گروه بورس کالا- طی معاملات هفته گذشته در بازارهای فولادی، قیمت بیلت و مقاطع به دنبال عرضه محدود قراضه و سنگ‌آهن با رشد همراه شد. با توجه به اینکه سردی هوا و بارش برف سنگین در کشورهای مختلف ادامه دارد، در نتیجه این انتظار بوجود آمده که این فرآیند ادامه پیدا می‌کند.

اما برخلاف این شرایط، بازار ایران با کاهش نرخ مقاطع و تثبیت قیمت ورق روبه‌رو شد و با توجه به کنترل بازار مشخص نیست این روند تا چه زمان ادامه پیدا کند. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی شرایط بازارهای جهانی و داخلی پرداخته است که در پی می‌آید.

تداوم رشد قیمت بیلت

افزایش خرید‌ها پس از تعطیلات کریسمس و رشد قیمت قراضه و از طرفی کمبود عرضه موجب شد تا بازار بیلت در هفته دوم ژانویه همچنان صعودی باشد. تولیدکننده‌های اوکراینی ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار فوب دریای سیاه عرضه کرده‌اند و انتظار دارند در آینده نزدیک قیمت به ۷۰۰ دلار نیز برسد. شرایط بد جوی که منجر به کمبود عرضه قراضه و زغال‌سنگ شده چه بسا هزینه تولید بیلت را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد. در چین نزدیک شدن به تعطیلات سال نو چینی که اوایل فوریه است، تمایل به خرید را کاهش داده و نوسان قیمت در بازار بیلت نمایان است. بسیاری مطمئن هستند تا پس از این تعطیلات قیمت بالاتر نمی‌رود. این هفته قیمت بیلت در بازار چین نوساناتی جزئی داشت و ۶۴۲ دلار درب کارخانه عرضه شد. در آفریقای شمالی ترک‌ها ۶۹۰ تا ۷۰۰ یورو هر تن سی اف آر نیز پیشنهاد داده اند. در ترکیه کارخانه کاردمیر پس از یک ماه بیلت را بین ۶۵۶ تا ۶۶۰ دلار تحویل کارخانه عرضه کرده است.

در خاور دور هم قیمت وارداتی بالا رفته ولی حجم معاملات کم است. بیلت کره ۶۶۰ دلار سی اف آر و مالزی ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار سی اف آر است. واردکننده‌ها در اندونزی ترجیح می‌دهند بالاتر از ۶۰۰ دلار سی اف آر ندهند، چون معتقدند قیمت‌ها هر لحظه امکان افت شدید دارد. آنها تولید داخل را ۶۲۰ دلار می‌خرند. البته به دلیل رشد قیمت قراضه عرضه داخلی هم محدود شده است. عرضه چندانی از بیلت سی آی اس در این منطقه دیده نمی‌شود چون شرایط جوی اجازه نمی‌دهد.

رکود مقاطع به بازار بیلت رسید

شایعه حذف مالیات ارزش افزوده بیلت در هفته گذشته قیمت بیلت را تحت تاثیر قرار داد. از طرف دیگر، سرما باعث کاهش حجم معاملات مقاطع شد که طبعا بر بازار بیلت تاثیرگذار شد.

قیمت بیلت سایز ۱۵۰ محصول کانادا در اول هفته ۶۹۵ تا ۷۰۰ تومان در بندر امام و محصول روسیه ۷۰۰ تا ۷۱۵ تومان روی تریلی بود، ولی سکوت بازار قیمت‌ها را ۱۰ تومان هر کیلو کاهش داد. آخر هفته قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی به ۶۹۵ تومان و در بندر امام به ۶۸۵ تومان رسید، ولی خریدار کم بود.

در خلال دو هفته اول دی‌ماه بیش از ۷۰۰ هزار تن شمش به ایران وارد شده، در حالی که در ۳۰ روز آذر ماه ۷۷۰ هزار تن شمش به ایران وارد شده بود. با توجه به اینکه ماه بهمن و اسفند در پیش است و سیاست منجمد کردن قیمت در بورس ادامه دارد، احتمال بالا رفتن قیمت بیلت بسیار ضعیف است. بیلت آماده به حمل از سی آی اس تحویل بنادر جنوبی ۶۹۰ دلار سی اف آر پیشنهاد می‌شود.

