تلاش برای منجمد کردن قیمت‌ها در بورس کالا ادامه‌دار شد

گروه بورس کالا- هفته گذشته بازار جهانی و داخلی فولاد دستخوش تغییرات محسوسی نبود. براساس گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، بازار بیلت در حالی روند رو به پایینی طی هفته گذشته را در بازارهای جهان پشت سر گذاشت که موضوع الزام عرضه محصول تولیدکننده‌ها به بورس در ایران بازار را ساکت نگه داشت. همچنین بازار مقاطع خارجی و داخلی نوسان زیادی نداشت و به عقیده بیشتر کارشناسان بازار کسادی بود. قیمت ورق تحت تاثیر اخبار جهانی آغاز معاملات سوآپ در بورس لندن با تحرک خاصی شروع شد، اما در ادامه کم‌کم روند رو به آرامی را دنبال کرد، بازار داخلی نیز با تاثیر از بازارهای جهانی همان نمودار حرکتی را تجربه کرد. قراضه هم همپای روند جهانی دادوستد سایر محصولات فلزی کاهش قیمت داشت. همچنین معاملات سنگ‌آهن برخلاف بازار فلزات پایه با افزایش نرخ روبه‌رو بود.

روند بیلت؛ رو به پایین

قیمت بیلت در هفته گذشته روند نزولی داشت. قیمت بیلت در بورس لندن در هفته گذشته ۳۹ دلار افت کرد. در شمال آفریقا بازار بیلت کساد بود و همه امیدوار هستند که قیمت کاهش پیدا کند. اسپانیایی‌ها بیلت را در قیمت ۵۳۰ دلار سی اف آر بنادر شمال آفریقا پیشنهاد می‌دهند، اما خریداران تمایلی به سفارش دادن ندارند.

از یک طرف قیمت قراضه رو به پایین است و از سوی دیگر تقاضای مقاطع ضعیف. در خاوردور اکثر خریداران در انتظار کاهش قیمت و رسیدن آن به زیر ۵۵۰ دلار سی اف آر هستند. در حالی که فروشنده‌ها تا ۵۶۰ دلار هم پایین آمده‌اند، از آنجا که قراضه رو به پایین است، خریداران بیلت هم قدرت چانه‌زنی زیادی پیدا کرده‌اند. تولیدکنندگان سی آی اس بیلت را ۵۰۵ دلار فوب دریای سیاه هم پیشنهاد داده‌اند، ولی رکود بازار ایجاب می‌کند که آنها قیمت را پایین بیاورند یک نظر خواهی نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد دست‌اندرکاران انتظار دارند قیمت بیلت سی آی اس به زیر ۵۰۰ دلار فوب برسد.

الزام کارخانه‌های تولیدی به عرضه در بورس

هفته گذشته بیلت بازار بسیار ساکتی را پشت سر گذاشت. فشار دولت بر کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع ساختمانی برای عرضه کالایشان در بورس و تلاش دولت برای منجمد کردن قیمت‌ها در بورس کالا باعث سردی تقاضای بیلت شد. در تمام طول هفته قیمت بیلت به خصوص برای سایز ۱۵۰ میلیمتر در پایه ۷۵۰ تومان با کمی نوسان حرکت می‌کرد. قیمت بیلت تحویل انزلی به هر تن ۶۱۰ دلار رسیده است. همین مطلب به همراه خبرهای دیگر مبنی بر ادامه کاهش قیمت بیلت باعث شده تا تجار سیاست صبر و انتظار را در پیش بگیرند. آنها می‌دانند که قیمت بیلت در خارج از ایران رو به کاهش است و از آنجا که تقاضا در ایران ثابت مانده یا نزولی است کارخانه‌های سی آی اس نمی‌توانند امیدوار به بالا بردن قیمت باشند، از سوی دیگر این دو ماه پایانی سال میلادی ماه‌های رکود برای عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس است.

از طرف دیگر، انتظار برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و مسائل پیرامون آن باعث شده تا تجار کمتر حاضر به قبول ریسک و سفارش خرید از خارج باشند از آنجا که ماه‌های پیش‌رو ماه‌های رکود مصرف میلگرد است و از سوی دیگر دولت اجازه افزایش قیمت مقاطع در بورس را نمی‌دهد طبعا نباید انتظار داشت که قیمت بیلت بالا برود.

