گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: بیشتر پیش‌بینی‌‌ها از مسیر جهانی طلا در هفته جاری میلادی، حکایت از کاهش قیمت دارد. در حالی که وضعیت اقتصادی آمریکا رو به بهبود است و انتشار آمارهای جدید اقتصادی مثبت، نگرانی‌‌ها نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو قیمت طلا را به سوی ۱۲۰۰ دلار در هر اونس پیش برده، اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت طلا طی هفته جاری نیز با کاهش روبه‌رو‌ خواهد شد. بر اساس این پیش‌بینی‌‌ها، خریداران منتظر انتشار آمارهای بیشتر اقتصادی آمریکا به خصوص وضعیت خرده‌فروشی و اعتماد مصرف‌کننده هستند تا در خصوص خرید طلا در شرایط کنونی تصمیم گیری کنند. علاوه بر آمارهای اقتصادی آمریکا، وضعیت صادرات چین نیز تاثیر زیادی بر تحولات قیمت طلا خواهد داشت.

در صورت ریزش مجدد اونس، اگر چنانچه دلار همچنان نتواند از سطح ۳۰۰۰ تومان عبور کند، از امروز باز هم شاهد کاهش قیمت سکه‌‌های نقدی و آتی به تبع آن، خواهیم بود. در همین زمینه برخی پیش‌بینی‌‌ها حاکی است که طلای جهانی معاملات امروز را با ۲ تا ۳ دلار نوسان قیمتی آغاز کند و تا روز چهارشنبه نیز با تغییرات شدید و ناگهانی روبه رو نشود.

بازار طلا و سکه تهران روز گذشته آرام بودند و همانند شنبه نوسانات اندکی را به خود دیدند. سکه نقدی برای جبران حباب منفی و به دلیل روند عرضه و تقاضای این روز، کمی افزایش بها گرفت و در حال حاضر خبری از حباب منفی برای این سکه نیست. دلار هم روز یکشنبه پیرامون ۲۹۴۰ تومان دادوستد شد. پیش‌بینی‌‌ها برای دلار ثبات قیمت تا پایان سال است، مگر اینکه خریدهای شب عید بتواند تقاضا را به بازار دلار وارد کند یا خبر خاصی برای نرخ این ارز مهم در بودجه سال آینده از مجلس شورای اسلامی به گوش برسد.

بازار آتی سکه هم روز گذشته را هماهنگ با نوسانات سکه نقدی پشت سر گذاشت. فاصله سررسیدهای جاری این بازار همچنان غیرمنطقی است و این مساله موجب شده تا روند بازار آتی منطقی نباشد. به طور طبیعی ‌باید آربیتراژورها سکه نقدی را فروخته و در آتی خرید کنند، اما آنچه در آتی سکه دیده می‌شود این است که دو سررسید آذر و دی زیر قیمت سکه نقدی معامله می‌شوند و اختلاف سررسیدها هم ارقام کمی را نشان می‌دهد. این روند نشان می‌دهد که انتظاری برای افزایش بهای اونس طلا و دلار در بین معامله‌گران وجود ندارد.

بهای اونس طلاروز جمعه پس از اعلام نرخ بیکاری آمریکا ریزش کرد، اما دوباره تا حدودی برگشت. برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دلیل این امر این بود که بازار طلا از فروش اشباع شده است. گروهی بر این باورند که این ریزش‌ها تا پایان سال ۲۰۱۳ ادامه خواهد داشت و عده ای دیگر معتقدند که شاید طلا کف قیمتی خود را بر همین ارقام دیده و بیش از این نریزد. این مساله که در نشست ۱۷ و ۱۸ سپتامبر پیرامون کاهش حجم خرید اوراق قرضه تصمیمی گرفته شود، از نظر برخی تحلیلگران بعید به نظر می‌رسد چراکه این گروه بر این باورند که این آخرین گزارش سالانه برنانکی رییس فعلی فدرال رزرو است و بعید است که از این آخرین نشست، چنین تصمیم مهمی آغاز شود و بیشتر این انتظار وجود دارد که زمانی که خانم یلن بر این مسند تکیه زد، به طور جدی در مورد میزان خرید این اوراق تصمیم‌گیری شود.

از طرفی هنوز مشکل بودجه دولت آمریکا حل نشده و به نظر نمی‌رسد تا زمانی که سیستم مالی این کشور به چنین مشکلی مبتلا است، تصمیمی برای سیستم پولی اتخاذ شود. حتی اگر چنین تصمیمی گرفته شود، باز هم از آنجا که به تدریج و به کندی انجام می‌شود؛ به ضرر طلا نخواهد بود. اما آنچه مسلم است این است که در آخرین نشست سال ۲۰۱۳، سیاست آتی بانک مرکزی آمریکا به صورت کاملا شفاف اعلام خواهد شد. به اعتقاد برخی تحلیلگران تکنیکال، اگر طلا سطح ۱۲۱۰ دلار را به سمت کاهش بیشتر بشکند، احتمال سقوط تا ۱۱۸۰ دلار نیز وجود دارد و اگر به بیش از ۱۲۵۴ دلار صعود کند، می‌تواند به نزدیکی کانال

۱۳۰۰ دلاری بازگردد. از سوی دیگر کارگزاران و کارشناسان بازار آتی سکه مدت‌‌ها است که درخواست زوج شدن سررسیدهای این بازار را دارند، چراکه به عقیده این گروه، مشکل کنونی این بازار، سررسیدهای فرد است که موجب شده تقاضا به میزان بالایی کاهش یابد. اکنون سکه دی بدترین سررسید این بازار از نظر میزان نقدشوندگی به حساب می‌آید و کمترین تعداد قراردادهای باز را هم به خود اختصاص داده است. سررسیدهای دورتر اما موقعیت باز بیشتری دارند.

روز گذشته بالاخره بورس کالای ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ﻗﺮارداد آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ، ﺗﺤﻮﻳﻞ اردﻳﺒﻬﺸﺖ‌ﻣﺎه ۱۳۹۳ (به جای سکه فروردین) از روز ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ ﻣﻮرخ ۲۰/۰۹/۱۳۹۲ راه‌اﻧﺪازی ﺷﺪه و ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌رﻳﺰی‌ﻫﺎی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه از اﺑﺘﺪای ﺳﺎل ۱۳۹۳ ﻗﺮاردادﻫﺎی آتی ﺳﻜﻪ ﻃﻼ ﺑﺎ ﺳﺮرﺳﻴﺪ در ﻣﺎه ﻫﺎی زوج راه‌اﻧﺪازی ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. این اقدام که در بورس‌‌های آتی دنیا نیز اجرا می‌شود، در روند معاملات آتی سکه تغییراتی ایجاد خواهد کرد که امید است با اجرای آن، بر جذابیت این بازار افزوده شود. به هر ترتیب باید دید واکنش معامله‌گران به این تغییر مهم چه خواهد بود. با این اقدام مشکلات اختلاف اندک بین سررسیدها نیز از بین رفته و روال بازار را منطقی‌تر از حال حاضر خواهد کرد.

سررسیدهای آتی سکه، زوج می‌شود

سررسیدهای آتی سکه، زوج می‌شود