گروه بنگاه‌ها- دستاوردهای نوین گروه سارایه اسپانیا از سوی کارشناسان مربوطه در دومین روز از برگزاری چهارمین همایش صنعت فولاد و معدن ایران تحت عنوان کارگاه آموزشی در سالن عطار مرکز همایش‌های صدا و سیما ارائه‌ خواهد شد.یکی از دستاورد‌های نوینی که در جریان برگزاری کنفرانس ISMC ۲۰۱۴ در تهران توسط گروه سارایه اسپانیا (طراح و سازنده ماشین‌آلات و کارخانه‌های فولاد‌سازی) ارائه داده خواهد شد، تولید فولاد است که با استفاده از در‌صد بالایی از DRI/HBI به ارتقای کیفیت محصول می‌انجامد. از ویژگی‌های این فناوری افزایش کیفیت، یک دست بودن فرآیند تولید و نهایتا افزایش تولید خواهد بود که از نظر اقتصادی به مفهوم کاهش هزینه‌ها و ارزانتر شدن محصول است.در این تکنولوژی، مراحل ذوب و تصفیه به صورت همزمان انجام می‌گیرد که همین امر به نوبه خود به مفهوم صرفه‌جویی قابل توجه در زمان تولید، دمای مورد نیاز برای گرمایش لازم و کاهش ناخالصی‌ها است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از تکنولوژی DRI/HBI این است که در شرایط کمبود ضایعات با توجه به در دسترس بودن DRI و ارزان بودن آن، هم نرخ تولید را بالا می‌برد و هم هزینه تولید را کاهش می‌دهد. در واقع سیستم ذوب بر اساس میزان بالایی از DRI/HBI، با سیستم‌های متداول ذوب قراضه، مقداری فرق دارد (شکل دیواره کوره، سیستم تزریق اکسیژن و سیستم تغذیه DRI/HBI به صورت متفاوت طراحی می‌شود)

فناوری که در کنفرانس تهران ارائه می‌شود تمرکز بر سیستم تزریقی کربن است که باعث پر رنگ‌تر ساختن نقش EAF در فرآیند تولید است.

کنترل دائمی کربن موجود در فولاد اهمیتی اساسی دارد و به این منظور دستگاه‌های تزریق مورد نظر به کار گرفته می‌شوند تا چنانچه کاهشی در سطح کربن رخ دهد، با تزریق به موقع کربن و همچنین پایش تغییرات پیوسته سطح مذاب، سطح را ثابت نگاه دارد.

نتیجه اینکه در این سیستم، نورد صفحه مقرون به صرفه بوده و فولاد با درجه کربن پایین و کیفیت بالا به دست خواهد آمد.چهارمین همایش صنعت فولاد و معدن ایران با محوریت «رقابت‌پذیری، راهکار توسعه پایدار» در روزهای ۲۹ و ۳۰ بهمن‌ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر با شماره ۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس حاصل کرده یا به وب سایت http//events.den.ir مراجعه کنند.