ریزش قیمت‌ها ادامه دارد
گروه بورس کالا- سحر نمایشی: معاملات فلزات پایه در بازار آزاد طی یک هفته اخیر با روند نزولی همراه شد تا جایی که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح خود نسبت به دو ماه گذشته رسیده است. انتشار گزارش‌هایی از روند مذاکرات بین ایران و آمریکا از مهم‌ترین دلایل کاهش قیمت فلزاتی همچون مس، نیکل و سرب طی هفته گذشته بوده است.
این در حالی است که قیمت نیکل در روز دوشنبه افت بیشتری را نسبت به سایر فلزات پایه تجربه کرد، به طوری که در این روز نیکل اعم از اینکو و متفرقه حدود هزار تومان ریزش قیمت داشت. همچنین در روز سه‌شنبه نیز به دلیل ریزش قیمت‌ جهانی فلزات پایه این افت ادامه داشت و این فلز شاهد ریزش ۵۰۰ تومانی نسبت به روز پنج‌شنبه بود. از طرفی نیز کاهش اخیر قیمت‌های جهانی فلزات پایه، ناشی از انتشار اخبار مختلفی همچون وضعیت نا بسامان اقتصاد آمریکا، تحولات اروپا و رشد نه چندان سریع اقتصاد چین بوده است. البته این در شرایطی است که کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها یکی از عوامل ثابت ریزش قیمت مواد اولیه صنعتی و فلزات بوده است.
آگاهان اقتصادی تاثیر افت قیمت‌های جهانی بر بازارهای داخلی کشور را این طور ارزیابی کردند که به طور حتم کاهش قیمت‌های جهانی تا حد زیادی بر قیمت‌های داخلی این محصولات نیز تاثیر خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد که علاوه بر قیمت‌های جهانی این افت و خیز نرخ ارز و محدودیت‌های صادرات و واردات ناشی از سیاست‌های دولت است که در نهایت بر تغییرات تقاضای داخلی و روند قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.
از طرف دیگر نیز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی به نظر می‌رسد که افت قیمت فلزات صنعتی به خصوص برای آلومینیوم و نیکل ادامه‌‌دار و بلندمدت نباشد و باقی ماندن قیمت‌های این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان‌مدت بیشتر احتمال داشته باشد؛ چرا که هم اکنون قیمت این فلزات در بازار آزاد با توجه به قیمت‌های جهانی به کف رسیده است و ریزش بیش از حد آن موجب زیان تولید‌کنندگان خواهد شد. از طرفی نیز نباید فراموش کرد که اقتصاد جهانی تا حد زیادی دوران رکود و بحران را پشت سر گذاشته و روندی رو‌به رشد، اما همراه با نوسانات مقطعی را تجربه می‌کند؛ بنابراین ممکن است قیمت فلزات به تبع آن، نوسانات مقطعی را تجربه کند.

در بازار فلزات چه گذشت؟
روند معاملات فلزات پایه در اولین روز از هفته معاملاتی با ثبات نسبت به پنج‌شنبه گذشته آغاز شد، این در حالی است که در این میان نیکل با افت هزار تومانی رو به رو شد. به گفته فعالان بازار به دلیل ثبات نرخ ارز و قیمت فلزات جهانی در روز جمعه قیمت‌ها تا روز یکشنبه تغییری نخواهد داشت، مگر اینکه در روز دوشنبه قیمت فلزات جهانی در بورس لندن با نوسان آغاز شود. همچنین آگاهان اقتصادی معتقدند که کاهش نرخ اونس جهانی طلا در روز جمعه نیز تاثیر به سزایی بر روند برخی فلزات پایه گذاشته است، به طوری که قیمت جهانی فلزاتی همانند مس و روی که مثل طلا قابل معامله در بازارهای الکترونیکی هستند، همان‌طور که با طلا افزایش یافتند می‌توانند با طلا نیز پایین بیایند و بدیهی است که کاهش آنها در بازارهای جهانی در صورتی که قیمت دلار بالا نرود، می‌تواند منجر به ادامه کاهش قیمت این فلزات شود.

ریزش قیمت‌ها ادامه دارد