مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت ورق صادراتی سی آی اس ۱۰ تا ۲۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته و احتمالا عرضه‌کننده‌ها در روز‌های آتی قیمت‌ها را بالاتر خواهند برد. اوکراینی‌ها به دنبال بالا بردن قیمت ورق گرم به ۶۹۰ تا ۷۱۰ دلار فوب بودند؛ ولی بعید است مورد قبول ترک‌ها قرار گیرد؛ چون قیمت داخلی ترکیه ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار درب کارخانه است و با توجه به تعرفه ۹ درصدی واردات خرید از بازار داخلی به‌صرفه‌تر است. خریداران ورق در ترکیه بر این باورند که قیمت ۸۰۰ تا ۸۲۰ دلار هر تن حداکثر قیمت قابل قبول برای ورق گرم تولید داخل طی تابستان سال جاری باشد. اگرچه احتمال افت قیمت‌ها در بازار ضعیف است، اما پیش‌بینی شده که قیمت‌ها در فصل تابستان هم رشد چندانی نداشته باشد. در بازار داخلی روسیه انتظار می‌رود قیمت ورق سرد در ماه ژوئن به کف خود برسد و ورق گرم به افت قیمت جزئی ادامه دهد.

قیمت نقدی ورق گرم در بازار آمریکا از ماه گذشته تاکنون ۱۰۰ دلار افت داشته به ۸۰۰ دلار هرشورت تن رسیده است. در اروپا سطح موجودی انبارها پایین است و خریداران باید به زودی وارد بازار خرید شوند. به دنبال این امر پیش‌بینی می‌شود که کارخانه‌ها موفق به فروش ورق فصل سوم خود در قیمت ۵۸۰ تا ۶۰۰ یورو هر تن درب کارخانه بشوند. نرخ یورو و افزایش قیمت‌های جهانی ورق گرم ایتالیا را تا ۱۰ یورو نسبت به دو هفته قبل بالا برد. قیمت بازار ۵۴۰ یورو درب کارخانه است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی ترکیه ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو و ورق گرم روسیه ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو هر تن سی‌آی‌اف است.

از طرفی مشتریان جنوب شرق آسیا تمایلی به خرید از بازار سی آی اس ندارند و بیشتر به بازار چین می‌روند. ورق سرد چین ۷۸۰ تا ۸۰۰ دلار سی اف آر بود که ۴۰ دلار نسبت به ماه قبل افت داشته است. ورق گرم تولید ماه ژوئن سی آی اس به جنوب شرق آسیا ۷۳۵ دلار فوب عرضه شده، ولی معامله‌ای تاکنون شنیده نشده است.

ورق گرم در چین کمی افت داشت. کمبود برق و کاهش اعتبارات بانکی موجب افزایش ابهامات شده است. در عربستان قیمت ورق رو به بالا بود و انتظار می‌رود کمبود عرضه قیمت را بالاتر ببرد. ورق گرم وارداتی ۷۵۰ تا ۸۳۰ دلار هر تن سی اف آر است. چند هفته‌ای است در امارات قیمت ورق ثابت مانده و انتظار می‌رود یک تا دو ماه آینده تغییر چندانی نداشته باشد. ورق گرم روسیه ۷۷۰ دلار سی‌اف‌آر امارات و ژاپن ۷۸۰ تا ۷۹۰ دلار سی‌اف‌آر پیشنهاد می‌شود.