افتتاح طرح بازیابی هماتیت در سنگ‌آهن گل گهر

آزاده حسینی

طرح بازیابی هماتیت و سولفور زدایی از کنسانتره سنگ آهن در گل گهر سیرجان دیروز با حضور محمد رضا رحیمی ‌معاون اول رییس‌جمهور و علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن‌، حسن پلارک رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی‌، شهباز حسن پورنماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی‌و نجار استاندار کرمان و محمد جلال مآب مدیر عامل گل‌گهر و جمعی از مدیران و کارکنان رسما افتتاح و آغاز به کار کرد‌. در این مراسم محمد رضا رحیمی‌معاون اول رییس‌جمهور با تقدیر و تشکر از تلاش مدیران و کارکنان شرکت گل‌گهر‌، توزیع نعمت‌های خدادادی را عادلانه دانست و اظهار داشت‌: اگر در این منطقه کم آبی وجود دارد، حتما در مقابل نعمت‌هایی دیگر وجود دارد.

پرهیز از خام فروشی در صنایع معدنی

همچنین در ادامه علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن از تلاش برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم در استان کرمان خبر داد و گفت‌: مسوولان نیز برای این زیر ساخت‌ها باید تلاش کرده و در مقابل انتظار دریافت تسهیلات برای ایجاد صنایع باشند به خصوص در مورد مشکل آب؛ چرا که این استان از نظر آب فقیر است. وی همچنین ادامه داد: با توجه به استعداد این منطقه در داشتن معادن و صنایع معدنی مدیران تنها نباید در فکر ایجاد واحد تولیدی و احداث کارخانه باشند، بلکه باید از خام فروشی پرهیز کنند و مرحله به مرحله با ایجاد واحد‌های میانی و نهایی از مواد معدنی در داخل خود استان استفاده شود. وی تصریح کرد: البته اگر به صنعتی که در کرمان به وجود آمده و طرح‌هایی که تعریف و آغاز شده نگاه کنیم می‌بینیم که با وجود تنگناهایی که در استان وجود دارد در بخش مس‌، زغال سنگ‌، فولاد‌ وسنگ‌آهن سرمایه گذاری خوبی انجام شده است.

سرمایه‌گذاری‌های سنگین در صنایع مختلف استان کرمان

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بخش مس سرمایه گذاری تعریف شده که مناقصات آن نیز صورت گرفته و پیمانکار آن مشخص شده است‌. وی همچنین از آغاز به کار دو پروژه کک‌سازی در استان کرمان خبر داد و گفت: علاوه بر دو طرح کک سازی در منطقه در حدود ۴ میلیون تن نیز فولاد در حال اجرایی شدن داریم‌. وی تاکید کرد‌: در واحد گل گهر پیش بینی ما از اجرای طرح‌ها، رسیدن به ظرفیت ۱۵ میلیون تنی گندله سازی است که قرارداد تامین مالی و اجرای پروژه‌ها نیز در مرحله تدوین و تهیه است.

هزینه ۵۶ میلیارد تومانی در اجرای طرح بازیابی هماتیت

در ادامه محمد جلال مآب مدیر عامل گل گهر نیز با تشریح جزئیات طرح جدید از هزینه ۷/۵۵ میلیارد تومانی در طرح جدید خبر داد‌.وی همچنین اظهار داشت:این کارخانه که کار سولفور زدایی از کنسانتره آهن و بازیابی هماتیت از باطله‌های خشک و تر را انجام می‌دهد با هدف تولید یک میلیون تن کنسانتره کم سولفور تاسیس شده است.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح باعث اشتغالزایی برای ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم می‌شود.

وی قرارداد تاسیس این کارخانه را مربوط به سال ۱۳۸۳ دانست و عنوان کرد‌: آغاز این پروژه در سال ۱۳۸۴ صورت گرفته و در سال ۱۳۸۸ نیز به صورت آزمایشی خطوط سولفور زدایی و بازیابی باطله آن فعال شد‌.

این کارخانه در جنوب غربی کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن گل گهر و در ۶۰ کیلومتری غرب سیرجان در زمینی به مساحت ۳۴ هزار متر مربع واقع شده است. دلیل نام‌گذاری گل‌گهر این است که در گذشته زمین این معدن در اختیار دو خواهر به نام‌های گلی و گوهر

بوده است‌.