بازار جهانی مقاطع کساد است

بازار مقاطع در اکثر نقاط دنیا کساد بود. کارخانه نوکور که تعیین کننده قیمت در بازار آمریکا است اعلام کرد که قیمت میلگرد را از ۱۴ اکتبر ۳۰ دلار هر شورت تن کاهش می‌دهد البته بعدا این اعلامیه را ابطال کرد. اما بازار آمریکا در انتظار این کاهش قیمت نشسته است. علت این کار کاهش قیمت قراضه عنوان شده است بازار میلگرد در امارات عملا متوقف بود دلیل این امر کاهش تقاضا از یکسو و افزایش سطح موجودی‌ها از سوی دیگر بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی امارات به ۶۲۰ دلار هر تن رسیده است؛ این در حالی است که ترک‌ها میلگرد را تحویل دبی ۵۹۰ دلار عرضه می‌کنند البته امیدی به بهبود تقاضا در امارات تا یک ماه آینده نیست.

در اسپانیا کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع تولید خود را پایین آورده و به دو تا سه روز در هفته اکتفا می‌کنند کلا در شمال اروپا قیمت مقاطع به حداقل خود رسیده است میلگرد در آلمان ۴۴۰ یورو و مفتول ۴۷۰ یورو معامله می‌شود اکثر تولیدکننده‌ها به‌خصوص در فرانسه و اسپانیا اعتقاد دارند که قیمت‌ها به حداقل خود رسیده است؛ اما به دلیل رکود ساختمان‌سازی تقاضا نیست.

بازار مقاطع در خاوردور هم هفته سردی را پشت سر گذاشت. میلگرد تحویل سنگاپور ۶۰۰ دلار هر تن پیشنهاد شد. ولی خریدارها رغبتی برای سفارش نداشتند در چین قیمت مقاطع به‌خصوص میلگرد تغییری نکرد و در پایه ۶۵۰ دلار که ۱۷ درصد هم عوارض ارزش افزوده دارد ثابت ماند، اما تقاضا هم ضعیف است قیمت میلگرد در بازار داخلی روسیه هم ۱۵ تا ۱۸ دلار هر تن کاهش یافت. علت این امر افزایش عرضه میلگرد بلاروس در کل سی آی اس است. در شمال آفریقا هم تقاضای میلگرد بسیار پایین بود. قیمت‌ها بین ۲۰ تا ۲۶ دلار هر تن نسبت به ۱۰ روز قبل کاهش یافت؛ ضمن آنکه امیدی به تحرک بازار در آینده نزدیک نیست.

بازار آرام و بی دردسر برای بازار مقاطع

مقاطع در ایران در هفته گذشته بازار آرامی را پشت سر گذاشت و نوسان زیادی نداشت. روز شنبه قیمت میلگرد و تیرآهن ۲ تا ۳ درصد بالا رفت همین‌طور نبشی و ناودانی. اما از روز دوشنبه بازار آرام شد و قیمت‌ها شروع به کاهش کرد تا آخر هفته که مجددا به قیمت‌های صبح شنبه بازگشت. از طرف عرضه، قیمت توسط دولت به شدت کنترل می‌شود. با طرح جدید دولت برای تعیین شرایط برای خریداران کالا در بورس عملا قیمت برای کالاهایی که پس از این در بورس معامله و تحویل می‌شود قابل کنترل خواهد بود.

فشار دولت بر تمامی تولیدکننده‌ها مبنی بر عرضه کالای خود در بورس و کنترل سقف قیمت در این نهاد عملا به توقف تولید در بسیاری از کارخانه‌های کوچک در ماه‌های آینده منتهی خواهد شد؛ چرا که این کارخانه‌ها باید بیلت را در قیمت ۷۵۰ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی خریداری کنند. با احتساب کرایه حمل و هزینه‌های تبدیل و دیگر هزینه‌ها حداقل قیمت تمام شده برای کارخانه ۸۲۰ تا ۸۳۰ تومان خواهد شد با توجه به این شرایط تولیدکننده‌های محدودی توانایی خواهند داشت تا نظر دولت را تامین کنند، اما از جانب تقاضا عملا تقاضا محدود شده و میلگرد‌ها در انبار دپو می‌شوند.

با توجه به شروع فصل سرما و توقف بسیاری از پروژه‌های ساختمانی تقاضا هم افت کرده است. تنها عاملی که می‌تواند این چرخه را به‌طور جدی تغییر دهد اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و تغییر در قیمت تمام شده کالا است.

به همین دلیل هم تولیدکننده و هم خریدار با احتیاط کامل قدم بر می‌دارند و حجم معاملات بازار به شدت کاهش یافته است در حال حاضر میلگرد سی آی اس تحویل بنادر شمالی در قیمت ۶۷۰ دلار و میلگرد امارات تحویل بندرامام هر تن ۶۵۰ دلار عرضه می‌شود.