انتظار رشد قیمت‌ها در بازارها

هفته گذشته به دنبال سنگ‌آهن، قراضه و بیلت، قیمت مقاطع نیز رو به بالا بود. قیمت میلگرد ژاپن ۱۲۰ دلار هر تن بالا رفت و به ۸۰۰ دلار هر تن رسید. در چین قیمت میلگرد از طرف کارخانه‌ها ۸ تا ۱۲ دلار افزایش یافت و تاجران ترکیه میلگرد را ۲۷ دلار هر تن بالا بردند و به ۷۳۰ دلار درب کارخانه با ۱۸ درصد مالیات ارزش افزوده رساندند. آنها میلگرد صادراتی را هم ۷۲۰ دلار فوب پیشنهاد می‌دهند. در آمریکا قیمت تیر آهن ۶۵ دلار هر شورت تن بالا رفت. در حالی که کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند، محصول میلگرد تحویل فوریه را ۴۵ دلار هر شورت تن بالا خواهند برد و به ۸۹۰ دلار هر تن خواهند رساند. در خاور دور قیمت میلگرد محصول کره به ۷۵۰ دلار سی اف آر و محصول ترک به ۷۶۰ دلار رسیده است.

میلگرد محصول سی آی اس به ۷۰۰ دلار فوب بنادر دریای سیاه رسیده و در اروپا قیمت میلگرد ۲۶ تا ۳۵ دلار هر تن بالا رفته و انتظار می‌رود، اوایل فوریه دوباره ۳۰ دلار هر تن افزایش قیمت از طرف کارخانه‌ها اعلام شود.

حرکت خلاف جهت مقاطع در ایران

هفته گذشته قیمت مقاطع در ایران بر خلاف تمام دنیا نزولی بود. علت اصلی آن ثبات قیمت مواد اولیه از یک طرف و رکود فعالیت‌های ساختمانی از طرف دیگر است. البته نقش دولت در تثبیت قیمت‌ها عامل اصلی است. شایعه حذف عوارض گمرکی میلگرد روز‌های اول هفته بازار را به کما برد تا جایی که فروشنده‌ها از ارائه قیمت خودداری می‌کردند. از روز سه شنبه بازار کمی فعال شد. غیبت ذوب‌آهن نیز باعث دلگرمی خریداران شد، ولی نزدیک به دو ماه است که اول هفته قیمت‌ها کاهش می‌یابد و از اواسط هفته کاهش خود را جبران می‌کند. در مجموع در طول هفته میانگین قیمت‌ها ثابت می‌ماند. هفته گذشته فقط ناودانی اروپایی در بازار ایران روندی صعودی داشت که آن هم ناشی از محدود بودن عرضه‌کنندگان آن است. میلگرد آجدار به طور متوسط ۸۴۵ تومان، نبشی ۸۷۰ تومان و تیرآهن سایز ۱۴ تا ۱۸ اصفهان به طور متوسط ۷۸۵ تومان در اصفهان قیمت داشت. در بازار واردات، میلگرد تحویل بنادر جنوبی ایران از امارات ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار پیشنهاد می‌شود.

انتظار رشد ۳۰ دلاری ورق در آینده

قیمت ورق هفته گذشته در دنیا بالا رفت. چینی‌ها قیمت ورق گرم را ۳۰ دلار هر تن و ورق سرد را ۱۵ دلار هر تن بالا بردند، ولی مسائل موجود در بازار مواد اولیه باعث شده همه امیدوار به ادامه این روند باشند.

