الهام بادپا (بیتا)* در هفته گذشته عواملی همچون ادامه نگرانی‌ها از اوضاع بازارهای نوظهور، کنفرانس خبری بانک مرکزی اروپا همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین به بروز نوساناتی در بهای هر اونس طلا منجر شد.

ادامه نگرانی‌ها از تاثیر منفی اوضاع بازارهای نوظهور بر اقتصادهای توسعه‌یافته و نیز احتمال کند شدن روند بهبود اقتصادی چین، ریسک‌پذیری فعالان بازار را در اولین روز معاملاتی هفته گذشته دستخوش تغییر کرد و نه تنها موجب افت بازارهای سهام در این روز شد، بلکه سرمایه‌گذاران را به خرید ارزها و کالاهای مطمئن‌تری همچون ین ژاپن و طلا سوق داد. به علاوه در حالی که از یکسو انتشار گزارش ناامیدکننده‌ای از وضعیت اقتصادی آمریکا بر ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران افزود از سوی دیگر مثبت بودن آمار و ارقام منتشر شده از اوضاع اقتصادی اروپا نرخ برابری یورو به دلار را قوت بخشید. انتشار گزارش‌های مطلوبی از وضعیت درآمد سه ماهه شرکت‌ها و درنتیجه امیدوار شدن به ادامه روند بهبود اقتصادی در آمریکا تا حدی از شدت فشار منفی ناشی از وخامت بازارهای نوظهور کاست و بازارها را در روز سه‌شنبه تقویت کرد.در این میان بهبود شاخص دلار و افت ارزش یورو به دلیل نزدیک شدن به نشست خبری ECB و احتمال اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر از سوی این نهاد به خاطر ادامه رکود در منطقه پولی یورو به افت نرخ برابری یورو به دلار انجامید. در واقع این بازگشت آرامش به بازارهای سهام بود که همراه با کاهش خرید فیزیکی طلا از سوی چین به دلیل بسته بودن بازارهای آن در ایام تعطیلات سال نوی چینی افت بهای طلا را در پی داشت. انتشار چندین گزارش اقتصادی متفاوت از وضعیت آمریکا و اروپا در روز چهارشنبه نوساناتی را در بازارهای سهام پدید آورد. به عنوان مثال در حالی‌که ضعیف بودن گزارشی از بازار کار آمریکا فشار رو به پایینی بر بازارهای سهام وارد ‌ساخت، گزارش دیگری حاکی از رشد بخش خدمات آمریکا در ماه ژانویه بود که ریسک‌پذیری را قوت بخشید.به علاوه با اینکه گزارش‌های مربوط به درآمد برخی از شرکت‌ها تا حدی امیدبخش بودند اما نگرانی‌ها از شرایط بازارهای نوظهور پس از انتشار آمار و ارقام نه چندان مطلوبی از روسیه و آفریقای جنوبی همچنان ادامه یافت و رشد تقاضا برای ین و طلا در این روز هم جو کلی ریسک‌گریزی در بازار را تایید ‌کرد.
روز پنج‌شنبه آرامش نسبی در بازارهای سرمایه ترکیه، آفریقای جنوبی و هند به رشد بازارهای سهام کشورهای
توسعه یافته کمک کرد و تمایل سرمایه‌گذاران برای ریسک‌پذیری را افزایش داد. همان‌طور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را پایین‌تر نیاورد و ظاهرا ترجیح داد در این روز اقدام خاصی برای مقابله با رکود پیش آمده در منطقه پولی یورو انجام ندهد. اگرچه بنا بر اظهارات مقامات رسمی این نهاد همچنان مترصد است تمام تلاش خود را برای حل معضل رکود به کار گیرد. در عین حال فعالان بازار طلا در انتظار اعلام نتیجه گزارش‌های مهمی بودند که احتمال می‌دادند، می‌تواند بر تصمیم اخیر فدرال رزرو در مورد روند برنامه حمایتی آمریکا تاثیر بگذارد.
اعلام خبر کاهش نرخ بیکاری آمریکا در روز پایانی هفته به عنوان یکی از اهداف اصلی سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو بعد از بحران مالی، امید را به بازارهای سهام بازگرداند و موجب شد سرمایه‌گذاران نسبت به روند بهبود اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا امیدوار شوند. از سوی دیگر درحالی‌که دادگاه قانون اساسی آلمان برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا را به دادگاه اتحادیه اروپا ارجاع داد، ECB پیش‌نویسی را درخصوص چگونگی نظارت بر بانک‌های تجاری ۱۸ کشور عضو منطقه پولی یورو از ماه نوامبر ارائه کرد. در این روز ارزش دلار به دلیل انتشار گزارش نه چندان مطلوب دیگری از بازار کار آمریکا تنزل یافت. همچنین سپری شدن تعطیلات سال نوی چینی و بازگشت خریداران فیزیکی طلا به بازار و همچنین انتشار آمار و ارقامی مبنی بر کاهش اشتغالزایی در بخش غیرکشاورزی آمریکا از رشد بهای طلا حمایت کرد. در عین حال ادامه نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بازارهای نوظهور و روند رشد اقتصادی جهان، افزایش بهای طلا را طی هفته گذشته در پی داشت. انتظار می‌رود سخنرانی جانت یلن برای نخستین بار به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا درخصوص سیاست پولی فدرال رزرو و اظهارات ماریو دراگی رئیس ECB و همچنین انتشار گزارش‌های مهمی از اوضاع اقتصادی کشورهایی نظیر آمریکا، اروپا و چین در هفته جاری، نوساناتی را در بهای طلا به وجود آورد.
* تحلیلگر اقتصاد جهانی شرکت کارگزاری بهمن