ماموریت بورس کالا در تالار پتروشیمی
گروه نفت و پتروشیمی - بهاره رادمنش: معاملات هفته گذشته رینگ پتروشیمی در بورس کالای ایران، به‌رغم شارژ سهمیه ماهانه خریداران در ابتدای آبان، شاهد تقاضای کمتری نسبت به هفته‌های قبل از آن بود و بازار نسبت به هفته‌های گذشته راکد به نظر می‌رسید؛ هرچند همچنان رقابت برای خرید این محصولات بالا است که دلیل آن کاهش عرضه‌ در این بازار است.
به گفته کارشناسان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا - به دلیل تاکید و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت قبل - در دو سال گذشته رونق بیشتری داشت ولی به نظر می‌رسد دولت جدید نظارت و تاکید چندانی بر عرضه این کالاها در بورس ندارد که این امر، خود سبب کاهش یا عدم عرضه برخی محصولات از سوی تولیدکنندگان و ایجاد شایعاتی از قبیل عدم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس و زمزمه خروج آنها شد.
به عقیده فعالان بازار، روند کنونی سیگنال‌هایی را به هر دو طرف عرضه و تقاضا می‌فرستد مبنی بر آنکه بازار آزاد در حال تقویت است و این مساله در آینده ممکن است حضور کمتری از تقاضا‌کنندگان را در بورس رقم بزند.
در این بین هفته گذشته، برخی فعالان بازار، خبر از فروش حواله‌های پتروشیمی تبریز در بازار آزاد به طور مستقیم به مصرف کنندگانی را می‌دهند که خواهان محصولات با تناژ پایین هستند. اگرچه پتروشیمی تبریز در گذشته مزایده‌ای برای فروش کالاهای خود با مجوز اعلام کرده بود ولی فعالان بازار از تعداد زیادی از تولیدکنندگان نام می‌برند که محصولاتشان را خارج از بورس و با قیمت پایین به فروش می‌رسانند، که این امر و کاهش نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به مرور سبب خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا خواهد شد.
به همین دلیل بیشتر خریداران از هفته گذشته
تاکنون در حالت انتظار به سر می‌برند و جز تعدادی از کالاها که یا فصل مصرف آنها فرارسیده است مثل پلی‌استایرن معمولی، مقاوم و پلی‌اتیلن سبک، یا به‌دلیل اختلاف قیمت آنها در بورس و بازار با سقف قیمت معامله شدند، در مورد سایر کالاها نسبت به هفته گذشته تعداد و میزان عرضه‌ها کاهش چشمگیری را نشان می‌داد. به عنوان مثال تمامی حجم عرضه BL۳ امیرکبیر به رغم عدم عرضه چند هفته‌ای این کالا به دلیل به صرفه تر بودن قیمت بازار این محصول از بورس کالا، با سقف قیمت معامله نشد.
طی هفته گذشته کالاهای دیگری نیز هم چون گریدهای متفاوت پلی پروپیلن به دلیل اختلاف قیمت بازار آزاد این محصولات و قیمت بورس کالا، همچنین کاهش عرضه، سقف قیمت را تجربه کردند.
از سوی دیگر، پلی پروپیلن نساجی نیز به دلیل کاهش عرضه این محصول در بورس کالا و فرارسیدن فصل مصرف آن، با افزایش تقاضا در بورس روبه‌رو شدند. ولی برخلاف ماه‌های اخیر تقاضا برای پلی اتیلن ترفتالات به دلیل شروع فصل سرد و کاهش مصرف بطری‌های نوشابه و آب معدنی کاهش محسوسی را نشان می‌داد.
از سوی دیگر در بازار صادرات نیز کاهش ارزش دلار باعث دلسردی تولیدکنندگان نسبت به صادرات شده است. به گفته فعالان به نظر نمی رسد بازار محصولات پتروشیمی در هفته‌های پیش‌رو شاهد تغییرات چندانی باشد؛ هرچند به گفته کارشناسان فرارسیدن ماه محرم در رکود حاکم بر بازار بی‌تاثیر نبوده است. در این میان در هفته گذشته برای محصول PVC نه تنها برای مصرف داخل بلکه برای صادرات نیز تقاضای زیادی وجود داشت و باعث افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شد.
سود کاستیک نیز به دلیل عدم عرضه این محصول از سوی پتروشیمی آبادان و بارگیری دیرهنگام این محصول از سوی پتروشیمی اروند، با سقف قیمت معامله شد.
از سوی دیگر، میزان عرضه منومر وینیل استات نیز به رغم تقاضای بالا برای این کالا تغییر چندانی نداشت و مسوولان بورس کالا با کاهش ظرفیت برخی شرکت‌ها سعی در جبران کمبود این محصول داشتند.