یک کارشناس رینگ پتروشیمی بورس کالا با بیان اینکه اکنون سایت بهین‌یاب با توجه به شرایط بازار کارآیی خود را از دست داده است، گفت: به نظر تمام کارشناسان، بورس‌ها در دنیا از شفافیت بسیار بالایی برخوردارند و مانع ایجاد حیاط‌ خلوت برای برخی افراد می‌شود. مهدی میرشاه‌محمد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره مباحث اخیر مطرح شده مبنی بر توقف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، اظهار کرد: اینها مباحثی هستند که همه در جریان پشت‌پرده اهداف آن قرار دارند، چرا که به نظر تمام کارشناسان بورس‌های دنیا بهترین محل برای شفافیت معاملات هستند.

وی ادامه داد: اگر موانعی برسر راه معاملات وجود دارد، باید برطرف شود تا شفاف‌سازی بیشتری را در روند عرضه و تقاضا شاهد باشیم. یکی از اهداف خروج معاملات محصولات پتروشیمی از سازوکار بورس، ایجاد حیاط خلوت برای سودجویان است. این کارشناس رینگ پتروشیمی بورس کالا با بیان اینکه مشخص نیست با چه استدلالی بحث خروج محصولات پتروشیمی از سازوکار بورس مطرح شده است، گفت: موانعی که برسر راه معاملات است با استفاده از مسیر سایت بهین‌یاب و اصلاح اشکالات از سوی ملی پتروشیمی باید برطرف شود.

شاه‌محمد با اشاره به نواقص سایت بهین‌یاب تصریح کرد: وزارت صنعت یک‌سری پروانه‌هایی را به شرکت‌های تولید‌کننده می‌دهد تا از طریق بورس کالا خرید کنند. حدود ۱۰ درصد از خریداران با رانت و ارتباطات اقدام به گرفتن پروانه برای خرید از بورس کردند و در این باره باید نظارت بیشتری انجام گیرد.

وی گفت: برخی شرکت‌ها که مجوز خرید از بورس دارند، حتی وجود خارجی هم ندارند و برخی هم با کد پروانه خرید دیگران به محصولات می‌رسند. این کارشناس رینگ پتروشیمی بورس کالا با اشاره به راهکارهای شفافیت بیشتر معاملات محصولات پتروشیمی، تصریح کرد: در این باره باید از طریق سیستم‌های پیشرفته و تکنولوژی روز، مصرف واقعی به طور کامل کنترل شود.

شاه‌محمد با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها مجوز بیشتری برای خرید محصولات از سازوکار بورس دریافت کرده‌اند، گفت: این افراد که به ۱۰ درصد از کل خریداران هم می‌رسند با رانت‌ و ارتباط محصولات را تهیه می‌کنند.

وی گفت: اکنون خرید محصولات پتروشیمی از بورس کالا خارج از سازوکار سایت بهین‌یاب امکان‌پذیر نیست و در واقع محدودیت‌های ایجاد شده امکان خرید از بورس کالا را به غیر از شرکت‌های معرفی شده ندارد.

وی سایت بهین‌یاب را همانند ارائه کالا و محصولات به صورت کوپنی توصیف کرد و گفت: اکنون اکثر پتروشیمی‌ها با توجه به مازاد تولیدشان به صادرات محصولات رغبت بیشتری دارند. این کارشناس رینگ پتروشیمی بورس کالا پیشنهاد داد شرکت‌های دارای پروانه بهره‌برداری با توجه به ثبات نسبی اقتصادی ایجاد شده در کشور خارج از سازوکار بهین‌یاب خرید و فروش کنند؛ سایت بهین‌یاب پس از اجرای فاز اول هدفمندی و بحث تحریم‌ها ایجاد شد تا بازار کنترل شود. وی ادامه داد: اکنون دیگر این شرایط از بین رفته و این سایت هم عملاً نمی‌تواند نقشی مهم ایفا کند.

این کارشناس معاملات با بیان اینکه با توجه به مشکل ثبت سفارش، امکان ایجاد بازار رقابتی از بین رفته است، گفت: شرکت ملی پتروشیمی به صورت کاملا انحصاری محصولات خود را به هر قیمتی که مدنظر دارد، در بازار عرضه می‌کند.

شاه‌محمد با تاکید بر اینکه عرضه محصولات پتروشیمی به صورت انحصاری انجام می‌پذیرد، گفت: با توجه به محدودیت‌های خرید از بورس کالا، پذیرفتن قیمت‌ها از سوی خریداران از روی ناچاری است. وی افزود: بورس کالا که سال‌ها روی آن کار کارشناسی شده است و اکنون به عنوان نهادی مهم در اقتصاد ملی نقش‌آفرینی می‌کند، ‌نباید اینطور مورد هجمه قرار گیرد. بورس کالایی به لحاظ شفافیت در اقتصاد سالم فعالیت می‌کند و در خصوص عرضه و تقاضا باید تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان واقعی شناسایی شوند.