گروه بورس کالا- همزمان با رشد قیمت قراضه، هفته گذشته کمبود کالا باعث شد تا در بازارهای جهانی قیمت بیلت روند صعودی داشته باشد، البته برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این رشد قیمت که حتی به بنادر شمالی ایران نیز رسیده احتمال دارد موقتی باشد. عرضه کم قراضه و قیمت بالای بیلت

یک ماهی است که عرضه کم و قیمت بالای قراضه، قیمت بیلت را در بورس لندن بالا برده، به طوری که از ابتدای دسامبر تاکنون ۲۰ تا ۳۰ دلار رشد داشته است. هفته قبل۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار هم معامله شده است، البته هنوز در بورس لندن معامله کم است و موجودی‌ها نیز محدود. انتظار می‌رود در تعطیلات کریسمس بازار در سکوت باشد؛ چرا که اغلب کشورهای غربی به تعطیلات می‌روند. چه بسا هفته‌های اول ژانویه قیمت بیلت در بورس لندن به ۵۵۵ تا ۵۷۰ دلار برسد.

قیمت بیلت در بازار دریای سیاه به روند صعودی ادامه داد. محدودیت عرضه باز هم به تولید کننده‌ها اجازه افزایش قیمت داده است. قیمت پیشنهادی به ۶۰۰ تا ۶۲۵ دلار فوب رسیده و در ۶۱۰ دلار فوب هم معامله شده که نشان می‌دهد جا برای افزایش قیمت وجود دارد.

در چین افزایش هزینه‌ها و محدودیت عرضه قیمت را بالا برده به ۶۴۰ تا ۶۴۳ دلار درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده رسانده است. برخی خرید را بالا برده‌اند چون نگرانند مجبور شوند در قیمت بالاتر معامله کنند. فروشندگان بیلت قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی از بنادر دریای خزر را ۲۰ دلار هر تن بالا برده و به ۶۰۵ تا ۶۲۰ دلار هر تن فوب رسانده اند. بیلت روسیه به ۶۱۰ دلار سی اف آر خاور دور رسیده و تولید فوریه نیز تقریبا پیش فروش شده است. برخی معتقدند اگر چه هنوز حبابی در بازار بیلت دیده نشده، اما پیش‌بینی می‌شود که قیمت این محصول طی یک یا دو ماه آینده کاهش یابد. چون بیشتر معامله‌ها بین کارخانه و تجار است نه مصرف‌کننده نهایی و سفته بازی بالا رفته، از این رو احتمال افت قیمت را نباید کنار گذاشت.

بیلت به ۷۳۵ تومان رسید

قیمت بیلت که در هفته گذشته به علت تعطیلات و مراسم عزاداری به ۶۸۰ تومان هر کیلو در انزلی برای سایز ۱۵۰ میلیمتر هم رسیده بود با باز شدن بازارها با اعلام اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها با رشد مواجه شد و از اول هفته قیمت بیلت شروع به افزایش کرد. روز یکشنبه قیمت بیلت سایز ۱۵۰میلیمتر در انزلی روی تریلی به ۷۲۰ تومان رسید. این روند تا پایان هفته ادامه داشت که همین کالا به ۷۳۵ تومان رسید. بالا رفتن قیمت شمش همراه با بالا رفتن قیمت مقاطع بوده است. تحلیل‌های متفاوتی در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هست، اما همه آنها بر افزایش قیمت‌ها اتفاق نظر دارند.

واردات شمش در ماه آذر به بیش از ۷۷۲ هزار تن رسید، در حالی که در ماه مهر که بیشترین حجم وارداتی که وجود داشت میزان واردات ۴۸۴ هزار تن بوده است. از سوی دیگر ماه‌های پیش رو ماه‌هایی است که مصرف کاهش خواهد یافت، بنابراین افزایش قیمت شمش تنها ناشی از بالارفتن هزینه‌ها بخصوص هزینه حمل و انتظارات تورمی است نه به علت بالا رفتن تقاضا. بنابراین بعید به نظر می‌رسد که قیمت بیلت بیش از این افزایش یابد. قیمت بیلت صادراتی به ایران توسط تریدرها ۶۵۵ تا ۶۶۵ دلار سی اف آر بنادر شمالی پیشنهاد شده است.

