گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته در حالی معاملات مس در بورس کالای ایران با کاهش ۵۰ تومانی در هر کیلو همراه شد که فعالان بازار تصور می‌کردند به دلیل صعود قیمت این فلز روز جمعه در بورس لندن و رسیدن آن به نرخ ۷ هزار و ۱۱۱ دلار در هر تن‌، عرضه‌های روز یکشنبه این فلز در بورس کالا هم رشد اندکی را تجربه کنند. اما این در حالی است که به گفته فعالان بازار این کاهش قیمت به دلیل افت میانگین هفتگی قیمت مس در بورس لندن بوده است، به طوری که طی هفته گذشته قیمت میانگین این محصول ۷ هزار و ۲۴ دلار بوده که نسبت به دو هفته اخیر کاهش ۱۷ دلاری داشته است. البته نا گفته نماند که رکود شدید معاملات و نبود تقاضا در بازار رسمی این محصولات نیز به کاهش قیمت‌ها بیشتر دامن زده است. از طرفی با توجه به اخبار منتشر شده اگر مجلس با نرخ ارز در بودجه ارائه شده توسط دولت موافقت کند احتمال دارد قیمت‌ها رشد اندکی را نسبت به قبل تجربه کنند، به طوری که به گفته یکی از فعالان آگاه منطقی است که با نرخ ارز ۲۶۰۰ تومان، قیمت مس نیز در بازار داخلی افزایش یابد، مگر اینکه فرمول قیمت گذاری این محصول را تغییر دهند.

همچنین به گفته این کارشناس یکسان‌سازی نرخ ارز مبادله‌ای به ارز آزاد از اشتیاق تجار برای صادرات محصولات داخلی کم خواهد کرد که در نتیجه بورس کالا و بازار به مقدار بیشتری پاسخگوی تقاضای معامله‌گران خواهد بود.

به این ترتیب روز یکشنبه ۱۷ آذر ماه، بیش از ۱۰ هزار تن انواع مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه رفت که از این مقدار شرکت صنایع ملی مس ایران، ۲۱۸۰ تن مس مفتول را معامله کرد. این شرکت همچنین ۸۲۰ تن مس کاتد را در این روز دادوستد کرد. از دیگر محصولات معامله شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به یک هزار تن انواع مس کم عیار و ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت دنیای مس کاشان، معامله ۳۰۰ تن مس مفتول را روی تابلوی معاملات ثبت کرد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۸ هزار و ۹۱۸ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۳ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۵ هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا یک هزار و ۸۴۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس این شرکت نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت ۵۳ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۴ هزار تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۷۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۵۵۲ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۵۳ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بود در حالی که تقاضا‌کنندگان خواستار ۳۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افت ۵۰ تومانی در هر کیلو داشته است.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات سایر فلزات پایه نیز علاوه بر مس در بازار آزاد با ثبات قیمت انجام شد. البته این در حالی است که نیکل نسبت به روز شنبه افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرده که به گفته فعالان بازار عامل اصلی این رشد قیمت، واردات جدید این محصول با قیمت‌های بالاتر بوده است.

کاهش 50 تومانی مس در بورس کالا