خبرگزاری فارس- مدیر دفتر کالای غیرفلزی سازمان حمایت از احتمال تداوم عرضه محصولات بورس کالا بر اساس قیمت مرداد ماه تا پایان سال جاری خبر داد و با رد احتمال جهش قیمت‌ها پس از بازگشت به روال عادی گفت: افزایش و کاهش قیمت‌ها پس از بازگشت بستگی به قیمت‌های جهانی دارد. منوچهر رشید در پاسخ به این سوال که آیا هفته گذشته جلسه‌ای برای بررسی وضعیت محصولات پتروشیمی‌در بورس کالا برگزار شد؟ اظهار داشت: هیچ جلسه و تصمیم جدیدی درباره وضعیت کالاهای پتروشیمی‌در بورس کالا گرفته نشده و در حال حاضر سیاست کنترل قیمت به خوبی اجرا می‌شود. به گفته وی، تعدادی از مجتمع‌ها مشکلاتی را در خصوص خوراک دارند که یک بحث داخلی است و باید با وزارت نفت آن را برطرف کنند.

این مقام مسوول گفت: بورس دغدغه‌ای داشت که در تصمیمات اتخاذ شده برای کنترل قیمت‌ها و سهمیه‌بندی، سیستم مکانیزه نبوده و زمانبر است، بنابراین با یک شرکت انفورماتیک قرارداد بسته تا کارهایشان را سریع‌تر انجام دهد.

مدیر دفتر کالای غیرفلزی سازمان حمایت با اشاره به اینکه این اقدامات باعث کاهش درآمد بورس به دلیل اعمال سقف خرید کالا می‌شود، بیان کرد: برخی صحبت‌ها مبنی بر عدم رضایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است، در حالی که بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده مصرف‌کنندگان واقعی واحدهای تولیدی از تهیه کالا براساس قیمت مرداد‌ماه راضی بوده و بازار نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه با گذاشتن سهمیه خرید برای یک هفته حجم معاملات بورس کاهش می‌یابد، گفت: مشکل خوراک پتروشیمی‌ها یک مساله داخلی بوده و نباید آن را به این تصمیمات تعمیم داد و مصوبه کارگروه کنترل بازار را زیر سوال برد.

رشید تصریح کرد: مصرف‌کنندگان واقعی با توجه به رضایتی که از این اقدامات دارند، می‌توانند در این مدت که قیمت‌ها به مرداد بازگشته خود را با هدفمندی یارانه‌ها سازگار و افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های خود را با مواد اولیه مناسبی که به دست می‌آورند، مدیریت کنند، همچنین افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی زمان می‌برد. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه بار مالی تصمیم کارگروه به دولت برمی‌گردد، ادامه داد: این زمان فرصت مناسبی است که واحدهای تولیدی خود را با این مسائل تطبیق دهند. این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که عرضه محصولات به قیمت مرداد ماه تا چه زمانی ادامه دارد، بیان کرد: این تصمیم بستگی به نظر کارگروه کنترل بازار دارد و تا زمانی که خود این کارگروه براساس گزارش‌های تحلیلی وزارت صنایع و نفت به نتیجه برسد که قیمت‌ها افزایش یا کاهش داشته باشد، ادامه دارد.