گروه بنگاه‌ها - در جلسه‌ای که به منظور عقد تفاهم‌نامه در تاریخ 27 شهریور‌ماه برگزار شد، مدیران ارشد شرکت سارایه به عنوان پیمانکار اصلی پروژه، کیانی رییس هیات مدیره شرکت فولاد آلیاژی ایران، مسکوب، مدیرعامل شرکت مهندسی برسو به عنوان مشاور طرح، طبیبی، مدیرعامل شرکت GICآلمان، نمایندگان بانک توسعه صادرات ایران و کیهان، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران به همراه تیم بازرگانی- فنی شرکت حضور داشتند.
در ابتدای جلسه، کیانی خلاصه‌ای از اقدامات انجام یافته در خصوص پروژه خاتم (یزد I) ارائه کرده و بر لزوم اجرای آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد. سپس الیاس گنزالس، رییس هیات مدیره و مدیر گروه صنعتی سارایه اسپانیا از تلاش‌ها و اقدامات انجام یافته در خصوص گشایش اعتبار اسنادی این پروژه تقدیر کرده و به ذکرخلاصه‌ای از فعالیت‌های آن شرکت در ایران پرداخت. رییس هیات مدیره گروه صنعتی سارایه اسپانیا گفت: به‌رغم تشدید تحریم‌های جهانی و به ویژه اتحادیه اروپا علیه کشورمان، این شرکت همکاری‌های خود را گسترش داده و تعدادی از پروژه‌های بزرگ فولادی کشور را در دست اقدام دارد که در این خصوص می‌توان از طراحی، ساخت و راه‌اندازی مجتمع فولاد کاوه جنوب نام برد که در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است.
وی همچنین خبر مهم «اخذ مجوز اتحادیه اروپا برای اجرای پروژه یزد I» را اعلام و بر آمادگی آن شرکت برای شروع فعالیت‌های مربوط به مهندسی و ساخت تجهیزات اصلی پروژه تاکید کرد. در این جلسه مقررشد تا با تشریک مساعی طرفین، طرح فولاد آلیاژی خاتم ( پروژه یزد I) در مدتی کمتر از ۳۳ ماه به اتمام رسد. ضمنا طرفین قرارداد با امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک توافق کردند تا در همه مراحل اجرای این پروژه از مصالح و تجهیزات مدرن و با کیفیت عالی استفاده شود. بر‌اساس برآوردهای به عمل آمده توسط مشاور طرح، اجرای این پروژه در زمانی کمتر از ۳۳ ماه با صرف هزینه‌ای معادل ۱۳۹ میلیون یورو و ۲۰۰۰میلیارد ریال در زمین ۳۰۰ هکتاری جنب شرکت اجرا خواهد شد. این پروژه بر اساس مصوبه صندوق توسعه ملی از مزایای تسهیلات ارزی معادل ۵/۱۱۸ میلیون یورو برخوردار شده که با عاملیت بانک توسعه صادرات ایران و شریک سندیکایی بانک صنعت و معدن از طریق گشایش اعتبار اسنادی (LC) تخصیص و پرداخت خواهد شد. با اجرای پروژه خاتم، ظرفیت تولید محصولات شرکت به میزان ۷۰۰ هزار تن در سال افزایش یافته و ضمن تحقق اهداف استراتژیک شرکت که دستیابی به ظرفیت تولید ۳/۱ میلیون تن فولاد در سال است، زمینه لازم برای اجرای پروژه تولید لوله‌های بدون درز در آینده نیز فراهم خواهد شد.