این رشد قابل ملاحظه است، بنابراین اصراری به ورود سکه نداریم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر بانک مرکزی معتقد است که عرضه سکه در بورس کالا مشکلی برای آنها ایجاد می‌کند، ما نیز اصراری نداریم و اگر در گذشته نیز صحبت‌هایی در این رابطه شده بود تنها به دلیل موافقتی است که کتبا در نامه سال گذشته با امضای رییس کل بانک مرکزی به بورس اعلام شده بود.