موج سواری بازار فلزات

گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روز گذشته ۲۱ فروردین ماه، بیش از ۱۷۲ هزار تن انواع کالا با ارزش بیش از ۲۹۰۰ میلیارد ریال در دو تالار محصولات صنعتی و معدنی و صادراتی بورس کالای ایران به فروش رفت که در این میان معاملات ۲ هزار تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو و یک هزار تن شمش هزار پوندی ۹۹/۷‌درصدی شرکت هرمزال روی تابلوی معاملات به ثبت رسید. بر اساس این گزارش در عرضه‌های دیروز آلومینیوم در بورس کالا شمش هزار پوندی ۹۹/۷ درصدی ایرالکو نیز با قیمت پایه ۶ هزار و ۷ تومان در هر کیلو عرضه شد که با ۱۰ درصد دامنه رقابت با قیمت ۶ هزار و۶۰۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله رشد ۱۰ درصدی داشته است. کل تقاضا برای این محصول ۹ هزارو ۹۸۰ تن بود؛ در حالی که تنها دو هزار تن به تقاضاکنندگان عرضه شده است. از طرفی شمش هزار پوندی ۹۹/۷ درصدی هرمزال نیز با همین قیمت پایه در بورس عرضه شد که با ایجاد رقابت ۱۰ درصدی با قیمت ۶ هزار و ۶۰۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله ۱۰ درصد رشد نرخ را تجربه کرده است.

البته این در حالی است که به گفته فعالان بازار قیمت این فلز در بازار آزاد نیز نسبت به روز گذشته برای شمش خالص افت ۲۰ تومانی و برای بیلت افت ۳۰ تومان در هر کیلو را شاهد بوده است. همچنین این کاهش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاد که تولید‌کنندگان آلومینیوم با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته فعالان بازار، دلیل این افت در بازار آزاد به دلیل افزایش حجم زیاد عرضه‌ها و کاهش تقاضا بوده است. از طرفی نیز این فلز در بورس لندن با کاهش قیمت‌ها رو‌به‌رو شده است. از سوی دیگر روند سایر فلزات پایه در بازار آزاد نیز با نوسان ارزیابی شد؛ به طوری که فلزاتی همچون سرب و روی افزایش یافتند؛ در حالی که قلع نسبت به روز گذشته افت ۵۰۰ تومانی داشته است که می‌توان گفت با وضعیت کمبود این فلز در بازار از مرز ۹۶ هزار تومان در هر کیلو پایین‌تر نخواهد آمد. همچنین سایر فلزات نیز نسبت به دیروز ثابت باقی ماندند.

به گفته فعالان بازار دلیل این نوسان، افت و خیزهای نرخ ارز بوده است، البته نا‌گفته نماند نرخ برخی فلزات نیز در بورس لندن با افزایش رو‌به‌رو شد که همین امر موجب افزایش قیمت این فلزات در بازار آزاد شد. به گزارش بلومبرگ، عامل اصلی صعود برخی فلزات در بازارهای جهانی انتشار مثبت گزارش‌هایی در مورد رشد اقتصادی دولت چین در نیم سال اول ۲۰۱۳ بوده است و همچنین با انتشار اخباری جدید پیرامون افزایش حجم خرید اوراق مالی از جانب بانک مرکزی آمریکا، بار دیگر چشم انداز تقاضای فلزات پایه طی دیروز مثبت شد و عمده این محصولات با افزایش قیمت مواجه شدند.

فعالان بازار معتقدند که اگر این نوسان‌های غیر‌منطقی مجددا ادامه پیدا کند، تجار باز هم همانند سال گذشته اطمینان خود را از دست می‌دهند و بازار دچار التهاب خواهد شد. نوسان‌های غیر‌منطقی تنها سبب تخریب بازار می‌شوند و بازسازی دوباره آن زمان زیادی می‌طلبد.

موج سواری بازار فلزات