پرونده وکیوم باتوم و قیر همچنان باز است!

گروه بورس کالا - پس از آنکه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به عرضه‌کننده‌های قیر قول مساعد داد تا با مذاکره با شرکت پخش و پالایش نرخ ماده اولیه تولید این کالا را به نرخ آبان‌ماه برساند، نهایتا در ساعات پایانی روز یکشنبه، این توافق میان شرکت پخش و پالایش و سازمان حمایت انجام شد. بر اساس این گزارش، از چهارشنبه هفته قبل سازمان حمایت از مصرف‌کننده‌ها از تولیدکنندگان قیر (جی و پاسارگاد) درخواست کرد تا محصول خود را با قیمت‌های قبلی در بورس آغاز کنند که این موضوع باعث شد تا دو شرکت نفت جی و پاسارگاد نیز عرضه این محصول را با همان نرخ قبلی (۳۹۵ تومان) در بورس عرضه کنند و در نهایت قرار بر این شد تا سازمان حمایت نیز طی مذاکراتی با شرکت پخش، افزایش قیمت وکیوم باتوم را که عامل اصلی رشد قیمت پیشنهادی قیر از سوی عرضه‌کننده‌ها بوده است، بررسی کند. در نهایت در جلسه‌ای که برگزار شد شرکت پخش و پالایش نیز رضایت داد تا وکیوم باتوم را به نرخ ماه قبل (آبان‌ماه) که ۳۳۰ تومان است برگرداند که گفته می‌شود فعلا تا اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها به احتمال زیاد بر روی این قیمت باقی می‌ماند تا پس از آزادسازی قیمت‌ها برای آن تعیین تکلیف شود.

با توجه به اینکه نفت پاسارگاد تداوم عرضه قیر با قیمت ۳۹۵ تومان را منوط به اجرای این موضوع کرده بود بسیاری از دست‌اندرکاران این امر را عاملی در جهت بهبود معاملات قیر در بورس و بازگشت آرامش به معاملات این محصول می‌دانند؛ اما در عین حال همچنان نگرانی از چگونگی تعیین قیمت وکیوم باتوم و فرمول فعلی آن وجود دارد. با توجه به اینکه موضوع تعیین قیمت وکیوم باتوم یکی از مشکلات اصلی معاملات قیر تعیین نرخ آن در سال‌های اخیر و به خصوص از زمان عرضه آن در بورس بوده از این‌رو اغلب کارشناسان پیشنهاد می‌دهند سازمان‌های مربوطه این موضوع را که عامل اختلاف نظر میان کارشناسان شده دقیق‌تر بررسی کنند.

تاجیک، مدیر فروش شرکت نفت جی نیز در همین رابطه تعیین قیمت قیر را بر مبنای فرمول فعلی منطقی ندانسته و معتقد است، روش قبلی تعیین قیمت وکیوم باتوم که ۸۳ درصد قیمت قیر بود بهتر بود؛ اما بهتر از این روش، تعیین قیمت قیر در بورس کالا است.

وی معتقد است این امر منطقی نیست که محصول نهایی (قیر) در بورس تعیین نرخ شود؛ اما قیمت ماده اولیه براساس فرمول معین شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکل تعیین قیمت ماده اولیه قیر همچنان یکی از معضل‌های بورس باقی می‌ماند، افزود: بر اساس فرمول فعلی وکیوم باتوم بر اساس قیمت نفت کوره منهای ۳ دهم قیمت نفت سفید تقسیم بر ۷ دهم تعیین می‌شود که نهایتا ۷۶ درصد قیمت نفت کوره را شامل می‌شود.

این درحالی است که عموما نفت کوره تابع انرژی است، اما قیر تابع عمران و تقاضا و از این‌رو نباید این محصول بر مبنای قیمت نفت کوره تعیین شود.

در همین حال وی در خصوص این مدت که قیر در بورس عرضه نشد و مشکلات احتمالی ناشی از آن گفت: از چهارشنبه هفته گذشته که عرضه‌ها از سرگرفته شد حجم خوبی در بورس معامله شده و خلأ فروش نرفتن این محصول طی این مدت پوشانده شد.

روز گذشته مدیرکل دفتر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده قبل از این توافق اعلام کرد در پی افزایش قیمت وکیوم باتوم شرکت ملی پالایش و پخش باید افزایش قیمت ماده اولیه را به دو شرکت نفت جی و پاسارگاد عودت دهد.