عرضه ضربتی آهن در بورس کالا

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: همزمان با آغاز طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، روز گذشته بورس کالا شاهد تقاضای بالای خریداران برای سبد تیرآهن و میلگرد دولتی بود که البته همانند چند ماه قبل با تقسیم کالا و سیستم سهمیه‌بندی از رشد قیمت‌ها و رقابتی شدن معامله این کالا جلوگیری شد. محصول ذوب‌آهن اصفهان در حالی در بورس عرضه و با تقاضای بالا روبه‌رو شد که در هفته‌های اخیر تمامی محموله دی‌ماه این شرکت فروخته شده بود و بازار هم به همین دلیل انتظار عرضه‌های مجدد برای ماه دی را نداشت؛ به خصوص بعد از فروش اعتباری روز

سه شنبه هفته قبل که تقاضای زیادی را از بازار جمع کرد.

اما از آنجا که انتظار می‌رفت به‌واسطه اعلام آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها و جو روانی ناشی از آن، تقاضا در بورس بالا برود در نتیجه این شرکت مجددا اقدام به عرضه ۱۰ هزار تن محصول میلگرد و تیرآهن برای ماه دی در بورس کرد که البته به دلیل تقاضای ۵۰ هزار تنی، این عرضه به ۲۴ هزار تن افزایش پیدا کرد و از طریق سهمیه‌بندی میان متقاضیان تقسیم شد.

گفته می‌شود ذوب‌آهن برای تحویل این مازاد عرضه، از فرصت ۱۰ روزه قانونی برای تحویل کالا استفاده می‌کند و همچنین برخی شایعات حاکی از آن است که برای تولید این کالا نیز چندی پیش حجم قابل توجهی شمش خریداری کرده است.

تمهیدات ویژه بورسی در روزهای آینده

علاوه بر عرضه دیروز، برای کاهش جو روانی حاکم، اعلام شد ذوب آهن نخستین عرضه ماه ۱۱ را در روز چهارشنبه عرضه می‌کند ضمن اینکه طبق اعلام مدیریت بورس کالا، ناظر تالار به کارگزاران اطلاع داد برای پاسخ به تقاضای خریداران علاوه بر عرضه‌های روز چهارشنبه، امروز (دوشنبه) فولاد خراسان نیز در بورس عرضه خواهد داشت تا با توجه به کششی که کالای این شرکت در میان خریداران دارد به بخشی از تقاضای بازار پاسخ داده شود.

البته دیروز بورس کالا با تخصیص ۱۱۰۰ تن کالای ذوب‌آهن به هر مشتری و با در نظر گرفتن این موضوع که خریداران حقیقی همچنان حق خرید از بورس را ندارند، توانست از به رقابت کشیده شدن معامله محصول این شرکت جلوگیری کند. این تخصیص کالا به مشتریان و همچنین فروش کالا به یکی از خریداران اصلی که کارگزاری‌های متعددی تقاضای خرید داده بود باعث شد تا معامله ذوب آهن بیش از یک ساعت طول بکشد.

اگرچه تقاضا دیروز بالا بود، اما از آنجا که به جز محصول ذوب‌آهن، برای دیگر شرکت‌های عرضه‌کننده تقاضای زیادی وارد رینگ نشد، برخی از فعالان بورس کالا فشارها بر محصول ذوب‌آهن را ناشی از جو روانی مقطعی و غیرمنطقی می‌دانند، اما این تنها عقیده بخشی از فعالان بازار است و دیگر معامله گران بازار معتقدند خریداران اگرچه ممکن است به لحاظ وضعیت بازار مصرف توجیهی برای این تقاضا نداشته باشند، اما جو روانی را نمی‌توان بر این تصمیم‌گیری‌ها بی‌تاثیرارزیابی کرد و نادیده گرفت.

افزایش هزینه حمل‌ونقل با توجه به قیمت‌های اعلام شده از سوی دولت در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها مهمترین علتی است که خرید را بر نخریدن منطقی‌تر کرده است و با توجه به تثبیت قیمت‌ها در بورس کالا، این انگیزه خرید بیشتر شده است که رشد نسبی نرخ‌ها در بازار آزاد در روز گذشته گواهی بر این موضوع است.

عرضه‌های بی‌تاثیر خصوصی‌ها

اگرچه پیش از عرضه شرکت‌های خصوصی در بورس، عامل اصلی فشار تقاضا بر محصولات ذوب‌آهن، نبود این شرکت‌ها در بورس و عدم تنوع عرضه‌ها عنوان می‌شد، اما شرایط دیروز رینگ فولاد نشان می‌داد که با وجود عرضه‌های متنوع دیگر در بورس کالا، همچنان فشار اصلی تقاضا بر ذوب‌آهن وجود دارد.

از این‌رو به نظر می‌رسد برخی از عرضه‌کننده‌ها طی این مدت نتوانسته اند نظر خریداران را به خود جلب کنند که البته این موضوع به نظر برخی کارشناسان ارتباطی به بحث تفاوت کیفیت و محصول ندارد، بلکه موضوع اصلی استفاده حداکثری برخی شرکت‌ها از مهلت ۱۵ روزه تحویل کالا و عدم ارائه کالا در سایزهای اصلی است که این موضوعات خریداران را به عقب رانده است.

البته طبق گفته یک منبع آگاه هنوز گزارش و شکایت رسمی از این موارد اطلاع داده نشده که علت آن نیز ممکن است این موضوع باشد که اصولا خریداران و تجار تمایلی به اعتراض رسمی و برهم خوردن ارتباطشان با شرکت‌ها ندارند.

به گفته کارگزاران، اگر شرکت‌ها واقعا قصد عرضه در بورس را دارند باید به گونه‌ای عرضه کنند که نظر خریداران را به خوبی جلب کنند و انگیزه خرید در معاملات بعدی را ایجاد کنند.

معامله ۳۴هزار تن کالا در بورس

دیروز در بورس کالا میلگرد و تیرآهن

ذوب آهن با نرخ ۷۶۰ تومان در حجم ۲۴ هزارو ۸۶۰ تن معامله شد.

میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با نرخ ۷۷۰ تومان ۲ هزارو ۴۲۰ تن معامله شد. از این کالا ۵ هزار و ۵۰۰ تن عرضه شده بود.

همین کالا از شرکت گروه ملی نیز عرضه شد که ۳ هزارو ۸۵۰ تن از ۲۲ هزار تن کالای عرضه شده، فروش رفت.

میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد یزد ۷۷۰ تومان، ۲۲۰۰ تن معامله شد.

میلگرد A۳-۲۰ تا ۳۲ فولاد بناب و میلگرد A۲، ۱۰ تا ۱۸ سیادن ۷۷۰ تومان عرضه شدند که هر دو کالا معامله‌ای نداشتند.