چشم‌انداز مصرف مس آسیا در سال 2011

الهام بادپا *

انتظار می‌رود مصرف مس آسیا در سال ۲۰۱۱ به دنبال رشد ۷ و ۹ درصدی تقاضا از سوی کشورهای چین (بزرگترین مصرف‌کننده) و هند حدود ۷ تا ۸ درصد افزایش یابد. به گزارش رویترز، تحلیل‌گران معتقدند بهای بالای سوخت فلزات صنعتی، افزایش قیمت رساناهای حرارتی و الکتریکی و کاهش گریدهای سنگ آهن در برخی از معادن بزرگ دنیا موجب خواهد شد بهای مس از اوج آن در سال ۲۰۰۸ (۸۹۴۰ دلار) هم فراتر رود.

مصرف فلزات صنعتی چین احتمالا در سال ۲۰۱۱ به طور یکنواخت به رشد خود ادامه خواهد داد؛ چراکه سیاست‌های پولی این کشور همچنان به نفع سرمایه‌گذاران بوده و اجرای پروژه‌ها با هدف توسعه شهرنشینی تداوم خواهد یافت. البته ممکن است نرخ رشد با کند شدن توسعه اقتصادی، اندکی تعدیل شده و به نقل از بانک توسعه آسیا از ۶/۹ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱/۹ درصد در سال ۲۰۱۱ برسد.

تحلیل‌گران و مقامات رسمی صنعت معتقدند سیاست پکن درخصوص بازار دارایی‌ها پس از کاهش اقدامات حمایتی دولت از ماه آوریل موجب ابهام و عدم اطمینان برای مصرف اکثر فلزات در سال ۲۰۱۱ خواهد شد. به علاوه انتظار می‌رود رشد تقاضا در هند نیز در نتیجه افزایش GDP بهبود یابد. البته پیش بینی می‌شود سایر کشورها از جمله ژاپن، کره‌جنوبی و تایوان با رشد کندتری در مصرف فلزات صنعتی (پس از افزایش نسبتا زیاد در سال ۲۰۱۱) مواجه شوند.

از آنجا که در سال ۲۰۱۱ شاهد کمبود شدید مس در داخل کشور چین خواهیم بود، تحلیل‌گران برآورد می‌کنند این کشور در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین متقاضی این محصول باشد. به گفته یکی از مشاوران موسسه تحقیقاتی کالا در لندن (CRU) مصرف واقعی مس ممکن است در سال ۲۰۱۱ تا ۴/۷ میلیون تن افزایش یابد که در این‌صورت با رشد سالانه ۷ درصدی در مقابل ۱۲ تا ۱۳ درصدی پیش‌بینی شده در سال ۲۰۱۰ روبه‌رو خواهیم شد.

مدیر یکی از تولیدکنندگان بزرگ لوله مسی اظهار داشته است سیاست پکن برای افزایش کارآیی انرژی در وسایل خانگی موجب افزایش مصرف کالاهای مسی (با قدرت رسانایی بالا) شده است. البته بازرگانان نگرانند که بالا بودن قیمت‌ها ممکن است موجب کاهش تقاضا برای مس شود، مانند زمانی که قیمت‌ها به بالاتر از ۶۰۰۰۰ CNY (هر تن) رسید و مصرف‌کنندگان نهایی بهای خریدهای نقدی خود را در ۲ هفته گذشته کاهش دادند.

*کارشناس شرکت کارگزاری بانک ملی ایران