گروه بورس کالا- سحر‌نمایشی: پس از مدت‌ها مجادله و کشمکش، سر انجام نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته قبل درباره نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی تصمیم‌گیری کردند؛ تصمیمی که به مذاق معامله گران خوش نیامد و فعالان بازار به شدت به تصمیم ناگهانی مجلس در خصوص افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به ۱۵ سنت اعتراض کردند. این در حالی است که معاون برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در نشست خبری روز یکشنبه درباره نظر دولت برای افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: رشد و جهش بزرگی در این‌ باره در بودجه ۹۳ رخ داد، ولی باید واقع‌بینانه حرکت کرد، دولت اعتقاد دارد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به زیر ۱۰ سنت برسد، به همین منظور اعداد مختلفی را مدنظر داریم که در صورت امکان ارائه خواهیم داد. از طرفی نیز برخی از فعالان آگاه معتقدند قیمت محصولات پتروشیمی از نرخ خوراک تاثیر نمی‌گیرد و حتی نرخ خوراک و قیمت محصولات پتروشیمی باهم ارتباطی ندارند، چرا که در تمام بازارها قیمت عرضه یک کالا ناشی از عوامل موجود در بازار است و قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی نیز از قیمت‌های جهانی و این عوامل تبعیت می‌کند.

یکی از کارشناسان حوزه پتروشیمی نیز با تاکید بر اینکه نرخ خوراک گاز با هر مقداری که تعیین شود تاثیر زیادی بر بازار این محصولات خواهد گذاشت، خاطر نشان کرد: خوراک گاز فقط برای تولید سه محصول متانول، اوره و آمونیاک استفاده می‌شود، ضمن اینکه این سه محصول سهم زیادی در بازار داخلی ندارند و عمده تولید این سه محصول صنعت پتروشیمی، صادر می‌شود.

یکی از کارشناسان با بیان اینکه از حدود دو میلیون تن محصولات شیمیایی که در بورس کالا فروخته می‌شود، کمتر از ۱۵۰ هزار تن را متانول تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: حدود دو میلیون تن محصول پلیمری نیز در بورس کالا فروخته می‌شود که بخش بسیار کمی از آنها تابع خوراک گاز است.

از طرفی نیز رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در این رابطه در مصاحبه با «نیپنا» اظهار کرد که حاشیه سود برای محصولات متانول، اوره و آمونیاک امن است و نگرانی نیز برای صادرات این محصولات و رقابت و قدرت آنها در بازار‌های جهانی وجود ندارد.

محتشمی پور با اشاره به اینکه افزایش قیمت خوراک باعث کاهش سود مجتمع‌ها شده و بالطبع منجر به کاهش قیمت سهام مجتمع‌ها در بورس اوراق بهادار می‌شود، افزود: البته باید توجه داشت که این موضوع فقط برای تولیدکنندگان متانول، اوره و آمونیاک صدق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش یا کاهش قیمت گاز ضمن آنکه با بخش بزرگی از محصولات صنعت پتروشیمی ارتباطی ندارد، تاثیری هم در قیمت تمام‌شده نخواهد داشت.

همچنین او کاهش عرضه محصولات در بورس در هفته‌های گذشته را ناشی از کاهش عرضه گاز در منطقه ماهشهر و عسلویه به دلیل موج سرمای کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل کمبود برق توزیعی در ماهشهر واحد‌های پی وی سی از سرویس خارج شده بودند که در نتیجه شاهد کاهش عرضه پی وی سی در بورس بودیم.

رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی افزود: از هفته گذشته واحدهای پی وی سی اروند، بندر امام و غدیر تولید را آغاز کرده‌اند و امیدواریم روند عرضه‌ها به زودی به حالت قبل بازگردد.

به این ترتیب مبادلات رینگ پتروشیمی روز دوشنبه با رقابت به کار خود پایان داد، البته در این روز قیمت برخی از محصولات نسبت به هفته گذشته اندکی کاهش یافت که این افت قیمت چشمگیر نبود. اکثر محصولات نیز در محدوده ۵ تا ۱۰ درصد قیمت بالاتر رقابت کردند.

بر این اساس تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی شاهد عرضه ۵۴ گرید انواع مواد پلیمری مجتمع‌های پتروشیمی اروند، امیرکبیر، ایلام، آبادان، آریاساسول، بندرامام، پلی نار، تبریز، تندگویان، جم، رجال، شازند، غدیر، قائد بصیر، لاله، مارون، مهر، پلی پروپیلن جم و نوید زرشیمی بود. از جمله این محصولات می‌توان به انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ABS، PVC، SBR و پلی استایرن اشاره کرد که در این میان استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ پتروشیمی بندرامام بیشترین تقاضا را در این روز ثبت کرد همچنین پلی وینیل کلراید S۶۵ بندر امام نیز در این روز با تقاضای ۳۳ هزار و ۷۰ تنی با رقابت ۱۰ درصدی مواجه شد و با قیمت ۲ هزار و ۶۹۶ تومان در هر کیلو به فروش رسید. از طرفی پلی‌پروپیلن نساجی HP۵۱۰L شرکت پلی پروپیلن جم هم به دلیل افزایش تقاضا از نرخ پایه ۳ هزار و ۷۵۴ تومانی با قیمت رقابتی ۴هزار و ۱۲۹ تومانی در هر کیلو به فروش رسید. این در حالی است که پلی اتیلن ترفتالات بطری BG۸۲۵ پتروشیمی تندگویان کمترین تقاضا را در این روز تجربه کرد.