گروه بورس کالا- هر چند بازار محصولات کشاورزی در بورس کالا همزمان با قانون اجرای یارانه‌ها واکنش خاصی نشان نداد، اما فعالان از روند متفاوت بازار در روزهای آینده خبر می‌دهند. بازار کشاورزی در روزهای آینده در شرایطی دنبال می‌شود که به نظر می‌رسد با اجرای قانون یارانه‌ها معامله محصولات کشاورزی با روند متفاوتی مواجه شود. هر چند به عقیده مسوولان، در این راستا بسته‌های حمایتی پیشنهادی از سوی دولت آماده شده است که به همین خاطر نگرانی در این باره احساس نمی‌شود، اما ایجاد تسهیلات و حمایت‌ها در حالی توسط مجریان این امر گفته می‌شود که فعالان بازار علاوه بر اعطای بسته‌های حمایتی به بخش تولید، خواستار اجرای صحیح قانون یارانه‌ها هستند تا بازار بتواند همپای تحول اقتصادی با شفاف شدن قیمت‌ها مواجه شود.

اما در هر صورت دیروز تالار رینگ کشاورزی از لحاظ حجم و قیمت‌ها واکنشی به این موضوع نشان نداد تا معامله‌گران همچنان منتظر روزهای آینده باشند. به طوری‌که در مجموع برای عرضه ۴۴۷ تن برنج وارداتی هند با نرخ یک هزار و ۸۰۰ تومان دادوستدی صورت نگرفت، مبادلات تفاله چغندر قند و شکر سفید کارخانه قند اصفهان نیز هر کدام با ۱۰۰ تن عرضه ادامه یافت؛ اما در پایان معامله‌ای روی تابلو ثبت نشد. نرخ شکر سفید همانند روزهای قبل ۸۴۵ تومان و قیمت تفاله چغندر قند ۲۷۰ تومان بود.

دادوستدهای جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی با ۶۷ هزار و ۵۱۸ تن محصول پیگیری شد که برای ۲ هزار و ۴۴۱ تن آن به صورت حضوری با نرخ پایه ۳۲۰ تومان لیست سفارش تقاضا صورت گرفت و همان میزان نیز با همان نرخ ثابت به فروش رسید. همچنین معامله ۳۰۰ تن از این محصول از سوی مشتریان به صورت مچینگ انجام شد.

ذرت دانه‌ای با ۳۱۰ تن عرضه و فروش ۱۰۵ تن محصول انجام شد. نرخ انواع ذرت دانه‌ای نیز با توجه به انواع آن و نوع داخلی یا وارداتی متفاوت بود.

به طوری‌که قیمت هر تن ذرت دانه‌ای وارداتی فروخته شده آرژانتین ۳۶۲ تومان و قیمت ذرت دانه‌ای دزفول با توجه به کیفیت و نوع آن با ۴۰ تومان ارزان‌تر، ۳۲۶ تومان شد.

گندم خوراکی داخلی اراک با ۱۰۰ تن عرضه که بیشترین عرضه را طی روزهای قبل داشت با سفارش خرید همین میزان عرضه روبه‌رو شد و در نهایت با توافق دو طرف، کل میزان عرضه به نرخ هر کیلو ۳۱۷ تومان به فروش رسید.

همچنین انواع کنجاله از سوی معامله‌گران در چند نوبت معاملاتی جداگانه عرضه شد که تنها کنجاله سویا پلیت وارداتی آرژانتین در دومحموله ۵۰ و ۸۰ تنی به ترتیب به نرخ ۴۸۷ و ۴۸۳ تومان دادوستد شد.