پیمان ارمغان- در هفته منتهی به 11 مارس کلیه فلزات اساسی یکی از کاهشی‌ترین هفته‌های خود را طی ماه‌های اخیر تجربه کردند، به طوری که برای فلزی مانند نیکل شاهد کاهش نزدیک به 11 درصد طی یک هفته بودیم که رقم بی‌سابقه‌ای به شمار می‌آید.

بقیه فلزات نیز وضعیت مشابهی را تجربه کردند؛ به طوری که سه فلز اساسی مس، سرب و روی نیز با کاهشی بیش از ۹ درصد طی هفته مواجه شدند.
بحث ناآرامی‌های موجود در کشورهایی مثل لیبی و سایر کشورهای عربی که امکان صعود قیمت نفت را در پی دارد سبب شده است که بازار فلزات اساسی با تلاطم شدیدی مواجه شوند. افزایش قیمت نفت می‌تواند اقتصاد شکننده دنیا را با مشکلات جدیدی مواجه کند که این مساله تقاضا برای فلزات اساسی را با چالش مواجه خواهد کرد.
البته تحلیلگران معتقدند بخشی از ریزش فلزات در هفته منتهی به ۱۱ مارس به دلیل فروش‌های افراطی بوده است که خریداران در قیمت‌های بالا، برای کم کردن ضررهایشان انجام داده‌اند. باید توجه داشت که به دلیل تحولاتی که در اثر زلزله ژاپن و تاثیر آن بر بازارهای آسیایی به وجود آمده احتمالا هفته پیش رو نیز با فشار بر فلزات اساسی همراه باشد.
تحلیل تکنیکال فلز روی
در تحلیل‌های قبلی اشاره کرده‌ایم که قیمت روی بین دو خط روند صعودی و نزولی محصور شده است. اکنون مشاهده می‌کنیم که قیمت خط روند صعودی خود را به سمت پایین شکسته است. (نقطه ای که با فلش قرمز رنگ مشخص شده است). با این اوصاف انتظار داریم نزول قیمت ادامه دار باشد که در این مسیر ۲۰۰۰ دلار در هر تن یک هدف قیمتی به حساب می‌آید. نکته قابل ذکر این است که در هنگام شکسته شدن خطوط روند در برخی موارد یک بازگشت قیمتی به خط روند صورت می‌گیرد که در اصطلاح از آن به عنوان پول بک یاد می‌کنند. این اتفاق ممکن است در مورد فلز روی با یک حرکت مجدد به حوالی قیمت ۲۳۵۰ دلار رخ بدهد و بعد از آن حرکت به سمت هدف ۲۰۰۰ دلاری صورت گیرد.
www.aradsarmaye.com