گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در حالی‌ که برخی تجار بازار آهن پیش‌بینی می‌کردند میانگین قیمت آهن‌آلات موجود در بازار در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم با کاهش مواجه خواهد شد، اما قیمت‌هایی که برای بعضی مقاطع به ثبت رسید خلاف آن را اثبات کرد.
مجموع تغییرات بهای تیرآهن شاخه‌های سنگین یعنی شاخه‌های ۲۲، ۲۴ و ۲۷ و همین‌طور میلگرد در سایزهای ۲۰، ۲۲ و ۲۵ نشان می‌دهد، این کالاها در بازار آهن تهران به ترتیب با رشد ۴/۵ و ۴/۰ درصدی در طول هفته گذشته روبه‌رو بوده‌اند، هرچند این تغییرات مثبت قیمت هم نتوانست آنچنان که باید معامله‌گران و خریداران را ترغیب به حضوری گرم‌تر در بازار و انجام معامله کند.
به هر طریق عواملی که در طول هفته گذشته روند مثبت قیمت‌ها را در بازار آهن رقم زدند از روز یکشنبه بود که اندک اندک خود را نشان دادند؛ چرا‌که روز شنبه در پی انتشار اخباری مبنی بر تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا موجی از امیدواری نسبت به روند رو‌به تسریع در گشایش پرونده هسته‌ای کشورمان و رفع تحریم‌ها پدید آمد که نرخ ارز و طلا را به رغم افزایش‌های خود در هفته ماقبل، کاهش داد و شرایط را برای افت چند درصدی قیمت‌ها در بازار آهن نیز مهیا ساخت.
همان‌طور که گفته شد، روند رو به رشد قیمت‌ها از یکشنبه رقم زده شد؛ چرا که نرخ دلار تحرکات افزایشی خود را از این روز بار دیگر آغاز کرد و خود را مجددا به کانال ۳۰۰۰ تومانی رساند، همین امر با تاثیرگذاری در بازار آهن موجب شد تا پایان روز کاری معاملات یکشنبه، برآیند تغییرات ناهمگون بهای مقاطع فولادی، رقم‌های متفاوتی را از خود نشان دهد، به این صورت که برخی سایزها و شاخه‌های تیرآهن و میلگرد کاهش و بعضی دیگر افزایش قیمت را تجربه کردند. در همین حال بیلت نیز به‌‌رغم آنکه در طول هفته‌های گذشته با ثبات نرخ روبه‌رو بود، در این روز سرانجام تاب مقاومت در برابر افزایش نرخ ارز را نیاورد و بیلت‌های فابریک وارداتی روسیه به کشور ۳/۰ درصد رشد کرد و از ۱۷۵۰ تومان به ۱۷۵۵ تومان رسید.
از سوی دیگر به تبع ثبات نرخ ارز در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه و نوسان اندک آن در یک دامنه محدود اکثر قریب به اتفاق مقاطع موجود در بازار نیز ثبات قیمت را در این دو روز تجربه کردند، تا آنکه در روز پایانی معاملات یعنی چهارشنبه به تاسی از افزیش نرخ دلار، بیشتر مقاطع با رشد چند درصدی روبه‌رو شدند.
در روزهایی که در هفته گذشته پشت سر گذاشتیم، معامله‌گران بازار بیش از هر زمان دیگری بر تثبیت نرخ ارز و دور بودن نوسانات آن از کاهش‌ها و افزایش‌های پردامنه تاکید کردند و این امر را لازمه تصمیم‌گیری منطقی و عقلایی برای خریدهای انباری و مصرفی خود از بازار آهن و بورس کالا دانستند. در واقع فعالان بازار معتقدند: در شرایطی که هر روز بهای آهن‌آلات تغییرات متفاوت و بعضا متناقضی را نسبت به روز ماقبل تجربه کرده و ثبات نرخ مشخصی را از خود نشان نمی‌دهد، نمی‌توان بااطمینان در بازار ورود کرده و خرید انجام داد.
در همین حال هفته گذشته رییس اتحادیه آهن‌فروشان نیز تاکید کرد، ثبات نرخ ارز و راه‌اندازی سایت بها با امکان انجام معاملات در تناژهای سبک‌تر از بورس کالا، نوید گذر از رکود را در بازار آهن در روزهای پیش‌رو می‌دهد و از سوی دیگر شرایطی را فراهم می کند تا تولیدکنندگانی که در بورس کالا قادر به فروش محصولات خود و دریافت مجوزهای لازم برای صادرات نیستند با امکان حضور در سامانه هوشمند آهن‌آلات که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است، مجوزهای صادراتی را دریافت کرده و محصولات خود را راهی بازارهای فروش خارج از کشور کنند.
از سوی دیگر نایب رییس انجمن فولاد نیز در هفته گذشته از مجوز ۱۵۰ هزار تنی صادرات محصولات فولادی برای برخی فولادسازان از جمله ذوب آهن، فولاد مبارکه و فولاد خراسان به منظور غلبه بر چالش کمبود نقدینگی خبر داد.

خریدهای بورس کالا، محدود به مواد اولیه شد!
افزایش نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد در حالی است که در بورس کالا، استراتژی غالب عرضه‌کننده‌های مقاطع طولی در هفته گذشته، کاهش نرخ پایه، برای کم کردن شکاف قیمت‌ها بین بازار آزاد و بورس کالا به امید رونق بخشیدن به روند دادوستدهای رینگ فولاد بود، اما این سیاست هم کمترین اثری در تحرک معاملات نداشت. در واقع به جز سبد میلگردی که در روز چهارشنبه در قالب قراردادهای نقد و سلف به فروش رسید، باقی عرضه‌های این‌چنینی که در طول هفته پیش به روی تابلوی معاملات رفت، بدون خریدار ماند، اما این موضوع در حالی است که مواد اولیه‌ای از قبیل شمش بلوم و تختال با استقبال متقاضیان مواجه شد.
پیرامون عرضه شمش بلوم در هفته گذشته باید افزود، این کالا با نرخ پایه 1560 تومان در حجم 40 هزار تن به روی تابلو عرضه رفت که بار دیگر برخی کارگزاران نسبت به روند پرابهام عرضه آن با نرح تمام شده بالاتر از بازار برای واحدهای تولیدکننده مقاطع، ابراز نگرانی و تردید کردند. آنچه از گفته‌های کارگزاران پیدا است به نظر می‌رسد واحدهای متقاضی، این محصول را برای فروش مجدد در بازار آزاد با نرخی پایین‌تر از بهای خرید مورد معامله قرار داده‌اند که اگر این موضوع صحت داشته باشد، بورس کالا باید با نظارت‌های بیشتر و قوانین بازدارنده لازم از بروز مجدد این اتفاقات جلوگیری کند.

حجم معاملات بازار و بورس کالا در کف