مقاطع اروپایی تا ۸۰ دلار گران شد

در هفته گذشته قیمت مقاطع در اروپا بین ۵۰ تا ۸۰ دلار افزایش یافت. متوسط قیمت مقاطع در اروپا تحویل درب کارخانه به ۵۴۰ تا ۵۶۰ دلار رسیده است. علت افزایش قیمت مقاطع در اروپا، بالا رفتن قیمت قراضه از یک طرف و تعطیل شدن بعضی از کارخانه‌ها که از طرف دیگر می‌باشد. به نظر می‌رسد که در ماه ژانویه با تداوم این شرایط قیمت مقاطع باز هم افزایش یابد، چرا که عرضه قراضه از یک طرف کاهش یافته و از طرف دیگر تولید مقاطع به علت تعطیلات طولانی کارخانه‌ها افت کرده است. در حالی که اوایل دسامبر ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار بود. در ژاپن قیمت مقاطع تا ۶۰ دلار هر تن افزایش یافت، در حالی که در چین هم به‌رغم بالا بودن حجم موجودی انبارها، کارخانه‌ها تمایلی به افزایش قیمت نشان نمی‌دهند که ناشی از بالا رفتن قیمت مواد اولیه است. بیشترین حجم افزایش قیمت در مورد تیرآهن بال پهن بوده است که در خاوردور به یکباره بالا رفته است. قیمت مقاطع در روسیه هم در طول هفته گذشته افزایش پیدا کرد و تا ۲۰ دلار نسبت به هفته قبل بهتر شد.

سردرگمی در بازار داخلی

قیمت مقاطع در ایران از اول هفته شروع به افزایش کرد. علت اصلی افزایش قیمت این بود که برخی رانندگان به علت روشن نبودن کرایه‌ها از قبول بار خودداری ‌کردند، در نتیجه جابه‌جایی کالا کند شد. همین مطلب باعث شد تا معاملات به موجودی‌های کف انبار محدود شود. سردرگمی خریدارها و فروشنده‌ها باعث بالا رفتن قیمت و سوءاستفاده عده‌ای از این شرایط شد، چرا که معیاری برای افزایش قیمت وجود نداشت به همین علت روز یکشنبه قیمت میلگرد بین ۸۴۰ تا ۸۸۰ تومان بود، اما روز چهارشنبه به ۸۶۰ تا ۹۳۵ تومان رسید. این روند همچنان ادامه دارد.

دلایل متفاوتی برای افزایش قیمت مقاطع گفته می‌شود: اول هدفمندی یارانه‌ها که در نهایت باعث افزایش هزینه تولید خواهد شد و دوم بالا رفتن قیمت مقاطع در خارج از ایران و عدم احتمال بازگشت آن حداقل تا ۲ ماه آینده، اما در کنار این مطلب نباید فراموش کرد که افزایش قیمت مقاطع ناشی از افزایش تقاضا نبوده است و در طول هفته گذشته که تجار و دلال‌ها خریدهای سنگینی کردند تمام موجودی‌ها را روانه انبار نمودند. با توجه به فصل سرما و تعطیلات پیش رو و رکود فصلی ناشی از پایان سال، چشم‌انداز تقاضای مقاطع نمی‌تواند مثبت باشد، به همین علت بسیاری از دست‌اندرکاران انتظار دارند که قیمت‌ها دوباره کاهش یابد، ولی البته به پایه قیمت‌های دو هفته قبل نخواهد رسید.

افزایش قیمت مواد اولیه ورق را گران کرد

به دنبال افزایش قیمت مواد اولیه قیمت ورق هم در دنیا افزایش یافت. یک علت اصلی افزایش قیمت ورق کاهش حجم تولید در ۳ ماه گذشته بوده است.

در امارات قیمت ورق گرم کویل به ۶۷۰ دلار سی اف آر رسیده است. قیمت ورق در بازار داخلی چین هفته گذشته افزایش یافت که ناشی از پایین آمدن موجودی انبارها بوده است. از سوی دیگر، کارخانه‌های اصلی چین قیمت‌ها را بالا بردند، این به معنای آن است که آنها در پایان ماه ژانویه هم قیمت‌ها را بالا خواهند برد. واکنش بازار به این حرکت کارخانه‌ها به علت کاهش موجودی انبارها مثبت بوده است، برنامه کنترل مصرف انرژی در چین باعث شده تا هر ماه میزان تولید فولاد در این کشور پایین بیاید.

در جنوب اروپا قیمت ورق افزایش یافت از یک طرف قیمت ورق وارداتی بالا رفته است از طرف دیگر سهمیه‌های وارداتی از کشورهایی که به اروپا آهن صادر می‌کنند به حداقل خود رسیده ضمن آنکه عامل مشترک افزایش قیمت مواد اولیه همچنان در جای خود است و همین امر یکی از دلایل افزایش قیمت ورق در اروپاست.

قیمت ورق صادراتی از ترکیه در هفته گذشته تا ۳۰ دلار هر تن افزایش یافت ورق گرم کویل به ۷۲۰ دلار هر تن رسید و ورق سرد به ۸۶۰ دلار. اکثر کارخانه‌های ترک محصولات خود را تا پایان ماه فوریه فروخته‌اند. در آمریکا که قیمت ورق در طول یک ماه ۱۲۰ دلار هر شورت تن افزایش یافته بود باز هم ۱۰ دلار دیگر بهتر شد. در سی آی اس اکثر تولیدکنندگان زیر ۷۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنند و حجم تولید آنها اکثرا تا پایان فوریه به فروش رسیده است؛ این در حالی است که بسیاری از تجار بزرگ که قبلا در قیمت‌های پایین کالا خریداری کرده‌اند از این شرایط سود می‌برند. ولی قیمت فروش آنها هنوز ۲۰ تا ۳۰ دلار زیر قیمت کارخانه‌ها است.

ورق ایرانی ۷۲۰ تومان شد

از اول هفته قیمت ورق شروع به افزایش کرد. قیمت ورق ۲ سیاه رول عرض یک متر که در انزلی به ۷۰۵ تومان رسیده بود از اول هفته بهبود یافت. البته دو روز اول هفته کمتر کسی قیمت می‌داد، اما از روز دوشنبه که آرام آرام بازار شرایط روشن‌تری به خود گرفت ورق ۲ در انزلی ۷۲۰ تومان هر کیلو روی تریلی معامله شد. ضخامت‌های دیگر تا ۶ میلیمتر هر کیلو تا ۱۰ تومان و ضخامت‌های دیگر بعضا تا ۳۰ تومان افزایش یافت. ورق سرد از اول هفته هر کیلو ۱۲ تومان و گالوانیزه هر کیلو ۱۰ تومان بالا رفت.

این روند به همین ترتیب تا پایان هفته ادامه داشت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر به هر کیلو ۷۶۰ تومان جهش یافت. در حالی‌که ورق سرد و گالوانیزه رو به افزایش بود. بازار ورق در ایران در هفته گذشته با بحث‌های زیادی روبه‌رو بود؛ چراکه عرضه‌کنندگان شاخص از موجودی کمی برخوردار هستند.

واردات ماه‌های گذشته ورق با نوسان‌های زیادی روبه‌رو بوده است با توجه به افزایش قیمت‌های ۳ ماه اخیر در خارج از ایران و ثبات قیمت ورق در ایران حجم واردات بسیار محدود بوده از طرف دیگر رکود بر بازار در ماه‌های اخیر باعث شده که سرمایه‌های فعال در این بخش به محدوده‌های دیگری انتقال یابد.

با توجه به عرضه محدود مبارکه در بازار و روش فروش این کارخانه در بورس امیدی به افزایش عرضه در بازار نیست.

از سوی دیگر قیمت ورق در بازارهای خارجی افزایش یافته و کارخانه‌ها در یک ماه اخیر کالای چشمگیری به ایران نفروخته‌اند. در طول ۳ هفته آینده هم عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس در بازار ایران غایب خواهند بود، بنابراین بازار ورق باید در انتظار جهش یکباره باشد.