سنا- مدیر توسعه بازار بورس کالا گفت:‌ ظرف یک ماه آینده محصولات فولادی که از انزلی وارد کشور می‌شوند؛ روی تابلوی معاملات بورس قرار می‌گیرند. تفاهم‌نامه‌ همکاری بورس‌ کالا و بندر انزلی ظرف دو هفته آینده امضا می‌شود تا محصولات وارداتی پذیرش شده این بورس که از طریق بندر‌انزلی وارد کشور می‌شود، روی تابلوی معاملات قرار گیرد.

مدیر توسعه بازار بورس کالا در این باره گفت: مذاکرات این شرکت با منطقه آزاد انزلی از سه ماه قبل آغاز شده است که در دو هفته آینده تفاهم‌نامه‌ای بین بورس کالا و بندر انزلی منعقد می‌شود.عباس بنازاده با اشاره به اینکه مکان راه‌اندازی تالار بورس در انزلی مشخص شده است، افزود: با توافق‌‌های انجام شده میان بورس کالا، منطقه آزاد انزلی و گمرک قرار است اقلام وارداتی بدون تضمین در این بورس عرضه شود. وی ادامه داد:‌ البته سازمان منطقه آزاد انزلی پس از بررسی و کارشناسی متن تفاهم‌نامه خواستار افزایش کارمزد منطقه آزاد از انجام معاملات شد که این موضوع با موافقت سازمان بورس رو‌به‌رو است. به این ترتیب ظرف یک ماه آینده محصولات فولادی که از انزلی وارد کشور می‌شوند و روی تابلوی معاملات بورس قرار می‌گیرند.مدیر توسعه بازار بورس کالا در‌خصوص مزایای عرضه محصولات وارداتی برای وارد‌کنندگان اظهار داشت: در حال حاضر واردکننده پس از تحویل بار، آن را به انبار می‌برد و پس از ترخیص از گمرک باید به بورس ضمانت‌نامه ارائه دهد و بعد کالایش را در بورس کالا عرضه کند؛ اما طی تفاهم‌نامه بورس و بندر‌انزلی، گمرک به بورس مشخصات کالا را اعلام می‌کند و محموله پیش از آنکه به انبار برود و از گمرک ترخیص شود، روی تابلوی معاملات می‌رود.

وی اضافه کرد:‌ کالاها ابتدا به انبارهای تحت کلید بورس در انزلی می‌رود و پس از انجام معامله به خریدار تحویل داده می‌شود.به گفته بنازاده، حدود پنج میلیون تن واردات آهن و فولاد از بندر انزلی انجام می‌شود، به این ترتیب کارگزاران بورس کالا آماده معامله پنج میلیون تن محصولات فولادی وارداتی می‌شود.براساس این گزارش، تفاهمنامه بورس کالا و بندر انزلی در حالی تا هفته آینده نهایی می‌شود که دو هفته پیش حمید بقایی، معاون رییس‌جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی از راه‌اندازی بورس برنج و چای در منطقه آزاد انزلی خبر داد. به گفته بقایی، با راه‌اندازی بورس محصولات تولیدی منطقه آزاد انزلی، محلی متمرکز برای خرید و فروش این محصولات ایجاد می‌شود و هزینه‌های خرید مردم کاهش می‌یابد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی، موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد انزلی را با توجه به مرزهای آبی این منطقه با کشورهای آسیای میانه بسیار مطلوب می‌داند.