گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رینگ محصولات پتروشیمی دیروز هم شاهد ثبت سقف قیمت برای گریدهای متفاوت پلی‌اتیلن‌ها و پلی‌استایرن‌ها بود. اختلاف بیش از ۳۰۰ تومانی این کالاها در بورس و بازار نقدی، انگیزه زیادی برای معامله‌گران ایجاد کرده، به طوری که طی مدت اخیر میزان کمی از این محصولات در بورس عرضه شده است به همین دلیل در بازار آزاد نیز فروشندگان قیمت محصولات خود را به دلیل عدم عرضه‌ این محصولات با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. همچنین میزان اندک عرضه گریدهای متفاوت پلی پروپیلن‌های نساجی در بورس هم سبب شده تا تقاضا برای این کالا در حد بالایی باشد. در همین حال از روز گذشته با توجه به انتشار شایعات در خصوص افزایش قیمت پایه محصولی همچون پلی اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۲TX۰۰، این محصول هم با رشد قیمت در بازار نقدی مواجه شد که البته گریدهای مختلف این محصول نیز رشد قیمت در این روز را تجربه کردند.

به گفته فعالان بازار پتروشیمی در حال حاضر مبادلات در بازار داخل به هم ریخته است، به طوری که خریدارها بیشتر از فروشندگان هستند و با توجه به فصل مصرف پلی اتیلن‌های سبک، همچنین پلی استایرن‌های معمولی و مقاوم، انتظار می‌رود این کالاها با افزایش حجم خرید و در نتیجه رشد قیمت بیشتری روبه‌رو شوند. البته دیروز پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ تبریز با نرخ پایه ۴ هزار و ۶۹۹ تومان و حجم ۶۰۰ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۴ هزار و ۹۳۴ تومان توسط معامله گران خریداری شد. این کالا در بازار داخل دیروز در محدوده ۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت. گرید ۱۵۴۰ پلی‌استایرن معمولی تبریز هم روز گذشته در بورس با قیمت پایه ۴ هزار و ۵۵۵ تومان عرضه و با رقابت موجود در رینگ با قیمت ۴ هزار و ۶۲۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید. از طرفی نیز با اینکه این کالا با حجم ۳۰۰ تن عرضه شد اما تقاضا برای آن یک هزار و ۳۱۰ تن بوده است. همچنین در معاملات این روز، گرید ۱۴۶۰ عرضه نشد اما پلی استایرن انبساطی۴۰۰ با تعیین سقف با قیمت ۴ هزار و ۷۱۵ تومان معامله شد.

در گروه پلی اتیلن‌ها نیز، پلی اتیلن سبک فیلم ۲۱۰۲TX۰۰ بیشترین میزان تقاضا را در این روز به ثبت رساند و با قیمت نهایی ۳ هزار و ۹۵۸ تومان در هر کیلو به فروش رسید.

با این حال بیشتر معامله گران در بازار آزاد پتروشیمی کم و بیش در حالت انتظار قرار دارند و ضعف مبادلات نیز نشان می‌دهد که رغبت زیادی به فروش وجود ندارد، چرا که قیمت‌ها به دلیل کمبود عرضه روند صعودی در پیش گرفته اند. این در حالی است که برخی از محصولات همچون گرید‌های مختلف پی وی سی

همچنان با ثبات قیمت‌ها روبه رو است و به جز تعدادی از کالاها که در فصل مصرف آنها قرار داریم یا محصولاتی که در بازار نقدی و بورس کالا اختلاف قیمت وجود دارد، بازار با سردی خرید و فروش همراه است. البته این موضوع در خصوص صادرات نیز صدق می‌کند؛ چرا که افت قیمت دلار سبب شده تا تمایل زیادی به صادرات وجود نداشته باشد.