گروه بورس کالا- سحر نمایشی: در پی انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش تولید آلومینیوم و عرضه این فلز در بورس کالا، بسیاری از فروشندگان از عرضه محصولات خود در بازار آزاد این محصول خودداری می‌کردند. البته از دو سال گذشته نیز به دلیل وجود برخی محدودیت‌های بین‌المللی و کاهش واردات مواد اولیه برای تولید این فلز، با افزایش نرخ و کاهش عرضه آلومینیوم در بازار مواجه بوده‌ایم اما اکنون که در تولید نوعی از مواد اولیه این فلز خود کفا شده‌ایم اندکی شاهد بهبود بازار غیر‌رسمی این فلز هستیم. یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقد است: عرضه آلومینیوم نیز در بورس کالا نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و باید بررسی شود که تولیدکنندگان بزرگ و واحدهای حاضر در بورس کالا چرا طبق آمار تولیدشان، در بورس کالا آلومینیوم عرضه نمی‌کنند و تنها آن را در اختیار عده‏ای خاص می‌گذارند. وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان پایین‌دستی انگیزه و همت بیشتری برای تولید دارند و به جای اینکه مواد اولیه مورد نیاز در اختیار کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیازمند قرار بگیرد، فقط عده‏ای مشخص از آن بهره‌مند می‌شوند، به همین دلیل بهتر است در این زمینه، عملکرد واحدها و تولیدات آلومینیوم بررسی شود.به عقیده این کارشناس با توجه به اینکه عرضه این فلز در بورس کالا کم است باید نظارت خاصی روی عرضه‌های آن صورت گیرد، به طوری که مشتری اصلی آن مصرف‏ کننده واقعی باشد؛ نه اینکه دلال‏‌ها خرید کرده و در بازار این محصول را توزیع کنند و موجب افزایش بیش از پیش قیمت این کالا شوند. وی تصریح کرد: در صورتی که به این نکته توجه شود، قادر خواهیم بود تا جلوی قیمت‏‌های افسار گسیخته را در این بازار بگیریم.

از سوی دیگر با اینکه قیمت‌ این فلز در بازار داخلی در مسیر صعودی در حرکت‌ است، اما پیش‌بینی کارشناسان با توجه به شرایط خارجی و داخلی در روزهای آتی متفاوت است؛ از یک‌طرف پیش‌بینی‌ها از بازار این فلز، با توجه به کاهش تقاضایی که در بازارهای جهانی و داخلی وجود دارد، ریزشی است؛ اما از طرف دیگر برخی از فعالان آگاه معتقدند همزمانی افزایش نرخ حامل‌های انرژی پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افت و خیزهای نرخ ارز، این تصور را در برخی افراد به وجود آورده که بازار این محصول با روندی افزایشی مواجه خواهد شد. در این میان روز شنبه ۳۰ فروردین ماه، بورس کالای ایران شاهد اولین عرضه شمش هزار پوندی آلومینیوم بود. بر همین اساس در این روز در تالار محصولات صنعتی و معدنی، شمش هزار پوندی ۷/۹۹ شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به قیمت پایه ۶۱ هزار و ۲۰۰ ریال راهی تالار معاملات شد. میزان عرضه شده این فلز در این روز ۱۰۰۰تن بوده در حالی که تقاضا برای آن یک هزار و ۶۰۰ تن بوده است.

در بازار فلزات پایه چه گذشته؟

از سوی دیگر روند معاملات فلزات پایه در اولین روز از هفته معاملاتی نیز با افزایش قیمت‌ها مواجه شد. این در حالی است که کارشناسان تصور می‌کردند به دلیل ریزش قیمت این محصولات در بورس جهانی لندن، قیمت‌ها در روز شنبه روند نزولی در پیش می‌گیرند، اما به دلیل نوسانات مثبت نرخ ارز، قیمت فلزات رنگی نسبت به پنج‌شنبه گذشته افزایش زیادی را تجربه کردند به طوری که به گفته فعالان بازار قیمت‌ها از هفته گذشته تا کنون حدود ۷ درصد رشد داشته‌اند.

آشتی آلومینیوم با بازار فلزات پایه