معدن۲۴- در بازار چین طی روز گذشته کارخانه‌های فولاد در برابر سقوط قیمت فلزات به ویژه بیلت واکنش نشان داده و نسبت به خرید سنگ‌آهن زیر قیمت بازار اقدام کردند.

بر اساس آخرین اخبار رسیده عکس‌العمل محافظه کارانه و محتاط معادن سنگ‌آهن استرالیا از جمله Rio Tinto و BHP Bilton نسبت به فروش سنگ‌آهن زیر قیمت رسمی اعلام شده از سوی سایت‌های بین‌المللی به این بحران دامن زده است. در این راستا در برابر تولید‌کنندگان استرالیایی که قیمت فروش تنی ۱۱۸ دلار برای سنگ‌آهن فاین (ریز دانه) ۶۱ درصد و ۱۲۴ دلار برای لامپ ۵/۶۲ درصد را پیشنهاد داده‌اند، خریداران چینی به ترتیب قیمت ۱۱۶ دلار و ۱۲۰ دلار را پذیرفتند و بازار را برای افت قیمت تا مرز ۱ الی ۳ دلار به چالش کشیدند. استرالیا به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ‌آهن در جهان به تنهایی نقش تعیین‌کننده در قیمت بازار سنگ‌آهن دارد و ادامه این روند باعث تزلزل در بازار سنگ‌آهن و تعیین قیمت خرید توسط خود خریداران چینی می‌شود. این در حالی است که هنوز بزرگ‌ترین تولید‌کننده سنگ‌آهن برزیل (Vale) واکنش خاصی به بحران اخیر در بازار سنگ‌آهن نشان نداده و در مقابل این کاهش قیمت مقاومت می‌کند، هر چند به نظر می‌رسد چندان موفق نخواهد بود.

همچنین سقوط قیمت سنگ‌آهن طی هفته‌های گذشته باعث عملکرد محافظه‌کارانه تولید‌کنندگان سنگ‌آهن در استرالیا شده است. شرکت ریو تینتو استرالیا در اولین قدم نسبت به اخراج ۳۰ نفر از پرسنل دفتر سیدنی و بستن دفتر خود اقدام کرد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از ۲۴۰ نفر پرسنل دفتر ملبورن شرکت یاد شده نیز ظرف روزهای آتی اخراج شوند.