عوامل نوسان هیجانی نرخ طلا
در هفته‌ای که گذشت، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور کلی بهای آن با روندی نزولی همراه بود، به‌طوری ‌که در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 63/1393 دلار در تاریخ 13 دسامبر، به میانگین قیمت 63/1371 دلار در تاریخ 17 دسامبر 2010 رسید.

مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در هفته ای که گذشت بهای طلا در ابتدای هفته روندی صعودی داشت و از اواسط هفته روندی نزولی در پی گرفت. به گزارش سایت بلومبرگ (Bloomberg ) در اوایل هفته گذشته تقاضای خرید طلا در کره‌جنوبی با افزایش همراه شد. بر اساس این گزارش، افت ارزش واحد پول ملی این کشور علت اصلی رویکرد معامله‌گران به طلا بوده است. این افزایش تقاضا به نحوی بوده است که تعداد معاملات فیوچر طلا با افزایشی 2 برابری نسبت به سال 2008 به تعداد 300000 قرارداد در سال جاری میلادی رسیده است. همین عامل نیز نقش بسزایی در افزایش قیمت طلا تا قیمت 1400 دلار به ازای هر اونس در اول هفته گذشته در بازارهای جهانی داشت.
در همین حال در هفته گذشته به گزارش سایت کیتکو (kitco)، بازار طلا به شدت تحت تاثیر بحران مالی به وجود آمده در منطقه یورو قرار گرفت. مشکلات بدهی کشور ایرلند و نیز امکان ورشکستگی بانک‌ها در اسپانیا که اقتصادی بسیار بزرگ‌تر از کشورهای یونان و ایرلند دارد، نگرانی‌هایی را در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به تشدید بحران مالی و اقتصادی در این منطقه به وجود آورد. این احتمال که در صورت از هم پاشیده شدن و سقوط یورو، اقتصاد جهانی با بحرانی شدیدتر از بحران مالی سال ۲۰۰۹ روبه‌رو خواهد شد، موجب شد تا نرخ برابری ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در هفته گذشته کاهش یابد به‌نحوی‌که نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا از ۳۴/۹۷/۱ دلار در تاریخ ۱۴ دسامبر به ۳۱۸۷/۱ دلار در تاریخ ۱۷ دسامبر افت نمود. درهمین راستا به دنبال تقویت دلار آمریکا، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دلار به عنوان ارزی مطمئن برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی اقبال نشان دادند.
در نتیجه این امر بهای طلا در بازارهای جهانی با کاهش مواجه شد. این در حالی است که در هفته معاملاتی گذشته به گزارش خبرگزاری Reuters، تصویب قانون تخفیف مالیاتی توسط اوباما و تایید آن توسط کنگره آمریکا عاملی بود که موجب افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی رایج از ارزهای عمده جهان شد. چشم انداز به وجود آمده در اثر تصویب این طرح مبنی بر احتمال افزایش سرمایه‌گذاری و تقویت قدرت خرید مصرف‌کنندگان موجب شد تا اندکی امیدواری نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور به وجود آید. در نتیجه این موضوع بهای طلا نیز در بازارهای جهانی با کاهش مواجه شد به طوری که بهای طلا در مقطعی از زمان در روز جمعه هفته قبل به قیمت 1364.70 دلار به ازای هر اونس نیز معامله شد. اتفاقات فوق در حالی است که ترس سرمایه‌گذاران نسبت به شروع دور جدیدی از بحران در اقتصادهای جهان و افزایش نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و انگلیس، و نیز همزمانی با ایام سوگواری محرم و صفر و نیز نزدیکی به سال نوی میلادی، از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بهای طلا در هفته‌های آتی خواهند بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، همانگونه که در شکل نیز خط روند بلند مدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودی رو به پایان به نظر می‌رسد و ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی طلا روندی نزولی داشته باشد. بنابراین در هفته پیش رو اگر طلا بخواهد نزول پیدا کند، با شکاندن نزدیک‌ترین حمایت قیمتی خود که 1350 دلار است، احتمالا تا قیمت 1330 دلار به ازای هر اونس نیز افت خواهد کرد. در غیر این صورت، چنانچه طلا بخواهد صعود کند، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم 1380 دلار، احتمال اینکه بهای آن تا مقاومت قیمتی 1400 دلار نیز افزایش پیدا کند، وجود خواهد داشت. در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته نزولی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.
منبع: کارگزاری سی‌ولکس کالا