در سی آی اس هم قیمت بالا رفت. قیمت ورق گرم ۷۰۰ تا ۷۲۰ دلار و ورق سرد ۸۲۰ تا ۸۵۰ دلار سی اف آر بنادر اروپا با اعتبار اسنادی پیشنهاد شده است. در آمریکا قیمت ورق گرم تا ۱۰۰ دلار هر شورت تن افزایش یافت و در عربستان قیمت ورق گرم از ۷۲۰ دلار به ۷۶۰ دلار رسید. ورق سرد هم ۳۵ دلار رشد قیمت داشت. ترک‌ها قیمت ورق گرم را ۲۰ دلار بالا بردند و در اروپا قیمت ورق گرم ۱۵ تا ۲۵ دلار افزایش داشت. ولی کارخانه‌ها عرضه را خیلی محدود کرده‌اند. همه امیدوارند که در فوریه قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۵ دلار دیگر افزایش یابد.

ورق در ایران ثابت ماند

قیمت ورق در ایران هفته قبل ثابت ماند. تلاش‌های دولت برای ثابت نگه داشتن قیمت به نتیجه رسیده، ولی رکود بازار و تقاضای بسیار ضعیف هم به کمک سیاست‌های دولت آمده است.

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر تغییر چندانی نداشت و در میانگین ۷۳۵ تومان هر کیلو در انزلی ثابت ماند. ورق‌های ضخامت ۵/۲ تا ۱۲ میلیمتر هم در ۷۷۵ تومان باقی ماندند. ورق گالوانیزه و ورق سرد هم تغییر قیمتی نداشتند. این در حالی است که فروشنده‌های خارجی قیمت‌ها را بالا برده اند. قزاق‌ها ورق سرد را هر تن ۸۱۰ دلار و ورق گالوانیزه را ۹۲۰ دلار تحویل انزلی با اعتبار اسنادی پیشنهاد داده‌اند، ولی فروشنده نبودند. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول هم تا ۷۱۰ دلار تحویل گفته شده، ولی معاملات تقریبا به صفر رسیده است. با توجه به ثبات قیمت‌ها در بازار ایران و جهش قیمت‌ها در طول ۲ ماه اخیر، احتمالا واردات ورق در بهمن و اسفند بسیار کم خواهد بود چون قیمت این کالا‌ها با قیمت فروش در بنادر ایران مطابقت ندارد. البته روند رو به کاهش تقاضا را می‌توان از منابع داخلی به‌خصوص مبارکه تامین کرد.

عرضه قراضه هم محدود شد

آمریکا بزرگترین عرضه‌کننده قراضه دنیا است، اما در حال حاضر ۴۹ ایالت این کشور درگیر برف و سرمای شدید است و عرضه قراضه آن محدود شده است. این مساله در اروپا، به‌خصوص روسیه نیز مطرح است. حتی اگر موجودی قراضه انبار‌ها هم کافی بود، مشکل حمل‌ونقل قابل حل نیست. همین امر باعث تداوم افزایش قیمت قراضه شده است. بالا رفتن قیمت سنگ‌آهن و کک هم به این مساله دامن زده است. قیمت قراضه در اروپا ۳۰ دلار بالا رفته و پیش‌بینی می‌شود این هفته ۲۵ دلار دیگر هر تن افزایش یابد. قیمت در اروپای غربی بین ۴۷۰ تا ۵۱۰ دلار هر تن بسته به نوع قراضه است. قراضه ۸۰-۲۰ آمریکا، تحویل بنادر خاور دور ۴۹۰ دلار عرضه شده، ولی احتمالا این هفته ۵۱۰ دلار خواهد بود. در آمریکا کارخانه‌ها قیمت خرید قراضه را ۱۵ دلار هر شورت تن برای حمل فوریه بالا برده‌اند. در چین قیمت قراضه داخلی به ۵۳۰ دلار هر تن رسیده که شامل ۱۷ درصد عوارض است. هفته گذشته تاجران ترکیه قراضه خرد شده را تا ۵۲۰ دلار سی اف آر خریدند، ولی این هفته باید به ۵۵۰ دلار هر تن فکر کنند. قراضه آ۳ روس هم ۴۸۵ دلار

سی اف آر در ترکیه معامله شده، ولی آن هم رو به بالا است. بسیاری از دست‌اندرکاران معتقدند که قیمت قراضه در خلال دو ماه آینده به شدت افت خواهد کرد. تفاوت قیمت قراضه با میلگرد به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.