گروه بورس کالا- سحرنمایشی: اگر به روند معاملات بازارهای کالایی در یک سال اخیر چه در بازارهای داخلی و چه بازارهای جهانی بنگریم متوجه می‌شویم که طی این مدت این بازارها علاوه بر تلاش برای مبارزه با رکود اقتصادی، تلاش برای خلق نقدینگی در بازار را نیز در دست برنامه‌ریزی داشته و دارند، به طوریکه نتیجه عملی شرایط ساکن کنونی بازارها، کاهش قدرت مانور تولیدکنندگان و کاهش نقدینگی در دست تجار در بازار است؛ اتفاقی که خودبه‌خود شرایط موجود را تشدید کرده و به کاهش معاملات دامن زده است. به همین دلیل هم هست که گاه تغییر قیمت‌ها نیز حتی نمی تواند توان بالایی برای ادامه خریدها به بازار ببخشد. در نتیجه باید گفت در مواردی از این قبیل، بروز بحران‌های مالی در بین شرکت‌ها به بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی برای این بنگاه‌ها منجر می‌شود و از یک سو به کاهش نیروی کار متخصص و از سوی دیگر به ناتوانی در تولید و توسعه اقتصادی منجر می‌شود که عملا مجال بنگاه‌ها را برای پیشرفت و گریز از بحران از آنها می‌گیرد. در همین مسیر است که مواد خام و تولیدی کیفیت خود را از دست می‌دهند و این عامل در بخش صادرات و روش‌های توسعه بازار داخلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. در نتیجه متقاضیان و مشتریان در نخستین خریدها تفاوت محصولات را احساس می‌کنند و به این ترتیب مهم‌ترین پایگاه و نبض نظام هر شرکت که به واسطه اعتمادپذیری و مشتری مداری خریداران و مخاطبان بنیان نهاده شده بود، فرو می‌ریزد.

در جریان یک سال گذشته نمونه‌هایی از این موضوعات در بازارهای کشورمان دیده شده و به خصوص در بازار فلزات پایه به دلیل اهمیت این بازار شاهد بروز این موارد بوده‌ایم به طوری که به گفته اکثر فعالان این بازار، کاهش قدرت حرکت تجار و فعالان تولیدی باعث شده است، رکود دامنه داری در بازار به وقوع بپیوندد که حتی با کاهش نرخ ارز و تعدیل بازار از دامنه آن کم نشده است.

در واقع همزمان با آغاز رکود، میزان تولید کاهش می‌یابد، نیروهای کارآمد تعدیل شده و جریان استخدام‌ها متوقف می‌شود که تمامی این موارد در کشور ما در هر دو بخش بالادستی فلزات پایه و بخش پایین دستی آن در این مدت مشهود بوده است. این در حالی است که اغلب بی‌ثباتی‌های تجاری و کاهش منابع ارزی در این مدت به بحرانی فراگیر تبدیل ‌شده‌اند و همین موضوعات رکود موجود را پدید آورده‌اند.

در این میان کسب و کارهای کوچک نیز به واسطه دارا بودن سرمایه‌های محدود به تبع زودتر و بیشتر تحت تاثیر رکود اقتصادی قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که در کشور ما اکثر تولیدات پایین دستی صنایع مس و آلومینیوم صنایعی کوچک و کارگاهی‌اند و لذا از فاکتورهایی شکننده برخوردارند، در حالی که اثرات بالایی را بر اقتصاد ملی دارند.

متاسفانه کمبود مواد اولیه در بازار در برهه‌ای از زمان و کاهش قدرت خرید محصولات به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مواد اولیه باعث شده است این کارگاه‌ها مجبور به کاهش ظرفیت‌های تولید خود شوند و در عین حال نتوانند در خدمت اقتصاد ملی باشند. این در شرایطی است که بورس کالا در این مدت عملکرد به مراتب بهتری را در مقابل بازار آزاد از خود نشان داده و با اختلاف ۲ تا ۳ هزار تومانی توانسته مواد اولیه را در اختیار متقاضیان قرار دهد، اما مشکل آن است که موجودی کالاها بالا نیست و اکثر معاملات در این یک سال در مورد مس و آلومینیوم با رقابت همراه بود و در هر معامله به دلیل آنکه عرضه‌ها تکافوی تقاضای بازار را نداشتند در نتیجه قیمت‌ها روزانه در بورس کالا افزایش می‌یافت و البته همین امر به افزایش قیمت در بازار آزاد منجر می‌شد.

