کنترل منطقی و علمی‌در بورس کالای ایران

گروه بورس کالا - روز گذشته محمد رضا شهیدی تبار رییس هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران طی گفت و گویی که به صورت زنده از صداو سیما پخش شد‌، نحوه قیمت گذاری در بورس را منطقی و علمی‌دانست و آن را عامل شفافیت معاملات بورس کالا عنوان کرد.

در این برنامه که با وجود تاکید مجری بر شناساندن بورس کالا در ابتدای برنامه‌، کمتر به میهمان (محمد رضا شهیدی تبار) فرصت داده شد تا در مورد بورس کالا صحبت کند‌، بیشتر بر حول محورهایی راجع به شفافیت قیمت در بورس کالا و اطمینان خاطر بر کنترل قیمت‌ها پس از حذف یارانه‌ها سپری شد.

به گفته شهیدی، در حال حاضر ۱۷۰ کالا در ۴ گروه کالاهای صنعتی شامل فولاد‌، مس‌، آلومینیوم‌، طلا و سیمان‌، گروه پتروشیمی‌ شامل: پلیمر‌، لاستیک‌، شیمیایی و اسید‌ها‌، گروه فرآورده‌های نفتی شامل قیر، روغن پایه و نفت کوره و گروه کشاورزی که در آن محصولاتی نظیر ذرت‌، گندم‌، جو و کنجاله سویا و غیره مورد مبادله قرار می‌گیرد‌.

وی از دلایل انتخاب کالاهای ذکر شده در بورس را استراتژیک بودن آن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار قلم کالا وجود دارد، اما از جمله عواملی که باعث شد تا کالاهایی نظیر فولاد‌، گندم و قیر را پذیرش و در بورس عرضه کنیم آزاد سازی قیمت برخی محصولات و همچنین در راستای بهبود اجرای سیاست تنظیم بازاربود و در واقع کالاهایی هستند که تاثیر مستقیم در اقتصاد کشور دارند.

وی ادامه داد : با عرضه محصولات در بورس کالا نه تنها عرضه‌کننده، بلکه حجم عرضه و تقاضا و همچنین روند قیمت‌ها مشخص است و این اطلاعات در تابلو و سایت بورس به صورت لحظه به لحظه و همچنین مطبوعات به خصوص مطبوعات اقتصادی منعکس می‌شود و از همین رو امکان پیگیری آنها و در صورت بروز مشکل بررسی آن وجود دارد.

وی اظهار کرد: طی ۸ ماه گذشته حدود ۶ هزار میلیارد تومان محصول در بورس کالا به فروش رسید که این رقم برای بورس نوپایی مثل بورس کالا در مقابل همتایانی مانند بورس لندن و شیکاگو با بیش از ۱۰۰ سال سابقه رقم خوبی است، همچنین حدود ۷۰ کارگزار در مبادلات بورس نقش دارند.

وی تاکید کرد: شرکت بورس کالا به صورت شرکت سهامی ‌در حال فعالیت است و ۱۰ هزار سهامدار دارد که ارزش سهام هر گروه سهامدار نیز ۵/۲ درصد است و سازمان بورس نیز به صورت یک سازمان نظارتی بر نحوه معاملات بورس کنترل دارد. همچنین وزارت اقتصاد و دارایی نیز از جمله دستگاه‌هایی است که در بورس نظارت داشته و همچنین نماینده سازمان حمایت نیز همواره در بورس مستقر بوده و بر نحوه مبادلات نظارت دارد‌.

وی افزود : با طرحی که هم اکنون در بورس کالا در حال اجرا است به محض بروز مشکل؛ مثلا افزایش حجم تقاضا در مقابل عرضه یا توقف عرضه محصولی، مشکل مشخص و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در واقع بورس کالا با هشداری که به دولت می‌دهد راه را برای کنترل بهتر بازار در اختیار مسوولان قرار می‌دهد تا با بررسی عوامل مشکل‌زا شرایط تعادل را فراهم آورد.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا اعتبار نیز در بورس کالا خرید و فروش می‌شود یا خیر گفت: خیر، در بورس کالا در واقع کالاهایی که قابل لمس هستند مورد مبادله قرار می‌گیرند.

وی در مورد تاثیر حذف یارانه‌ها بر قیمت محصولات اظهار داشت: حذف یارانه‌ها بر قیمت‌ها تاثیری ندارد؛ چرا که از یک سو یارانه‌ها به صورت نقدی به مردم پرداخت می‌شود و از سویی دیگر صنایع نیز به صورت پلکانی با حذف یارانه‌ها مواجه خواهند شد، اما این امکان وجود دارد که حذف یارانه‌ها تاثیر تورمی‌داشته باشد که امیدواریم با روشی که در حال حاضر در بورس کالا در حال انجام است و با همکاری که با سازمان حمایت وجود دارد تاثیر منفی در بازار نداشته باشیم‌.