سنا- مدیر کالایی کارگزاران بانک کشاورزی گفت: اجرای دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا باعث افزایش رقابت کارگزاران این شرکت برای حضور در بورس اوراق بهادار می‌شود. براساس این گزارش، تا دو ماه دیگر دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا مصوب و حداکثر تا پایان امسال رتبه‌بندی عملیاتی می‌شود، نکته جالب اینکه در دستورالعمل جدید، کارگزارانی که فاکتورهای مورد نظر سازمان بورس را داشته باشند، مجوز حضور در معاملات بورس اوراق بهادار را اخذ می‌کنند و این موضوع با استقبال شرکت‌های کالایی روبه‌رو شده است.

کارگزاران برتر بورس اوراق بهادار سال گذشته ‌مجوز فعالیت در بورس کالا را دریافت کردند که امسال دستورالعمل رتبه بندی کارگزاران تغییر کرده و قرار است در صورت تصویب این دستورالعمل، کارگزاران برتر کالایی در بورس اوراق بهادار نیز حضور یابند. به این ترتیب کارگزاران بورس کالا از دو طرفه شدن جاده رفت و آمد کارگزاران ابراز رضایت کرده‌اند و دستورالعمل جدید را عاملی برای افزایش امکانات و انگیزه شرکت های بورس کالا عنوان می‌کنند. با تصویب این دستورالعمل از سوی سازمان بورس، اگر کارگزاران برتر اوراق بهادار می‌توانند در بورس کالا فعالیت کنند، کارگزاران بورس کالا نیز در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانند در معاملات بورس اوراق بهادار حضور یابند.

محمود حسینی‌پور افزود: اجرای دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا باعث افزایش رقابت کارگزاران این شرکت برای حضور در بورس اوراق بهادار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود از سال آینده شرکت‌های بورس کالا به امکانات جدید مجهز شوند تا بتوانند نظر مساعد سازمان بورس را به خود جلب کنند. وی اظهار داشت: البته امسال تعداد کارگزاران بورس کالایی که از لحاظ مالی و تخصص در شرایط مطلوبی قرار دارند، زیاد نیست و به نظر می‌رسد تعداد آنها کمتر از پنج شرکت کارگزارای باشد. احمد بیات کارشناس کارگزاری نهایت‌نگر نیز در این زمینه گفت: از امسال معیارهای رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا و بورس اوراق بهادار فرق می‌کند و با توجه به اینکه رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا تا پایان امسال به طول می‌انجامد، از سال آینده شاهد حضور چند شرکت کارگزاری کالایی در بورس اوراق بهادار خواهیم بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چند کارگزار بورس کالا پتانسیل حضور در معاملات بورس اوراق بهادار را دارند، گفت: بیش از پنج کارگزاری هستند که علاوه بر توانایی مالی، حجم معاملات قابل قبولی در بورس کالا دارند و در صورت دارا بودن تخصص در زمینه بورس اوراق بهادار می‌توانند مجوز حضور را در معاملات تالار شیشه‌ای اخذ کنند.

براساس این گزارش، در رتبه‌‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار که سال گذشته انجام شد، ۱۱ کارگزاری جدید از بورس اوراق بهادار مجوز فعالیت در بورس کالا را کسب کردند.