گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پس از پشت سر گذاشتن یک افت و خیز شدید در بازارهای ارز و سکه طی هفته گذشته، دیروز شاهد تداوم ریزش‌ها بودیم که از میانه هفته قبل آغاز شده بود. این ریزش‌ها باعث شد تا دیروز از قیمت اونس طلا، سکه نقدی و دلار به نسبت بالاترین بهای هفته گذشته به ترتیب، 12 دلار (8- درصد)، 32000 تومان (2/3- درصد) و 102 تومان (2/3- درصد) کاسته شود. سکه‌های بازار آتی هم با آغاز معاملات هفتگی خود روز گذشته کاهش قیمت داشتند. سررسیدهای نزدیک و دور آتی به نسبت بالاترین قیمت هفته گذشته خود، دیروز به ترتیب 8/5- و 13- درصد کاهش بها داشتند.
طلای جهانی که نقش مهمی را در صعود و سقوط قیمت سکه بازی می‌کرد، تا میانه معاملات روزانه خود در روز جمعه، در محدوده ۱۳۵۰ دلار (قیمت نهایی پنجشنبه) نوسان می‌کرد اما به دنبال انتشار گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر ایجاد ۱۷۵ هزار فرصت شغلی جدید در ماه فوریه، قیمت جهانی این فلز با افت روبه رو شد و در کمترین بها به ۱۳۳۰ دلار هم رسید. به گزارش سایت طلا این میزان شغل ایجاد شده بیشتر از انتظارات اولیه کارشناسان اقتصادی بوده و این مساله موجب امیدواری‌های بیشتر نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا شده است. اقتصاد آمریکا طی ماه ژانویه کمتر از ۱۲۹ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده بود و پیش‌بینی می‌شد که این میزان در ماه فوریه ۱۴۰ هزار فرصت شغلی باشد. انتشار این گزارش همچنین موجب شد تا نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا از ۷۴/۲ درصد به بیش از ۸/۲ درصد افزایش یابد که این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کرده است.
در حالی که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تحولات مربوط به بحران اوکراین و نشست فدرال رزرو آمریکا در روزهای ۱۸ و ۱۹ مارس، طی روزهای آینده بر نوسانات قیمت طلا تاثیرگذار خواهند بود، اغلب پیش‌بینی‌ها برای روند هفته میلادی جدید حکایت از افزایش بهای اونس طلا دارد. این گروه بر این باورند که تشدید تنش در روابط غرب و روسیه بر سر اوکراین و وقوع جنگ ارزی بین آمریکا و روسیه، به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. قیمت طلا در شرایط کنونی به شدت نسبت به تحولات اوکراین واکنش نشان می‌دهد و اگر نگرانی‌ها پیرامون وضعیت اوکراین برطرف نشود، قیمت طلا همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد یا حداقل از سطح کنونی پایین‌تر نخواهد رفت. در مقابل اما کسانی که به ضرر طلا رای داده‌اند معتقدند که انتشار گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه فوریه موجب نخواهد شد که فدرال رزرو در کاهش محرک پولی تردید کند. بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها قیمت طلا طی هفته آینده بین ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۰ دلار در نوسان خواهد بود.
کاهش قیمت سکه‌های نقدی و آتی روز گذشته در پی نزولی شدن حرکت اونس طلا در کنار افت بهای دلار در بازارهای داخلی اتفاق افتاد. دلار در این روز در کمترین و بیشترین قیمت - تا میانه معاملات - بین ۳۰۱۵ تا ۳۰۴۳ تومان نوسان می‌کرد در حالی که قیمت پایان معاملات پنجشنبه آن ۳۰۴۹ تومان بود. سکه نقدی هم روز گذشته - تا ساعت ۱۶:۰۰ - بیش از ۱۳ هزار تومان ریزش داشت. به این ترتیب سررسیدهای آتی سکه هم از قیمت‌ها کاستند. در آغاز معاملات این بازار به غیر از سررسید اردیبهشت، سایر سررسیدها بین یک تا سه درصد کاهش قیمت داشتند.
پس از آن اردیبهشت هم با بقیه هم مسیر شد تا جایی که در بیشترین افت قیمت، بیش از چهار درصد از بهای سررسیدهای دور آتی کسر شد. با نگاهی به نمودار حجم قراردادهای معامله شده سکه آتی درمی‌یابیم که در یک ماه اخیر این حجم به میزان زیادی افزایش داشته است که مرهون نوسانی شدن بازار ارز و سکه و جذاب شدن مجدد معاملات آتی است که در اغلب موارد در زمانی که قیمت‌ها صعودی بوده‌اند رخ داده است.
نمودارهای نوسان سکه نقدی و اونس طلا هم نشان می‌دهد که در یک ماه اخیر سکه تا حد زیادی از روند اونس تبعیت کرده است. مقایسه این دو با نمودار تحرکات دلار هم گویای این نکته است که در زمان ثبات نسبی دلار، چشم سکه به حرکات طلای جهانی بوده است. پس از آن در ۱۲ اسفند، روزی که شاهد اوج افزایش قیمت‌ها بودیم، هر سه این بازارها با هم صعود کرده‌اند.
شدت گرفتن افت و خیزهای سررسیدهای آتی سکه طی یکی دو هفته اخیر موجب شد تا در زمان افزایش قیمت، اختلاف میان سررسیدهای این بازار به شدت افزایش یافته و از نیمه هفته گذشته به این طرف، با نزولی شدن بازارها، از اختلاف قیمت بین این سکه‌ها هم کاسته شود. به این ترتیب روز گذشته قیمت نزدیک ترین سررسید این بازار با سکه نقدی برابری می‌کرد در حالی که در یکی دو هفته گذشته این اختلاف به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسیده بود. دیروز از بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار هم تا میانه معاملات بازار نقدی، بیش از ۱۲۰۰ تومان کاسته شد. با وجود دو گزینه متناقض برای اونس طلا (مساله اوکراین و آمار مثبت اشتغال) باید دید بازار ترجیح می‌دهد از کدام سیگنال تبعیت کند. از آنجا که مذاکرات ایران با ۱+۵ مثبت ارزیابی می‌شود و از طرفی تقاضا برای دلار هم تا حدودی کاهش یافته و عده‌ای هم برای کسب سود از صعود بهای این ارز در هفته گذشته، اقدام به فروش آن کرده‌اند، قیمت آن طی روزهای اخیر رو‌به کاهش گذاشته است. البته صحبت‌های روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی پیرامون پیش‌بینی دلار ۲۶۵۰ تومانی در سال آینده هم در کاهش قیمت این ارز بی‌تاثیر نبود و به کاهش تقاضا دامن می‌زد. امروز در نبود معاملات جهانی طلا، دلار تا حدود زیادی مسیر سکه را روشن خواهد کرد و از فردا با آغاز مجدد معاملات بازارهای بین‌المللی، بهای جهانی طلا هم دوباره تعیین‌کننده خواهد بود. البته پیش‌بینی‌ها از قیمت این فلز افزایشی است، اما گزارش وزارت کار آمریکا هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

تداوم ریزش قیمت‌ در بازارهای ارز و سکه

تداوم ریزش قیمت‌ در بازارهای ارز و سکه

تداوم ریزش قیمت‌ در بازارهای ارز و سکه

تداوم ریزش قیمت‌ در بازارهای ارز و سکه

تداوم ریزش قیمت‌ در بازارهای ارز و سکه