وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی یکی از اولویت‌های اصلی خود را در حوزه معدن و صنایع معدنی تکمیل زنجیره تولید فولاد اعلام کرده که اخبار منتشر شده حاکی از آن است که سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز تمایل خود را برای ورود به صنعت فولادسازی ایران اعلام کرده‌اند. به گزارش «ایسنا»، طبق هدف‌گذاری انجام شده تولید فولاد ایران تا سال ۱۴۰۴ باید به حدود ۵۵ میلیون تن برسد. با این وجود تولید فولاد ایران در حال حاضر حدود ۱۵ میلیون تن بوده و این میزان تولید با برنامه تعیین شده در سند چشم‌انداز فاصله بسیار زیادی دارد.

در همین حال در اوایل دولت نهم کلنگ هشت طرح فولادی به زمین زده شد تا با اجرای این طرح‌ها حدود پنج میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور افزوده شود. طرح‌هایی که البته با گذشت حدود هشت سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند و حتی بارها و بارها بر غیراقتصادی بودن اجرای این طرح‌ها تاکید شده است.اما در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد به‌منظور تشویق به احداث واحدهای تولید کنسانتره و گندله با هدف تولید فولاد، عوارض ۱۰ درصدی را از صادرات سنگ‌آهن از ابتدای سال آینده اخذ کند که سازمان‌ها و نهادهای دیگر تمایل خود را برای این کار به صنعت فولادسازی اعلام کرده‌اند. یکی از این نهادها بنیاد تعاون ارتش (بتاجا) بوده که به تازگی اعلام کرده پذیره‌نویسی مجتمع فولادی صائب برای کارکنان و بازنشستگان ارتش با شرایط ویژه آغاز شده است.

معاون بتاجا با اشاره به اینکه این بنیاد با هدف مشارکت در زنجیره کامل ارزش افزوده آهن و فولاد وارد این حوزه شده است، افزود: طرح مجتمع فولاد صائب شامل مالکیت تعدادی معدن سنگ‌آهن، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری، تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن، واحد احیا و تولید آهن اسفنجی، ذوب به روش کوره قوس الکتریکی و واحدهای نورد تیرآهن بال پهن و میلگردهای طولی و کلاف است که بنیاد تعاون در آن مشارکت کرده و یک زنجیره کامل ارزش افزوده فولاد ایجاد کرده است. فریدون احمدی در این باره ادامه داد: این طرح در حال اجرا است و بخشی از سهام آن با شرایط ویژه به کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال پذیره‌نویسی داخلی برای واگذاری است.

با وجودی که جزئیات بیشتری درباره میزان ظرفیت و برنامه زمان بندی اجرای طرح مجتمع فولادی صائب اعلام نشده، اما مشخص است که تمرکز بر افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور و رسیدن به برنامه ۵۵ میلیون تنی تولید فولاد تشدید شده است. طبق آخرین آمار انجمن جهانی فولاد ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی با تولید ۴/۱۵ میلیون تن فولاد در رده پانزدهم بزرگ‌ترین فولادسازان جهان قرار گرفت.