گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: برای نخستین بار در کشور یک کارگاه مشترک هم‌اندیشی توسط سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان در ارتباط با روش‌های نوین صرفه جویی انرژی در صنعت فولاد با هدف افزایش قدرت رقابتی تولید‌کنندگان فولاد ایرانی در بازار‌های صادراتی برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی که با حضور جمعی از متخصصان صنعت فولاد ایران در محل سالن سبز سازمان توسعه تجارت ایران تشکیل شد، محمدحسن جولازاده، مدرس بین‌المللی فولاد ضمن اشاره به چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های ایرانی، تازه‌ترین راهکارهای صنایع پیشرفته جهان در کاهش مصرف انرژی، تولید گازهای گلخانه‌ای و میزان مصرف آب را تشریح کرد.
روند کاهش میزان مصرف انرژی در کارخانه‌های فولاد اروپایی
جولازاده معتقد است: در کلیه پروژه‌های در دست احداث، استفاده از آخرین تکنولوژی‌های جهان به منظور کاهش مصرف انرژی و همچنین تولید گازهای گلخانه‌ای باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
مدرس بین‌المللی فولاد کشور در ادامه افزود: طی دهه‌های اخیر مصرف انرژی در کارخانه‌های پیشرفته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و این موضوع به اندازه‌ای اهمیت دارد که تنها طی ده سال، بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار توسط یک شرکت کره‌ای جهت کاهش میزان مصرف انرژی سرمایه‌گذاری شده است.
وی معتقد است با افزایش میزان تولید در کشور، موضوع محدودیت در تولید گازهای گلخانه‌ای و اعمال سهمیه مجاز به‌طور جدی مطرح شد و بنابر‌این هم‌اکنون باید در این مورد برنامه‌ریزی به‌عمل آید.
خاموش کردن کک به روش خشک، تولید برق از بازیافت حرارت زینتر، تزریق پودر زغال در کوره بلند، استفاده از آهن اسفنجی گرم در کوره‌های قوس الکتریکی، ریخته‌گری اسلب نازک ، نصب گاز هولدر در کوره‌های بلند و همچنین تولید تیر آهن‌های سنگین از طریق بیم بلانک بعضی از روش‌هایی است که به کاهش میزان مصرف انرژی در این صنعت می‌انجامد. او معتقد است که بیش از ۱۰۰۰ روش بهبود در بخش‌های مختلف صنایع فولاد و همین طور صنایع مرتبط با آن وجود دارد که هر یک می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و کنترل آلودگی در این صنعت بینجامد.
تکنولوژی تولید مقاطع سنگین با استفاده از بیم بلانک
در پایان این کارگاه آموزشی مکری، نماینده سازمان توسعه تجارت ایران نیز درباره این کارگاه آموزشی به دنیای اقتصاد گفت: برنامه‌های آموزشی با کارخانه‌های بزرگ کشور با رویکرد حمایت‌های آموزشی از صنایع کوچک و میانی و ارتقای آگاهی عمومی از جمله اقدامات این سازمان بوده و در همین راستا و پس از برگزاری موفقیت آمیز اولین کارگاه آموزشی با موضوع صرفه جویی انرژی در صنعت فولاد که با هماهنگی شرکت بزرگ ذوب‌آهن اصفهان صورت پذیرفت، دو کارگاه دیگر در ارتباط با گسترش بازار و مشتریان جدید برای فولاد ایران و همینطور تولید محصولات جدید و فرصت‌های موجود در تولید محصولات کیفی در دستور کار قرار خواهد گرفت.
عبدالوند، نماینده مدیریت آموزش ذوب‌آهن اصفهان نیز با بیان رضایت از سطح و کاربردی بودن مطالب ارائه شده در این کارگاه آموزشی، افزود: ادامه اینگونه همکاری‌ها به‌طور قطع صنعت فولاد کشور را که در حال حاضر نیز از سطح قابل قبولی برخوردار است بیش از پیش ارتقا خواهد داد.
رضا زائر‌حیدری، نایب رییس انجمن صادرکنندگان فولاد نیز با ابراز رضایت از سطح این کارگاه، چالشی بودن و مشارکت حاضران در بحث‌ها را از جمله نکات ویژه این رویداد بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که چنین فرصت‌های آموزشی بیش از پیش جدی گرفته شده و در سطح وسیع‌تری اطلاع‌رسانی شود تا همه علاقه‌مندان بتوانند بهره برداری کرده و باعث ارتقاء سطح علمی فولادسازان می شود.
او معتقد است که اینگونه کارگاه‌های آموزشی و هم‌اندیشی می‌توانند تحولات مثبت زیادی به همراه داشته باشند. وی افزود نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای خاورمیانه طی پنج سال اخیر استفاده از هر سازوکاری که به کاهش میزان مصرف آب منجر شود، جنبه‌ای بسیار حیاتی یافته است، چرا که آب می‌تواند به یک عامل بازدارنده در مسیر توسعه مبدل شود.