ورق گرم ایتالیا؛ زیر ۴۰۰ یورو

بازار ورق هفته گذشته یک خبر خوش داشت آن اینکه معاملات سوآپ در بورس لندن شروع خواهد شد و در ابتدا معاملات سوآپ، کالاهای اروپا و آمریکا معامله خواهد شد؛ اما ورق گرم در ایتالیا به حدود ۴۲۰ یورو هر تن رسید و پیش‌بینی می‌شود به زیر ۴۰۰ یورو افت کند. در بازار

سی آی اس ورق گرم کویل ۶۱۰ دلار فوب دریای سیاه و ۵۹۰ دلار فوب بالتیک پیشنهاد شد. اما بازار بسیار آرام است و تقاضایی نیست. در آمریکا ورق گرم روند نزولی داشت و احتمالا به ۵۰۰ دلار هر شورت تن خواهد رسید. علت آن از یکسو کاهش تقاضا و از سوی دیگر ترس تجار بزرگ از کاهش قیمت و سرازیر کردن موجودی‌هایشان به بازار است در اروپای شمالی تقاضا ورق بسیار ضعیف است کارخانه‌ها حاضر هستند که قیمت را کاهش دهند؛ اما اکثر آنها در فکر پایین آوردن حجم تولید خود هستند. قیمت ورق گرم کویل ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو و ورق سرد ۵۹۰ تا ۶۲۰ یورو است. اکثر تجار در اروپا امیدوار به فصل اول سال آینده هستند و امسال را عملا تمام شده می‌بینند. در چین قیمت ورق تقریبا ثابت ماند به‌رغم آنکه بائو استیل اعلام کرد که بعضی از اقلام ورق را ۱۶ تا ۴۵ دلار بالا می‌برد؛ اما عملا در بازار تغییر محسوسی پیدا نشد. علت آن پایین بودن سطح تقاضا است. مساله ضعف تقاضا در کل خاوردور در هفته گذشته قیمت ورق در این منطقه را ۲۰ دلار پایین آورد از یک طرف تقاضا ضعیف است و از طرف دیگر کاهش قیمت در هفته های اخیر باعث شده تا تجار نسبت به فروش موجودی های خود اقدام نمایند به همین دلیل پیشنهاد خریدی که به کارخانه‌ها می‌دهند ۲۰ تا ۳۰ دلار نسبت به هفته گذشته کمتر شده است.

سیاست انتظار در بازار تجار ورق

در اول هفته ورق گرم تحرک محدودی نشان داد؛ اما از روز دوشنبه به بعد بازار به شدت ساکت ماند. جو «بشین و ببین» در مورد ورق به شدت در بین تجار بزرگ حاکم است قیمت ورق در بازارهای جهانی رو به کاهش است مصرف در ایران به حداقل خود رسیده از طرف دیگر قیمت اکثر کالاها در بازار ایران پایین تر از نرخ وارداتی تمام شده آن می‌باشد، به همین دلیل رغبتی برای واردات نیست حجم واردات ورق ۲ در شهریور ماه امسال به پایین‌ترین حد خود در طول یکسال گذشته رسیده؛ در حالی که قیمت آن روز چهارشنبه آخر وقت به ۷۱۷ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی رسیده بود، حداقل قیمت خرید این کالا تحویل انزلی هر تن ۶۴۰ دلار می‌باشد که با احتساب مالیات ارزش افزوده و هزینه‌های جانبی حداقل هر کیلو ۶۰ تومان هزینه ورود خواهد داشت. به این ترتیب قیمت تمام شده این کالا کمتر از ۷۵۰ تومان هر کیلو نیست. در مورد ورق سرد هفته گذشته بازار بسیار آرام و با حداقل تقاضا روبه‌رو بود اکثر تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند در انتظار تقاضای کالای خود بنشینند همین امر باعث شده تقاضا به حداقل خود برسد. حداقل قیمت ورق سرد کویل از قزاقستان ۷۴۰ دلار تحویل انزلی است با احتساب ۱۵ درصد حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده قیمت این کالا در انزلی هر کیلو ۹۴۰ تومان خواهد بود. ورق سرد در تناژهای ۵۰۰ تن به بالا نقدی در همین قیمت در انزلی معامله می‌شود، هفته گذشته یک مشکل دیگر بر معاملات حاکم بود که آن مساله حمل کالا از انزلی به شهرستان‌ها بود مشکل کامیون و تاخیر در حمل کالا مساله‌ای است که همه خریداران و فروشندگان را گرفتار کرده است در اواخر هفته با افزایش قیمت کرایه حمل بعضی از سفارش‌های عقب افتاده تحویل شد. اگر این امر در هفته آینده همچنان ادامه یابد، طبعا قیمت افت خواهد کرد؛ چون حجم عرضه افزایش خواهد یافت.