فعالیت تجار در بازار بیلت کاهش یافت
عکس: حمیدجانی‌پور
در هفته گذشته، قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده است.

به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا به نقل از متال بولتن تعدادی از صادرکنندگان با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید از جمله رشد قیمت نفت، تلاش می‌کنند که قیمت‌های فروش خود را بالا ببرند، لکن شرایط ضعیف حاکم بر بازار و سردی تقاضا برای فولاد به عنوان یک مانع اساسی بر سر راه افزایش قیمت است. در صورت تداوم رشد قیمت آهن قراضه، انتظار می‌رود که قیمت بیلت هم تقویت شود. تحولات بازار مواد اولیه در هفته قبل تا حدودی موجب بروز نوسان قیمت بیلت در برخی از بازارها شده است. آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت در بازار داخلی این کشور، همراه با نوسانات جزئی، دارای روند تقریبا ثابتی بوده است. آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طورمتوسط 645-640 دلار/تن (تحویل در کارخانه) بوده است که در مقایسه با هفته قبل اندکی افت نشان می‌دهد. همچنین، قیمت معاملاتی بیلت صادراتی ترکیه معادل 640-630 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است.
به دنبال افزایش در قیمت‌های پیشنهادی آهن قراضه، برخی از صادرکنندگان بیلت در ترکیه نیز قیمت پیشنهادی خود را برای فروش بیلت به سطح ۶۴۵-۶۴۰ دلار/تن، فوب افزایش دادند. آخرین قیمت بیلت وارداتی ترکیه از کشورهای CIS معادل ۶۴۰-۶۳۵ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل رشد جزئی داشته است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت معاملاتی بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل 620-610 دلار/تن، فوب دریای سیاه بوده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل بدون تغییر بوده است. فعالیت صادراتی بیلت توسط کشورهای منطقه به دلیل کاهش تقاضای خریداران همچنان کم رونق است.
در حال حاضر، تولیدکنندگان بیلت در این کشورها از یک طرف با افزایش هزینه تولید و از طرف دیگر با کاهش تقاضا مواجه می‌باشند و فعلا قیمت صادراتی بیلت را ثابت نگه داشته‌اند.
برخی از گزارشات حاکی است که در اواخر هفته مورد بررسی تقاضای بیلت از سوی تعدادی از کشورهای خریدار از جمله ایران، لبنان و سوریه افزایش یافت و در نتیجه صادرکنندگان با احتیاط وتامل بیشتری نسبت به ارائه پیشنهاد قیمت اقدام کردند. هر چند گفته می‌شود که بروز علائم بهبودی برای تقاضای بیلت ناشی از سطح قیمت فعلی است و در صورت افزایش قیمت، احتمال کاهش مجدد تقاضا دور از انتظار نیست.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۶۵۰-۶۴۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن افت داشته است. تازه‌ترین اطلاعات منتشره موید این امر است که به علت استمرار ناآرامی‌های سیاسی و تظاهرات در تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، فعالیت وارداتی بیلت توسط تجار و کارخانجات نوردی منطقه همچنان ضعیف و محدود است. آخرین قیمت بیلت وارداتی ایران معادل ۶۵۰-۶۴۰ دلار/تن، سی اف آر بنادر شمالی اعلام گردیده است که نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن افزایش داشته است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در هفته مورد بررسی تعدادی از تجار بیلت در ایران، فعالیت خود را برای واردات افزایش داده‌اند. قیمت فروش بیلت وارداتی از اوکراین توسط تجار بر مبنای شرایط تحویل در انبارهای بنادر جنوبی معادل 620-610 دلار/تن اعلام شده است.
طبق این گزارش، قیمت فروش بیلت وارداتی از کشورهای CIS در بازار ایران در حال حاضر نسبت به ماه فوریه و ژانویه به ترتیب حدود ۱۵ و ۶۰ دلار/تن کاهش داشته است. در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در مناطق مختلف چین دارای کاهش بوده است. قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi، ۴۴۱۷ یوآن/تن (۶۷۳ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از ۸۰ یوآن/تن کاهش داشته است.
قیمت بیلت با کیفیت Q235 و Q195 نیز، معادل 4217 یوآن/تن (643 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود 100 یوآن/تن کاهش داشته است.
آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل ۷۸۳-۷۸۱ دلار/تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۱۸ دلار/تن کاهش داشته است.