فروش محصولات سازمان تعاون روستایی از طریق بورس، اعتماد دوباره به بازار است

گروه بورس کالا- سردار خالدی: فروش محصول جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی از کانال بورس اعتماد دوباره به بازار است که یک گام رو به جلو تلقی می‌شود، اما در همین راستا برخی از فعالان از عدم تمایل بعضی از کارخانه‌های داخلی کشاورزی برای عرضه مستقیم محصولاتشان در بورس خبر می‌دهند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، بورس کالا روز گذشته در رینگ داخلی کشاورزی از مجموع ۶۷ هزار و ۳۳۰ تن عرضه جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی، ۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول با نرخ پایه ۳۲۰ تومان فروخته شد، این در شرایطی بود که علاوه بر معامله حضوری در تالار ۸۲۰ تن آن نیز به صورت مچینگ دادوستد شد.

به عقیده فعالان، با فروش محصولات سازمان تعاون روستایی از طریق بورس و اعتماد دوباره دولتی‌ها به این بازار یک گام رو به جلو برای اطمینان به بازار رسمی است که می‌تواند در جذب سرمایه‌ها و انجام معاملات در بورس بسیار موثر واقع شود. به باور معامله‌گران تجربه فروش سازمان تعاون روستایی و افزایش نسبی معاملات هر چند بسیار کند انجام می‌گیرد، اما علاوه بر آشنایی طیف زیادی از فعالان کشاورزی با بورس، جایگاه فرهنگ دادوستد در بورس را نیز در بازار بیشتر روشن می‌کند.

از سویی کارخانه قند اصفهان در دو نوبت معاملاتی، ۱۰۰ تن تفاله چغندر قند با نرخ ۲۷۰ تومان و ۱۰۰ تن شکر سفید با قیمت ۸۴۵ تومان وارد بازار کرد که برای هیچکدام از این محصولات، تقاضایی به وجود نیامد. به گفته یکی از معامله‌گران قیمت تفاله در بازار آزاد ۲۴۰ تومان است که با توجه به دوری یا نزدیکی منطقه و مکان تحویل این نرخ تغییر می‌کند، از سویی با توجه به اینکه برداشت چغندر قند تا اتمام فصل پاییز انجام می‌گیرد و با توجه به کاهش عرضه محصول در بازار قیمت‌ها بالا رفته است، این در حالی است که تقاضای دامدار سنتی ثابت است. در همین حال نرخ تفاله چغندر قند روسیه تحویل بنادر شمالی نیز از ۲۶۰ تا ۲۷۰ تومان متغیر است.

همچنین۶۰ تن ذرت دانه‌ای وارداتی آرژانتین با نرخ ۳۷۲ تومان روی تابلو آمد که همه آن فروخته شد ۷۰ تن انواع ذرت دانه‌ای دزفول نیز با نرخ‌های ۳۰۰ و ۳۳۹ تومان وارد رینگ شد که در پایان دادوستدی برای آن به وجود نیامد. همچنین انواع کنجاله وارداتی در بازار برنامه عرضه داشت که برای ۲۵ تن کنجاله سویا پلیت آرژانتین با نرخ ۴۸۳ تومان تقاضا به وجود آمد و همان تقاضا نیز به فروش رسید.

این روزها در بازار داخلی کشاورزی بورس بیشتر محصولات مربوط به کالاهای وارداتی است که متاسفانه هنوز از سوی معامله‌گران، دادوستد محصولات داخلی فرهنگ‌سازی نشده است. همه این اتفاقات در شرایطی صورت می‌گیرد که براساس اطلاع برخی از مسوولان بورس کارخانه‌های داخلی رغبتی به عرضه مستقیم در بازار ندارند و بیشتر دوست دارند که از طریق واسطه‌ها محصولات خود را عرضه کنند. یکی از دلایل اصلی این عدم تمایل به باور مطلعین بازار، تفاوت نرخ بورس با بازار غیررسمی است که سبب شده سوددهی زیادی عاید تولیدکنندگان نشود.

جو خرید تضمینی با قیمت ۲۹۰ تومان عرضه می‌شود

مدتی پیش براساس ابلاغیه‌ای، جو تضمینی به نرخ ۲۹۰ تومان با شرط دریافت حواله به دامداران توسط سازمان تعاون روستایی در حال اجرا بود که به دلیل شرایط سخت دریافت این حواله‌ها و فروش بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن جو از طریق بورس اجرای این ابلاغیه جدی گرفته نشد و معامله گران با توجه به دادوستدها در بورس بیشتر نیازمندی‌هایشان را از این طریق تامین کردند.

این اتفاقات در شرایطی صورت گرفت که روز گذشته خبرگزاری ایانا به نقل از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بر اساس مصوبه یکم دی‌ماه سال‌جاری هیات وزیران، وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی مجاز است جو خرید تضمینی سال جاری را به قیمت دو هزار و ۹۰۰ ریال یا متناسب با شرایط تشخیص وزیر جهاد کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار دهد.

بر پایه این گزارش، وزارت بازرگانی نیز یک میلیون تن گندم خریداری شده از خارج کشور را نیز با قیمت یک‌هزار و ۷۵۰ ریال در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌دهد تا به تشخیص وزیر جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان مواد پروتئینی دامی به قیمت مناسب در اختیار مرغداران و دامداران قرار گیرد.

وزارت جهاد کشاورزی مجاز است بهای کالاهای یادشده را به صورت مدت دار سه‌ماهه دریافت کند.در این راستا فعالان بازار امیدوارند با فروش این میزان محصول جو و گندم از طریق بورس هم بازار رونق لازم را در پی داشته باشد و هم در آشنایی با فرهنگ بورس بیشتر نمود پیدا کند. اینها در حالی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد دادوستد محصولات جو در بورس نسبت به این مصوبه واکنش نشان دهد.