به هر طریق مطابق آنچه گفته شد از آنجا که رکود اقتصادی بر کسب و کار تاثیر مخربی دارد، در نتیجه کارشناسان توصیه می‌کنند در هنگام مواجهه با رکود و بعد از شناخت نوع آن باید سکان بازار را هدایت کرد؛ چرا که حتی روند بی‌رونق بازارهای کوچک می‌تواند پایه‌های اقتصادی را به مرور زمان سست کند و این در شرایطی است که سازمان‌های ذی‌ربط در امر کنترل بازار در حال حاضر با هدف کنترل بازار داخل قصد دارند، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار شوند.

در این میان اما نگاهی به روند معاملات مس در بازار لندن حکایت از نوسان قیمت‌ها متناسب با سیاست‌های اقتصادی فدرال رزرو اما افزایش قیمت ارز در بازار دارد تا حدی بازار را تثبیت کرده است.

دیروز قیمت مس در بازار لندن کاهش یافت، اما قیمت ارز افزایشی بود، با این حال قیمت در بازار آزاد در روز گذشته اندکی افزایش یافت.

وضعیت بازار مس با نیمه اول امسال قابل مقایسه نیست

تجدیدنظر تحلیلگران درباره افق بازار فلز سرخ

جهان‌سهم- در روزهای اخیر همزمان با نمایان شدن نشانه‌های رونق در اقتصاد چین و منطقه یورو، بازار مس و برخی دیگر از فلزات اساسی در مسیری جدید حرکت کرده است. پس از انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌های مثبت از اقتصاد چین و خروج اقتصاد منطقه یورو از رکود، بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران در دیدگاه خود درباره افق تقاضا برای فلز سرخ تجدیدنظر کرده‌اند و اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که تقاضا رشدی بالاتر خواهد داشت. از ۳۰ ژوئیه تاکنون قیمت‌ها در بازار آتی ۱۰۰ میلیارد دلاری مس ۹ درصد افزایش یافته‌اند و اگرچه در روزهای اخیر به دلیل نگرانی از تصمیم بانک مرکزی آمریکا در خصوص سیاست‌های انبساطی قیمت فلز سرخ نوسانی قابل‌ملاحظه داشته است، اما رونق اخیر بازار این فلز اساسی چشمگیر بوده و وضعیت بازار اصلا با نیمه اول سال جاری میلادی شباهت ندارد.

هفته پیش صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مدیران سرمایه‌گذاری در بسیاری از شرکت‌ها برای نخستین بار از ماه فوریه به بازار مس امیدوار شده‌اند. واقعیت این است که تا دو ماه پیش بازار تحت تاثیر چند عامل؛ یعنی کاهش رشد اقتصاد چین که بزرگ‌ترین مصرف مس جهان است، احتمال توقف سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا و تداوم رکود اقتصادی در منطقه یورو قرار داشت.

اما طی هفته‌های اخیر نه تنها در باره تثبیت نرخ رشد اقتصاد چین در نیمه دوم سال جاری اطمینان حاصل شده است، بلکه اقتصاد منطقه یورو از رکود خارج شده و درباره محدود شدن قریب‌الوقوع سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا، تردیدهایی پدید آمده است. تحلیلگران می‌گویند: حتی اگر این سیاست‌ها محدود شود، این امر نشانه بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا است. به این ترتیب از بدبینی‌ها درباره افق مصرف مس و برخی دیگر از فلزات اساسی کاسته شده است.

اما در این میان رشد عرضه که سبب می‌شود بازار مس در فصول آینده در وضعیت مازاد عرضه نسبت به تقاضا قرار گیرد، یک عامل مهم برای محدود شدن رشد قیمت‌هاست. بنا به اعلام تحلیلگران بانک سیتی گروپ، تولید مس از معادن جهان در سه ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۸ درصد افزایش یافته است و این پنجمین فصلی است که در آن تولید فلز سرخ نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش یافته است.

نکته دیگر اینکه امسال نرخ رشد اقتصاد چین ۵/۷ درصد پیش بینی شده که ۳/۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۲ است در نتیجه نمی‌توان امیدوار بود تقاضا برای فلزات اساسی رشدی خیلی بالا داشته باشد. پیش‌بینی شده تقاضای چین برای مس تصفیه شده امسال ۱/۹ درصد رشد کند. سال پیش میزان رشد ۵ درصد بود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت فلز سرخ در سه ماه اخیر نشان داده شده است:

چگونه در هنگام رکود بازار را هدایت کنیم؟