آزاده حسینی - طی شش ماهه ابتدای سال واردات اکثر محصولات فولادی با کاهش روبه‌رو بود‌. این کاهش حجم واردات با وجود پایین بودن و حتی صفر بودن نرخ تعرفه در حالی صورت گرفت که از ابتدای سال بازار محصولات فولادی به شدت از سوی دولت کنترل شده و سطح قیمت‌ها در بازار در بیشتر مواقع پایین‌تر از سطح قیمت‌های جهانی بود از این رو تجار تمایلی به واردات در شرایط مذکور را نداشتند‌.

در همین حال علاوه بر پایین بودن سطح قیمت‌ها در بازار داخلی نسبت به جهانی بالا بودن نرخ ارز نسبت به دلار و همچنین شرایط سخت واردات و گشایش اعتبار بانکی نیز از جمله عوامل کاهش حجم واردات طی ۶ ماه نخست امسال بوده است‌.
کاهش 17 درصدی واردات شمش
طی ۶ ماه نخست امسال میزان واردات شمش به کشور به میزان ۱۷درصد کاهش داشته و معادل یک میلیون و ۹۷۴ هزار تن بود، ارزش واردات شمش طی مدت مذکور یک میلیون و ۸۱ هزار دلار از سوی گمرک جمهوری اسلامی ‌اعلام شد. در این مدت کاهش حجم واردات شمش بر قیمت محصول نهایی تاثیرگذار بوده و یکی از عوامل رشد قیمت میلگرد و تیرآهن بود. ارزش واردات شمش نیز طی ۶ ماه امسال با افت ۱۱/۲ درصدی همراه بود. کاهش حجم واردات شمش به دلایلی که عنوان شد در حالی صورت گرفت که نرخ تعرفه واردات این محصول صفر است. در سال جاری نیز تغییری نداشته است.
تیرآهن و کاهش 25 درصدی ارزش واردات
طی شش ماه نخست امسال همچنین علاوه بر شمش، تیرآهن نیز با کاهش حجم واردات همراه بوده و به ۲۶۶ هزار تن رسید. ارزش تیرآهن‌های وارداتی طی مدت مذکور معادل ۱۵۸ میلیون دلار بوده است‌. به لحاظ وزنی تیرآهن‌های وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۱ درصد کاهش داشته است.
تیرآهن از جمله محصولاتی بود که در سال‌جاری در ابتدا با رشد حجم واردات همراه بود، اما به دلیل پایین بودن نرخ محصولات داخلی نسبت به خارجی قدرت رقابت از بین رفته و بازار با کاهش حجم واردات روبه‌رو شد.
حجم واردات میلگرد ۳۵ درصد افت داشت
میلگرد تنها محصولی است که در بین محصولات فولادی از نرخ تعرفه واردات برخوردار است و این موضوع به دلیل بالا بودن حجم تولید میلگرد از سوی فولادسازان خصوصی و به منظور حمایت از بخش خصوصی از سوی دولت صورت گرفته است و از همین رو دولت برای کنترل قیمت فولاد در بازار از این راهکار استفاده کرده و به فولاد سازان اعلام کرده است که در صورت عدم عرضه فولادسازان در بورس کالا از ابزار تعرفه استفاده خواهد کرد‌.
واردات میلگرد در شش ماه ابتدای سال جاری با کاهش ۳۵ درصدی به ۲۶۳ هزار تن رسید که ارزش واردات آن نیز با افت ۶/۱۸ درصدی ۱۵۸ میلیون دلار عنوان شده است.
نزول واردات ورق سرد و رشد واردات ورق گرم
در بین محصولات تخت، ورق سرد با افت ۴۹ درصدی حجم و ۴۷ درصدی ارزش مواجه بوده و ورق گرم با رشد حجم و ارزش واردات همراه بود. بازار ورق به رغم محدودیت‌های
ایجاد شده در بورس کالا که از سوی فولاد مبارکه اعمال می‌شد به دلیل نیاز مبرم مصرف‌کنندگان رشد واردات را تجربه کرد.
رشد واردات ورق در حالی صورت گرفته که متقاضی بازار این محصول نسبت به میزان عرضه بیشتر بوده و تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست و همچنین تعرفه واردات این محصول نیز صفر است.