کاهش سهمیه‌بندی‌ها و تسهیل معاملات

عکس: حمید جانی‌پور

عرضه اندک محصولات پلیمری و نگرانی مصرف‌کنندگان

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: شدت سهمیه‌بندی‌ها روز گذشته در رینگ پتروشیمی کاهش یافت و به این ترتیب برخی از محصولات بین خریداران تقسیم شد. با این حال عرضه اندک محصولات پلیمری در این روز موضوعی بود که مصرف‌کنندگان و تاجران بازار را درگیر کرد. بحث کاهش عرضه‌ها به دلیل افت قیمت پایه محصولات و بازگشت به نرخ مردادماه موضوعی بود که برخی از فعالان بورس و بازار در این روز به آن اشاره کرده و معتقد بودند؛ ایران بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده محصولات پلیمری است، اما عرضه برخی از محصولات در هفته‌های اخیر کاهش یافته است و این موضوع تنها می‌تواند به دلیل کاهش قیمت‌ها و عدم رقابت کارگزاران برای این کالاها باشد.

در این روز اکثر محصولات پلیمری نسبت به گذشته تغییری قیمتی نداشتند و با ۵ درصد بالای فوب معامله شدند و تنها SBR۱۵۰۲ با رشد قیمت ۱۰۰ تومانی نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد.

در این روز همچنین ۲۱۰۲ و ۲۱۰۰ و BG۷۸۱ محصولاتی بودند که نسبت به هفته گذشته افت قیمت را تجربه کردند. این کالاها به ترتیب ۶۳، ۶۶ و ۱۷۹ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشتند.

در گروه شیمیایی‌ها نیز روز گذشته حلال ۴۰۲ و حلال ویژه ۴۰۰ با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شدند. این دو کالا به ترتیب ۳۳ و ۱۲۶ تومان نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت داشتند.

عرضه S۶۵ غدیر در غیاب ۶۵۵۸ بندرامام

در این روز همچنین عدم عرضه پی وی سی ۶۵۵۸ سبب خوشحالی برخی از کارگزاران شد؛ چرا که آنها عرضه اندک این کالا در بورس را فقط مایه نگرانی مصرف‌کنندگان می‌دانند و معتقدند هر بار برای عرضه ۱۰۰۰ تنی این کالا ۱۴ هزارتن تقاضا برروی سیستم ثبت می‌شد و این موضوع دردسر زیادی برای فعالان بورس و بازار به وجود آورده بود.با این حال در این روز در غیاب این دو کالا، پتروشیمی بندرامام و غدیر اقدام به عرضه S۶۰ و S۶۵ کردند، S۶۰ در این روز با میانگین نرخ یک هزار و ۸۳ تومان معامله شد. S۶۵ پتروشیمی غدیر نیز با حجم ۱۰۰۰ تن S۶۵ و نرخ پایه یک هزار و ۸۵ تومان بر روی سیستم خرید ثبت شد که پس از رقابت، این کالا با میانگین نرخ یک هزار و ۱۳۹ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

برخی دیگر از فعالان بازار علت عدم عرضه ۶۵۵۸ را توقف تولید این کالا و افزایش تولید S۶۰ در مجتمع بندرامام می‌دانند و معتقدند نرخ این کالا در بازار داخلی با رشد مواجه خواهد شد.

اعلام پیشنهاد موافقان و مخالفان به هیات دولت

در این روز با وجود اینکه شایعه خروج محصولات پتروشیمی همچنان در بورس کالا شنیده می‌شد، اما مدیر تالارهای بورس کالا از اعلام پیشنهادهای موافقان و مخالفان این طرح به هیات دولت خبر داد و گفت: هنوز اطلاعات دیگر در این خصوص از سوی هیات دولت اعلام نشده است.با این حال فعالان بورس و بازار خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را تنها افزایش رانت می‌دانند و معتقدند با ارزیابی پروانه‌های صادر شده و همچنین در اولویت قرار دادن کارخانه‌های بزرگ وتولیدکننده و سپردن ۱۰ درصد از خرید عرضه‌ها به تاجران و واسطه‌ها می‌توان بازار حساس محصولات را هدایت و کنترل کرد.

نرخ EPS‌ها در بازار

در این روز عرضه اندک EPS‌ها یا گروه پلی‌اتیلن و پلیمرها بیشتر مصرف‌کنندگان این کالا را نگران کرد. این در حالی است که در بازار داخلی نیز قیمت مشخصی برای انبساطی‌ها وجود ندارد. نرخ انبساطی ۳۰۰ و ۴۰۰ در بازار داخلی از ۲ هزارتومان شروع شده و گاه به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌رسد. با این حال بسیاری از آگاهان بازار نیز نرخ واقعی انبساطی ۳۰۰ را ۲ هزار تومان عنوان می‌کنند و می‌گویند: انبساطی ۴۰۰ ، ۱۵۰ تومان ارزان تر از انبساطی ۳۰۰ معامله می‌شود.

در این روز همچنین مصرف‌کنندگان به عرضه اندک ۱۵۴۰و ۷۲۴۰ نیز در رینگ پتروشیمی اشاره کرده و می‌گویند: پیش از بازگشت نرخ محصولات پتروشیمی به فوب مردادماه، بازرگانی پتروشیمی اقدام به عرضه جمعا ۱۴۰۰ تن ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ در رینگ پتروشیمی می‌کرد؛ اما در حال حاضر عرضه این دو کالا به ۱۰۰۰ تن تقلیل یافته است و به این ترتیب مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.