آزاده حسینی
میزان واردات آهن‌آلات طی ۹ ماه امسال معادل ۸ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۴۹ تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از افت ۴ درصدی برخوردار بود.

کاهش حجم واردات فولاد در حالی صورت می‌گیرد که به دلیل کنترل قیمت‌ها در بورس و بازار و پایین بودن سطح بازار داخلی نسبت به بازار جهانی انگیزه تجار برای واردات کمتر از سال گذشته بوده است. البته بر اساس اطلاعات منتشر شده در ماه جاری میزان ثبت سفارش‌های صورت گرفته برای واردات انواع آهن آلات با توجه به افزایش سطح خرید‌ها در پایان سال بالا رفته و همچنین رسوب بنادر نیز در حال حاضر در سطح خوبی است و به نظر نمی‌رسد تا پایان سال مشکلی در تامین نیاز بازار داخل وجود داشته باشد، اما بر اساس اظهارات کارشناسان با هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه انرژی واحدهای صنعتی به خصوص در واحد‌های تولید فولاد که انرژی‌بر است، به نظر می‌رسد امکان نگهداری قیمت‌ها در سطح فعلی غیر ممکن باشد و این روند کنترلی بازار تا زمانی که هزینه‌های واحد‌ها افزایش نیافته، امکان‌پذیر است.
افت ۱ درصدی شمش فولاد
میزان واردات شمش فولاد در 9 ماه امسال 3 میلیون و 232 هزار و 865 تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل تنها از افت یک درصدی برخوردار بود. به نظر می‌رسد با توجه به نیاز بازار داخل به شمش فولاد با وجود رکود بازار و پایین آمدن حجم مبادلات این میزان افت اندک باشد. البته شایعاتی در مورد ارائه بسته‌های حمایتی برای واردات شمش از راه‌هایی چون حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات و ارائه تسهیلات از سوی دولت برای واردات در بازار وجود دارد که در صورت تحقق هر یک از گزینه‌ها و افزایش واردات ،فعلا در زمینه شمش خلأ نداشته باشیم.
کاهش ۲۶ درصدی واردات تیرآهن
به‌رغم پایین بودن تعرفه واردات تیرآهن اما در 9 ماه امسال شاهد کاهش حجم واردات تیرآهن تا سطح 26 درصد بودیم. میزان واردات تیرآهن ساده و بال پهن در مدت مذکور 326 هزار و 740 تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از افت 26 درصدی برخوردار بود.
افت حجم واردات تیرآهن در حالی صورت می‌گیرد که نرخ‌گذاری این محصول در بورس و با قیمت‌های پایین انجام می‌شود و از آنجا که بخش عمده نیاز تیرآهن از سوی ذوب‌آهن اصفهان و آن هم از طریق فروش با قیمت‌های پایین در بورس صورت می‌گیرد انگیزه تجار برای واردات شمش کم بوده و از همین رو شاهد کاهش حجم واردات این محصول بودیم.
رشد 3 درصدی میلگرد وارداتی
طی ۹ ماه امسال میزان واردات میلگرد نسبت به دوره مشابه ۳ درصد رشد داشت. این رشد واردات در حالی صورت می‌گیرد که تعرفه واردات این محصول ۱۵ درصد بوده و سطح قیمت‌ها در بورس نیز با قیمت‌های جهانی برابری می‌کند. اما به دلیل پایین بودن هزینه‌های تولید در بیشتر بازار‌های عرضه‌کننده باز هم واردات توجیه اقتصادی داشته البته در حال حاضر تفاوت قیمت بین بورس و بازار‌های جهانی به کمترین حد خود رسیده و به نظر می‌رسد در صورت عدم اتخاذ تصمیمی برای این موضوع ،تا پایان سال شاهد تغییر در روند واردات میلگرد باشیم. میزان واردات میلگرد در ۹ ماه امسال معادل ۱ میلیون و ۲ هزار و ۱۷۴ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد ۳ درصدی را تجربه کرده است.
بازار متفاوت ورق
بازار ورق نسبت به بازار مقاطع شرایط متفاوتی دارد درحالی که تعرفه واردات انواع ورق به دلیل نیاز داخل صفر است، میزان واردات ورق گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴ درصد رشد داشته و از سوی دیگر میزان واردات ورق سرد طی مدت ذکر شده ۲۴ درصد رشد منفی داشته، در همین حال ورق گالوانیزه و قلع اندود نیز با رشد حجم واردات روبه‌رو بوده است.
میزان واردات ورق گرم در 9 ماه امسال یک میلیون و 972 هزار و 333 تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشت. در همین حال ورق سرد با حجم 486 هزار و 94 تن وارد شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز 24 درصد افت داشته است. حجم واردات ورق گالوانیزه و قلع اندود نیز در 9 ماه امسال به ترتیب 210 و 105 هزار تن بود که رشد 23 و 6 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرد.