روند نزولی قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات در هفته گذشته برای چندمین هفته متوالی ادامه یافت.

به گزارش سایت کارگزاری سی‌ولکس‌ کالا به نقل از متال‌بولتن در هفته مزبور، با توجه به تداوم حالت انتظار از سوی خریداران چینی و به تعویق انداختن خرید سنگ‌آهن توسط آنها به همراه استمرار روند کاهشی قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین موجب شد که روند نزولی قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات ادامه یابد.
متوسط قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار5/63 درصد برمبنای سی اف آر بنادر چین، عمدتا معادل 176-175 دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل بیش از چهار درصد کاهش داشته است. تعدادی از تجار و فعالان بازار بر این عقیده‌اند که با توجه به امکان تداوم افت قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی چین و کاهش بیشتر تقاضا برای سنگ‌آهن، انتظار می‌رود که روند نزولی قیمت سنگ‌آهن در بازار اسپات باز هم ادامه یافته و به سطح 170-160 دلار/تن، سی اف آر برسد. اما به عقیده برخی دیگر از فعالان بازار، قیمت سنگ‌آهن در اواخر ماه مارس مجددا تقویت خواهد شد.
مقدار واردات سنگ‌آهن چین در ماه فوریه سال ۲۰۱۱ حدود ۶۴/۴۸ میلیون تن گزارش شده است که در مقایسه با ماه ژانویه سال ۲۰۱۱ حدود ۵/۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
در هفته مورد بررسی، آخرین قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار 5/63 درصد، در بازار داخلی چین (تیانجین) با احتساب 13 درصد مالیات، 1300 یوآن/تن(198 دلار/تن)، سنگ آهن 63-62 درصد استرالیا (درمنطقهBeilun چین)، 1280یوآن/تن (195 دلار/تن) و سنگ‌آهن 67 درصد برزیل،1450 یوآن/تن (221 دلار/تن)بوده که نسبت به قیمت فروش در هفته قبل، در مناطق مختلف این کشور از 10 تا 60 یوآن/تن کاهش داشته است.
آخرین نرخ کرایه حمل از برزیل به بندر Beilun چین حدود ۵۳/۲۰ دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۸۴/۱ دلار/تن افزایش داشته است. نرخ کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور حدود ۲۲/۸ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل بالغ بر ۴۵/۱ دلار/تنرشد نشان می‌دهد. کرایه حمل از هند به بندر تیانجین چین هم معادل۱۸-۱۷ دلار/تن گزارش شده است.